کد خبر: ۳۲۷۸۲۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
کشف اکسیژن در یک دنباله‌دار

یافته شگفت‌انگیزی که نظریه‌ها درباره منظومه‌شمسی را به هم‌می‌ریزد

فضاپیمای روزتا برای اولین بار در تاریخ مولکول آزاد اکسیژن را در جو دنباله‌داری مشهور به چوری کشف کرده‌ است. کشف مولکول آزاد اکسیژن همه دانشمندان را شگفت زده کرده چون تمام تصورات آنها را درباره شکل‌گیری منظومه شمسی را به هم می‌ریزد.
آفتاب‌‌نیوز :
فضاپیمای اروپایی روزتا که برای مطالعه دنباله‌دار ۶۷ پی/چوریوموف-گراسیمنکو ساخته و راه‌اندازی‌شده است با استفاده از ابزاری به نام روزینا اصطلاحاً جو این دنباله‌دار را «بو» کرده است.

محققان بر این اساس کشف کرده‌اند که در اتمسفر این دنباله‌دار مولکول گاز اکسیژن(همان گازی که ما تنفس می کنیم) وجود دارد. به این ترتیب در جو این دنباله‌دار اکسیژن(O2) پس از بخار آب، منواکسید کربن و دی اکسید کربن چهارمین گاز موجود است.

این کشف را می‌توان شگفت‌انگیزترین یافته درباره دنباله‌دارها دانست. گاردین گزارش داده که حتی دانشمندانی که در این تحقیقات حضور داشته‌اند در ابتدا اطلاعات ارسال شده از روزتا را باور نمی‌کردند. آنها تصور می‌کردند اشتباهی رخ داده است چون هیچ‌کس انتظار کشف مولکول آزاد اکسیژن را در این دنباله‌دار نداشت.

همان‌طور که همه می‌دانند اکسیژن به راحتی برای تشکیل ترکیبات تازه با سایر عناصر واکنش نشان می دهد و به شکل مولکول آزاد باقی نمی ماند. محققان احتمال می‌دهند که اکسیژن در ابتدای شکل‌گیری منظومه شمسی باید خیلی سریع منجمد شده و در داخل توده مواد محبوس شده باشد. به همین خاطر گفته می‌شود احتمالاً قدمت این اکسیژن مولکولی به پیش از منظومه شمسی یعنی حدود چهار و نیم میلیارد سال قبل باز می‌گردد.

دانشمندان اعلام کرده‌اند به همین خاطر باید نظریه‌های چگونگی شکل گیری منظومه شمسی را بازبینی کرد و این کشف ممکن است غلط بودن گروهی از آن‌ها را ثابت کند.
نظریه‌های حاضر درباره منظومه شمسی و شکل‌گیری سیارات و دنبال‌دارها در اطراف خورشید بر اساس فرآیندی پرتلاطم است که طی آن اکسیژن منجمد حرارت دیده و پس از آن با سایر عناصر ترکیب شده است. اما حالا این سؤال مطرح شده که بر اساس نظریه‌های فعلی اگر اگر در آغاز شکل‌گیری دنباله دار ملکول اکسیژن وجود داشته، چطور این همه مدت دوام آورده است ؟

روزتا در ۶ اوت ۲۰۱۴ پس از ده سال و پنج ماه و چهار روز پس از پرتابش سرانجام به مقصد نهایی خود (در آن‌سوی مدار مشتری) رسید. این نخستین بار در تاریخ بشر است که یک فضاپیما وارد مدار یک ستاره دنباله‌دار شده است. ماموریت روزتا در نوامبر سال گذشته، با قرار گرفتن در مدار این دنباله‌دار و فرود آوردن یک کاوشگر کوچک بر سطح آن تاریخ‌ساز شد. روزتا که از مرکز سازمان فضایی اروپا در آلمان هدایت می‌شود تاکنون اطلاعات زیادی را در مورد منشا منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار داده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین