کد خبر: ۳۲۷۹۵۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲

پارلمان اروپا به نفع اسنودن رای داد

اکثریت پارلمان اروپا به نفع مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا رای داده و خواستار لغو اتهامات علیه وی شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا پس از این رای گیری، این اقدام را تغییر دهنده بازی دانسته و از آن به عنوان فرصتی برای گام برداشتن به سمت جلو یاد کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، پارلمان اروپا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: نمایندگان این پارلمان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکید کرده‌اند تا هرگونه اتهام ارتکاب جرم علیه ادوارد اسنودن جوان را لغو کرده، وی را مورد حمایت قرار دهند و از استرداد یا انتقال مخفیانه وی توسط یک کشور ثالث جلوگیری کنند و موقعیتش را به عنوان یک افشاگر و مدافع حقوق بشر بین‌المللی به رسمیت بشناسند.

اگرچه این رای گیری با 285 رای موافق و 281 رای مخالف صورت گرفت اما خود یک پیروزی برای این افشاگر جوان محسوب می‌شود.

این مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در توییتر خود نوشت: اگرچه این رای گیری ضربه‌ای بر پیکره سیاست آمریکا محسوب نمیشود اما دستی از سوی دوستان است که به سوی من دراز شده است. این فرصتی برای گام برداشتن به سوی جلوست.

وی به خبرگزاری اینترفاکس گفت: قطعنامه اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شدن اولویتهای من برای بشر و دفاع از حقوق مردم است.

پارلمان اروپا به صورت کامل افشاگری‌های اسنودن را مورد مطالعه قرار داده و در مارس 2014 قطعنامه ای را برای حفاظت از داده‌های شخصی شهروندان اتحادیه اروپا تصویب کرد.

نمایندگان پارلمان اروپا بابت عدم انجام اقدامات مناسب برای جلوگیری از جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا و سایر آژانس‌های اطلاعاتی ابراز نارضایتی کردند.

آنها همچنین در این بیانیه آورده‌اند: حقوق بنیادین شهروندان اتحادیه اروپا همچنان در خطر است و تا کنون کار زیادی برای حفاظت کامل از آنها صورت نگرفته است.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین از نهادهای این اتحادیه خواستند تا استراتژی‌هایی را که به افزایش سطح استقلال فناوری‌ها، بهبود وضعیت حریم خصوصی آنلاین، دموکراتیک شدن کنترل بر فعالیتهای اطلاعاتی و ایجاد اعتمادسازی مجدد با اتحادیه اروپا می‌شود گسترش داده و مورد ارزیابی قرار دهند.

مساله حفاظت از حریم خصوصی افراد از 2013 و زمانی در مرکز توجه قرار گرفت که ادوارد اسنودن برنامه‌های جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا از شهروندان این کشور، مقام‌های عالی رتبه آمریکایی و سایر کشورها را افشا کرد و از ترس دستگیری پناهنده روسیه شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین