کد خبر: ۳۲۷۷۳۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

خطرات برخی داروهای رایج

خطرات برخی داروهای رایجآسپرین و ایبوبروفن، دشمن معده و عامل برخی سکته‌های مغزی‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
یکی از رایج‌ترین داروهای مصرفی، داروهای ضدالتهاب است که البته بدون عارضه هم نیستند و می‌توانند باعث بروز مشکل‌های گوارشی شوند. 
 
به گزارش  MEDISITE، آسپرین و ایبوبروفن از تولید ترکیب‌هایی که محافظ مخاط دستگاه گوارش هستند پیشگیری کرده و در نتیجه باعث بروز زخم‌معده و خونریزی می‌شوند. در صورتی که این نوع داروها را مصرف کردید و به دنبال آن دچار سوزش معده شدید حتماً با متخصص تماس بگیرید. 
 
برای پیشگیری می‌توانید داروهای ضدالتهاب را همراه با غذا و با یک لیوان بزرگ آب مصرف کنید. بر اساس تحقیقی که در سال 2005 منتشر شد داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌توانند نه‌تنها عامل زخم معده باشند بلکه احتمال ابتلا به سکته‌های مغزی را هم در افراد مبتلا به نارسایی‌های قلبی حاد افزایش دهند. 

با این حال در صورتی که بنا به تجویز پزشک از این داروها مصرف می‌کنید هرگز آن را سرخود قطع نکنید و با مشاهده عوارض با پزشک تماس بگیرید.

استامینوفن و پاراستامول برای کبد مضر هستند/ خطر آنتی بیوتیک‌ها برای کلیه شما

متخصصان می‌گویند داروها درمان دردند اما بدون عارضه نیستند به همین دلیل نباید سر خود و بدون تجویز پزشک مصرف شوند. در عین حال قطع مصرف آن‌ها نیز بدون مشورت با پزشک توصیه نمی‌شود. 

مسکن‌ها می‌تواند به کبد و آنتی‌بیوتیک‌ها به کلیه آسیب برسانند.

وقتی مولکول داروهای ضد درد و مسکن‌هایی از جمله استامینوفن و پاراستامول با دوز بالا وارد کبد می‌شود، در روند متابولیسم به ماده‌ای سمی تبدیل شده و به سلول‌های کبدی آسیب می‌زنند و در کوتاه‌مدت می‌توانند باعث بروز نارسایی‌های هپاتیکی شدید شوند. 

علائم مسمومیت معمولاً در عرض 24 ساعت بعد از مصرف دارو بروز می‌کند. متخصصان توصیه می‌کنند هرگز از مسکن‌ها بیش از 4 گرم در روز برای افراد بزرگسال و 2 گرم برای کودکان استفاده نکنید و در صورتی که شاهد واکنش‌های غیرطبیعی بدن بودید فوراً با متخصص مشورت کنید.

آنتی بیوتیک‌هایی که در هنگام بروز عفونت‌های کلیوی و ادراری تجویز می‌شوند نیز می‌تواند برای کلیه‌ها مضر باشد. این داروها از جمله آمینوسایدها می‌توانند عامل نارسایی کلیه هستند. داروهایی از جمله Amikacine، Amiklin، Tabi Gentaline و Nebcine ترکیب‌های فعالی دارند که بعد از آزاد شدن در کلیه‌ها به تدریج باعث تخریب آنها می‌شود. 

داروهای آنتی‌بیوتیکی معمولاً در شرایط بیمارستانی و زیر نظر متخصصان تجویز می‌شود و به همین دلیل معمولاً عوارض آن زیر نظر است با این حال در صورتی که دچار مشکل‌های کلیوی هستید و پزشک آنتی بیوتیک برایتان تجویز کرده، نباید این موضوع را از پزشک خود پنهان کنید.

منبع: سلامانه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین