کد خبر: ۳۲۷۷۱۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸

حاشیه‌های جلسه پرسش و پاسخ معین در شیراز

همایش چالش های اصلاحات اجتماعی در ایران در حالی شامگاه چهارشنبه با حضور دکتر مصطفی معین در دانشگاه شیراز برگزار شد که جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان با حاشیه هایی همراه بود.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات با حضور در این همایش در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز به سئوالات آنان پاسخ داد. 

در این جلسه یکی از دانشجویان به عنوان نخستین دانشجو از دکتر معین پرسید اگر دستاوردهای دولت احمدی نژاد از جمله مساله هسته ای نبود، دولت روحانی چه چیزی برای عرضه داشت و ظریف می خواست بر سر چه موضوعاتی مذاکره کند؟ معین در پاسخ به این دانشجو پاسخ داد: مبنای حرف من احساسات، الهام و وحی نبود، که این جمله دکتر معین با استقبال و کف زدن دانشجویان همراه شد. 

معین بیان کرد: مسایلی که درباره انسجام، همبستگی، همدلی و اعتماد عنوان کردم بر مبنای تحقیقات میدانی بود که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است. 

وی اظهارداشت: بر خلاف عرف دنیای سیاست امروز، گفتم که اصولگرایی و اصلاح طلبی دو گرایش محترم هستند که می توانند با احترام با هم رقابت کنند که این سخن من اصلا به معنای تفرقه نبود به ویژه در بین شما اصولگرایان. 

این دانشجو که با بریدن کلام معین اجازه سخن را از وی می گرفت با جمله' من حرف شما را گوش داده ام و شما هم بنشینید و حرف من را گوش دهید' معین روبه رو شد. دانشجویان در حین سئوال این دانشجو دست می زدند که این دانشجوی اصولگرا خطاب به سایر دانشجویان حاضر در سالن گفت: بهتر است اصلاح‌طلب‌بودنتان را درعمل نشان دهید و به شعار 'زنده باد مخالف من' پایبند باشید. یکی از دانشجویان حاضر با فریادی اعلام کرد' این یکی از دلواپسان است' و همه دانشجویان برای او دست زدند. 

معین ادامه داد: اگر مثل کبک سر خود را زیر برف کنیم برای اینکه خبری نباشد اشتباه است زیرا خبر وجود دارد و اطلاعات طرح تحقیقاتی مبنی بر وجود آسیب ها، عدم امنیت و بی اعتمادی مردم ایران به یکدیگر یک واقعیت است که در صفحه روزنامه ها هم واضح است. 

دانشجویان با سردادن شعارهای 'معین معین مایی، تندیس شهر مایی' برای معین کف زدند. یک دانشجوی دیگر سئوال خود را اینگونه پرسید که اصلاح طلبان در طول سالها چه نقشی داشته و آیا توانسته اند نقش خود را ایفا کنند؟ 

معین اضافه کرد: اصلاح طلبی همواره بتدریج به دنبال اصلاح شرایط است و به همین دلیل با مقاومت روبرو می شود و پدیده های موثری که در طول سالها در کشور اتفاق افتاده ثمرات آگاهی های اصلاحات در دوره های گذشته بوده است. 

وی افزود: پدیده هایی مانند دوم خرداد 76 و 24 خرداد 92 ثمرات آگاهی بخشی مردم است که علیرغم وجود مشکلات و موانع در زمان خود، رای مردم نتیجه داد. 

دانشجوی دیگری سئوالات خود را این گونه بیان کرد: دلیل رفتار حراست دانشگاه با قشر دانشجو را درک نمی کنم؟ و اینکه شما گفتید دانشجوی ایرانی نمی تواند مرزهای علمی را بشکافد این حرف چه معنایی دارد؟ تا قبل از انتخابات سال 84 مدام به شورای نگهبان حمله می کردید و بعد که رای نیاوردید می گفتید مهندسی آرا و دموکراسی نیست و واژه دموکراسی و آزادی را علم کرده و بر سر ما کوبیدید؟ وی نامه معین در دوران وزارت علوم به رئیس جمهوری دولت اصلاحات در خصوص قفل زدن شبانه به انجمن اسلامی دانشگاه شهید چمران در سال 81 را قرائت کرد که با هو کشیدن دانشجویان و شعار' دروغه دروغه' روبه رو شد. 

معین در پاسخ به این دانشجو گفت: شیراز شهر شعر، ادب، حافظ و سعدی است و با داد و فریاد و تهدید و جوسازی مسائل حل نمی شود که با دست زدن دانشجویان روبه رو شد. وی گفت: من از اینکه متاسفانه ناخواسته حراست دانشگاه را دربرابر شما دانشجویان قرار دادم متاسفم اما حراست دشمن دانشجو نیست بلکه برای حراست و حفاظت از دانشجو و پیشگیری از حوادثی مانند برخوردی که با علی مطهری انجام شد، در این مکان جمع شده است. 

او بابیان اینکه در زمان بروز حادثه برخورد با علی مطهری در دانشگاه شیراز من یک پست با عنوان ' داعش در شیراز' منتشر کردم بیان داشت: حراست دانشگاه بر اساس وظیفه قانونی برای پیشگیری از حوادث و کنترل دلواپسی هاست که امنیت باید حفظ شود. این فعال سیاسی اظهارکرد: در شرایط عدم امنیت شاهد رشد دلواپسی هستیم که برای کشور مفید نیست و نان شب کشور نمی شود. 

وی در پاسخ به سئوال دیگر این دانشجو اضافه کرد: در اینجا صدها انسان عاقل و عادل وجود دارد که شاهد هستند که من به دانشجو توهین نکردم و تنها اشاره من به دانشجوی دختری بود که در زیرزمین می خواسته انرژی هسته ای تولید کند. 

در پاسخ به جواب های معین گروهی از دانشجویان اصولگرا نظم جلسه را برهم زدند که دانشجویان شعارهای 'معین زنده باد' سردادند. معین ضمن ساکت کردن دانشجویان ادامه داد: بهتر است برای اطلاع دقیق و بهتر از سخنان من در سال 84 به گوگل سر بزنید من در آن سال قول یارانه 50 هزار تومانی و هیچ چیز دیگری ندادم و صادقانه و عادلانه ترین برخورد را در بین کاندیدا داشتم و گفتم نفت سهم نسل های بعدی هم هست. 

وی عنوان داشت: اعتراض و انتقاد کار بدی نیست و من، آقای هاشمی و کروبی به نتایج انتخابات آن سال اعتراض داشتیم و اعتراض من را رد کردند مگر می شود من در شهر اصفهان که شهر خودم است نفر پنجم شوم و احمدی نژاد نفر اول شود؟آیا این درست است؟ او افزود: پاسخ های من فقط کلیدواژه بوده و برای پاسخ کامل تر حتما به گوگل مراجعه کنید. 

معین در پاسخ به سئوال نامه دردوران وزارت علوم خود نیز بیان کرد: در آن دوران که من وزیر علوم بودم انجمن های بدون هویت و بدون شناسنامه و با اهرم فشار، در دانشگاه تاسیس شد که بحران هایی را برای دولت وقت ایجاد کرد و این درحالی است که همین جماعت حامی این انجمن ها که معلوم بود از کجا تغذیه می شوند بارها در جلو وزارت علوم تجمع کرده و حتی تا تصرف طبقه شش ساختمان وزارتخانه آمدند و این ها بدون حمایت نبودند. 

وی اظهارداشت: در آن دوران از این جماعت بی هویت حتی یک نفر هم به کمیته انضباطی معرفی نشد و تنها یک نامه به رئیس جمهوری نوشته شد که دانشجویان با سردادن شعار اجازه صحبت به وی ندادند. 

دانشجویان اصولگرای حاضر در سالن در حین صحبت های معین شعارهای 'دروغه دروغه' سرداده و جلسه را بر هم می زدند که معین گفت: این دوستان حاضر در سالن هدف شان عدم وجود فضای منطقی برای تبادل نظر و جواب دهی است. 

وی عنوان داشت: من در دوران خدمتم بیشترین دفاع را از دانشجو و حیثیت دانشجو کرده ام. 

معین: من بهترین سالهای عمر خود را در شیراز و در دانشگاه گذرانده ام و آخرین حضور من در شیراز مربوط به 10 سال گذشته است که در این مدت به دلیل نوع نگاه ها در دولت گذشته که یک پدیده کم نظیر در قرن 21 بود، اجازه سخنرانی به من داده نمی شد.

این همایش با شعارهای 'بسیجی واقعی، همت بود و باکری' از سوی دانشجویان اصلاح طلب و شعارهای 'مرگ بر فتنه گر' از سوی دانشجویان اصولگرا و ارزشی پایان یافت. 

همزمان با پایان این جلسه، درگیری بین دانشجویان اصولگرا و اصلاح طلب حاضر در سالن ایجاد شد که با ورود نیروهای حراست دانشگاه و حفاظت فیزیکی کنترل شد. 

این همایش به همت انجمن اسلامی امید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز برگزار شد. 

این جلسه با سخت گیری هایی برای ورود دانشجویان به ویژه خبرنگاران روبه رو بود به طوری که کارت های تک تک دانشجویان برای حضور در این برنامه توسط حراست دانشگاه چک می شد. 

به گزارش ایرنا، از طرفی خبرنگاران رسانه های مختلف نیز برای حضور در این برنامه بیش از یک و نیم ساعت در بیرون از فضای دانشگاه معطل مانده بودند و حراست دانشگاه شیراز اجازه ورود به آنها را نمی داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین