کد خبر: ۳۲۷۹۳۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶

ادعای رویترز درباره برنامه ایران درباره سوریه

در آستانه کنفرانس بین‌المللی با هدف خاتمه دادن به جنگ داخلی 4 ساله سوریه، ایران نشان داد که ممکن است تمایل داشته باشد تا از پافشاری در باقی ماندن بشار اسد رئیس جمهور سوریه در قدرت عقب‌نشینی کند.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرگزاری رویترز مدعی شد: در آستانه کنفرانس بین‌المللی با هدف خاتمه دادن به جنگ داخلی 4 ساله سوریه، ایران نشان داد که ممکن است تمایل داشته باشد تا از پافشاری در باقی ماندن بشار اسد رئیس جمهور سوریه در قدرت عقب‌نشینی کند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز نوشت: یک مقام برجسته سیاسی در خاورمیانه آشنا به موضع ایران روز پنج شنبه به این خبرگزاری گفت: ایران ممکن است یک دوره انتقال شش ماهه که در پایان آن سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه در انتخابات سراسری روشن شود را بپذیرد.

در خلال جنگی که باعث کشته شدن 250 هزار نفر و آواره شدن 10 میلیون نفر شد، تهران حامی اصلی بشار اسد، از سلسله کنفرانسهای صلح بین‌المللی که همگی به شکسته انجامید کنار گذاشته شده بود.

گفت و گوهای روز جمعه نخستین نشست سطح بالاست که متحدان واشنگتن به اعتراضات خود در افزودن یاران به این مذاکرات پایان دادند.

روز پنج شنبه، ایالات متحده اعلام کرد امیدوار است تا ایران و روسیه متحدان اصلی بشار اسد حمایت از رهبر سوریه را کنار بگذارند. تهران پیشنهاد کرده که آماده است انعطاف پذیر باشد.

این مقام سیاسی برجسته در ادامه گفت: گفت و گوها همه درباره‌ی سازش است و ایران آماده است تا با پذیرش باقی ماندن اسد برای مدت 6 ماه مصالحه کند. البته این به مردم سوریه بستگی دارد که درباره‌ی سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند.

فرانک والتر اشتن مایر وزیر خارجه آلمان نیز در آتن گفت که در گفت‌وگوهای روز جمعه اگر شرکت کنندگان بتوانند درباره‌ی برخی از اصول اساسی مانند صیانت از تمامیت ارضی سوریه و روند ایجاد تغییرات دولتی به توافق برسند، موقعیت حاصل خواهد شد. ایران و روسیه بارها اعلام کرده‌اند که اولویت برای سوریه باید شکست داعش باشد که مناطق وسیعی از عراق و سوریه را به تصرف خود درآورده است.

فهرست شرکت کنندگان در نشست روز جمعه شامل جان کری وزیر خارجه ایالات متحده سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و همتایان دیگر آنها از کشورهای ترکیه، عربستان سعودی، قطر، عمان، امارات متحده عربی، مصر و کشورهای قدرتمند از اتحادیه اروپا است.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پس از ورود به وین برای شرکت در نشست درباره سوریه اظهار کرد: بحران سوریه ناشی از مسایل داخلی و خارجی و تقویت نیروهای افراطی است. ما همواره تاکید کرده‌ایم که راه حل سوریه باید مبتنی بر اصولی باشد که مورد پذیرش همه باشد. عدم مداخله در امور داخلی سوریه،مبارزه با تروریسم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، احترام به حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود و هر طرحی باید مراحلی را داشته باشد که شامل توقف درگیری‌ها، حکومت وحدت ملی و رسیدن به یک راه حل دائمی گفت و گوها بین مردم سوریه و گروههای سوری می‌شود و آمادگی داریم این موضوعات را در جلسه مطرح کنیم.

وی تاکید کرد: ما هیچ وقت برای شرکت در مجامع بین المللی شرطی را نپذیرفته و نمی پذیریم. ایران کشوری ثبات بخش بوده و هست و نمی توان برای آن شرطی گذاشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین