کد خبر: ۳۲۸۴۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶
وزیر نیرو خطاب به تمام استان‌های کشور اعلام کرد:

اعلام وضع آماده‌باش سیل در ایران/آمادگی پایتخت برای مقابله با سیل و زلزله چگونه است؟

بعد از وقوع سیل اخیر در چند استان کشور باز هم گمانه‌زنی‌ها و بحث‌های مختلف پیرامون احتمال بروز فاجعه در پایتخت بالا گرفته است؛ بحثی که هر از چندگاهی نقل محافل می‌شود و اگر بگوییم متاسفانه زود هم از یادها می‌رود، سخن به گزاف نگفته‌ایم.
آفتاب‌‌نیوز :
حال که تهران در صدر آمار بافت‌های فرسوده قرار دارد سوال این است که آیا تهران، شهری که به روایت کارشناسان آبستن حوادث طبیعی است و از همه واضح‌تر در محاصره گسل زلزله قرار دارد، برای مقابله با بلایای طبیعی آماده است؟ آیا زیرساخت‌های تهران و ساختمان‌های آن توان کافی برای مقاومت در برابر زلزله یا سیلی بزرگ را دارند؟ آیا نهادهای امدادی و درمانی آمادگی کافی برای امدادرسانی به مردم پایتخت را دارند؟ و ...

به گزارش آفتاب، دکتر امیر محسن ضیایی، رییس جمعیت هلال احمر درباره میزان آمادگی پایتخت برای مقابله با حوادثی مانند سیل و زلزله، گفت: میزان آمادگی پایتخت برای مقابله با سیل و زلزله بستگی به میزان شدت این حوادث دارد. ما هر روز در کشور شاهد زلزله هستیم اما بسیاری از آنها احساس نمی‌شوند. معمولا زلزله‌های بالاتر از چهار ریشتر است که به صورت جدی به آن‌ها نگاه می‌شود.

وی مناسب نبودن زیرساخت‌ها در پایتخت را امری کاملا روشن خواند و افزود: بسیاری از آمادگی ما به این بازمی‌گردد که چقدر توانستیم زیرساخت‌های خود را ارتقا دهیم. مهم‌ترین موضوع این است که چطور می‌توانیم پیشگیری کنیم و میزان ریسک و خطرات را کاهش دهیم.

عواملی که تهران را تهدید می‌کند
ضیایی تصریح کرد: تهران به عنوان یک کلان‌شهر با حجم زیادی از مشکلات زیرساختی مواجه است، بنابراین طبیعی‌ و روشن است که فرض کنیم، این کلان‌شهر در برابر حوادث طبیعی بویژه زلزله آمادگی زیادی ندارد. البته بسیاری از اقدامات لازم برای ارتقای زیر ساخت‌ها زمان‌بر است. برج‌هایی که در تهران ساخته شده و نشست‌هایی که در سطح زمین تهران داریم، شرایط زیرزمینی تهران، لوله‌های گاز و سایر تاسیسات زیرساختی که ممکن است غیراستاندارد باشند، جمعیت بسیار زیاد تهران و فشردگی آنها، عواملی است که پایتخت را تهدید و وضعیت امدادرسانی ما را در زمان حادثه با مشکل مواجه می‌کند.

اعلام وضع آماده‌باش سیل در ایران/آمادگی پایتخت برای مقابله با حوادث چگونه است؟

رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه البته از سویی اقدامات زیادی در این زمینه‌ها انجام شده است، افزود: بر این اساس سعی شده که تهران به محلاتی تقسیم‌بندی شود و آمادگی لازم برای برخورد با حوادث بر اساس محلات شکل گیرد، زیرا باید فرض کنیم که اگر در تهران اتفاق بزرگی رخ دهد، اولین بخش‌هایی که می‌توانند به سرعت کمک کنند، داخل محلات و حتی در خانه‌ها و خانواده‌ها هستند. بنابراین سیستم باید به این شکل طراحی شود.

لزوم آموزش همگانی به مردم برای برخورد با سیل یا زلزله
وی  که با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو کرده است با بیان اینکه در زمان بروز چنین حوادثی مردم بهتر از همه می‌توانند به خودشان کمک کنند، افزود: البته به شرط اینکه مردم آموزش‌های لازم را دیده باشند. بر این اساس یکی از تمرکزهای جمعیت هلال احمر روی آموزش همگانی مردم است تا در زمان وقوع چنین سوانح و حوادثی بتوانیم میزان تلفات را کاهش دهیم.

ضرورت مقاوم‌سازی ابنیه مراکز حساس
ضیایی با تاکید بر اینکه سایر دستگاه‌های مسئول نیز باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند، ادامه داد: اولا از این به بعد اگر مجوزی داده می‌شود و شرایطی برای ساخت و سازهای جدید صورت می‌گیرد، باید حتما شرایط لازم در ساخت‌وساز آنها رعایت شود. همچنین مقاوم‌سازی ابنیه و مراکزی که در زمان حوادث و بحران کار هدایت،‌ حمایت، فرماندهی و درمان را بر عهده دارند در اولویت است. بالاخره بیمارستان‌های ما و مراکزی که باید به داد مردم برسند در درجه اول اهمیت قرار دارند.

گذشته‌ای که عبرت نشد!
وی اقدام بعدی را مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده دانست و گفت: همه اینها یک پروسه طولانی را می‌طلبد و باید به آن فکر کرد. متاسفانه فرهنگ ما ایرانی‌ها این است که فکر می‌کنیم امروز گذشت و زمانی که اتفاقی می‌افتد همه پای کار می‌آیند و اقداماتی انجام می‌شود اما دوباره همه چیز تا حادثه بعدی به فراموشی سپرده می‌شود. این مسئله واقعا نباید فراموش شود و باید همیشه در دستور کار دستگاه‌های اجرایی باشد و اعتبار لازم برای آن گذاشته شود. در عین حال باید امیدوار باشیم که حوادث بزرگی در شهری مثل تهران رخ ندهد تا بتوانیم زیر ساخت‌های خود را بهبود بخشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره بیشترین تهدیدها و خساراتی که می‌تواند تهران را در زمان بروز سیل و زلزله تهدید کند، گفت: در زمینه سیل باید گفت که اگر میزان بارندگی ما در مدتی کوتاه بسیار بالا باشد، مناطق شمالی تهران تهدید می‌شوند. این اتفاق یک الی دو بار نیز رخ داده است.

مردم هشدارها را جدی بگیرند
ضیایی تاکید کرد: مهم این است که هشدارهای قبلی داده شود و دستگاه‌های پیش‌بینی کننده ما بتوانند زمان لازم برای این کار را حدس بزنند. در حال حاضر نقشه‌ها و اطلاعات جهانی برای این موضوعات بسیار کمک‌کننده است. مردم نیز باید این هشدارها و دستورها را جدی بگیرند و حتما خود را از مراکز خطر بویژه درباره سیل دور کنند.

تکمیل انبارهای امدادی در جمعیت هلال احمر
وی افزود: ما نیز به عنوان جمعیت هلال احمر در حال تقویت این هستیم که تجهیزات مورد نیاز خود را چه در تهران و چه در همه کشور تکمیل کنیم. در حال حاضر از نظر انبارهای امدادی وضعیت خوبی داریم و تمام انبارها را تکمیل کرده‌ایم. همچنین به سرعت در حال ارتقای تجهیزات خود هستیم تا حداقل از نظر تجهیزات دچار مشکل نباشیم. نیروی انسانی ما نیز به اندازه کافی وجود دارد و اگر لازم باشد از نیروهای مناطق دیگر نیز استفاده می‌کنیم. همچنین مانورهایی برای آمادگی در سطح نیروهای هلال احمر به طور مرتب انجام می‌دهیم تا نیروهای خود را در حالت آمادگی نگه داریم.

نصب پیش‌نشانگر روی گسل‌های تهران
ضیایی با بیان اینکه درباره زلزله موضوع کمی متفاوت است، گفت: دلیل آن این است که هشدارهای زلزله خیلی علمی نبوده و نمی‌توانیم سریعا آن را اطلاع‌رسانی کنیم. در این زمینه نیز آموزش‌های شخصی مهم است تا افراد بدانند در زمان زلزله چه اقداماتی انجام دهند.

وی از نصب پیش نشانگرهایی روی گسل‌های تهران خبر داد و گفت: این پیش نشانگرها می‌توانند چند ثانیه قبل از زلزله موج ابتدایی آن را نشان دهند و یک فاصله چند ثانیه‌ای ایجاد کنند تا بتوان امکانات حیاتی مانند برق، آب، گاز و غیره را کنترل کرد. البته این کار هنوز در مرحله آزمایشی است، اما امیدواریم از مرحله آزمایشی به مرحله عملیاتی تبدیل شود و ما زمان کوتاهی را قبل از بروز زلزله در اختیار داشته باشیم.

کدام نقطه تهران از زلزله خسارت می‌بیند؟
ضیایی درباره خسارات ناشی از زلزله در پایتخت کشور، گفت: درباره اینکه کجای تهران صدمه می‌بیند باید گفت که هم در شمال تهران و هم در جنوب تهران گسل داریم و اینها مکان‌های آسیب پذیرتر هستند، اما با توجه به نوع سازه‌ها به نظر می‌آید که در صورت بروز زلزله، امکان تخریب در جنوب تهران بالاتر است.

رئیس جمعیت هلال احمر در این زمینه توصیه‌هایی را به مردم ارائه کرد و گفت: ما آیین نامه‌های خوبی برای ساخت و ساز خانه‌های مقاوم داریم، اما مساله این است که آنها را رعایت نمی‌کنیم و این موضوعی است که به آحاد مردم و تک تک آنها بازمی‌گردد. نه ما باید بپذیریم که در خانه‌های غیراستاندارد زندگی کنیم و نه کسانی که ناظر هستند باید بپذیرند که چنین ساختمانی تحویل مردم داده شود.

ضیایی با بیان اینکه این مسئله اصلا مسئله‌ای نیست که بتوان با آن شوخی کرد و باید آن را بسیار جدی گرفت تصریح کرد: در زلزله بم نشان داده شد که همه سازه‌های ما از محل اتصال جوش‌های آهن دچار اشکال بودند و صدمه خوردند. بنابراین با یک اختلال فنی که قابل پیشگیری بود، می‌شد جان بسیاری از افراد را نجات داد. در تهران و هر شهر دیگری نیز وضعیت به همین صورت است. باید بدانیم که استانداردها برای حفظ جان مردم و امنیت آنها طراحی شده‌اند و باید آنها را جدی گرفت. بنابراین حداقل در ساخت و سازهای آینده و در مقاوم سازی مراکز حساس باید فعالیت کنیم.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر میزان آمادگی جمعیت هلال احمر برای مقابله با بروز زلزله یا سیل در تهران چگونه است؟ گفت: جمعیت هلال احمر با حداکثر امکانات خود در خدمت مردم است. اینکه این جمعیت در برابر وقوع حوادث آینده چقدر کارایی دارد، حرف دیگری است؛ چرا که این موضوع بستگی به این دارد که ما با چه نوع حادثه‌ای مواجه شویم.

ضیایی ادامه داد: می‌توانیم به مردم قول دهیم که در صورت بروز هر حادثه‌ای جمعیت هلال احمر با تمام امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی خود در صحنه خواهد بود و آنچه را که می‌تواند انجام می‌دهد، به طور کلی جمعیت هلال احمر برای حوادث و سوانح طبیعی کوچک و متوسط آمادگی کامل دارد، اما برای مقابله با حوادث بزرگ و خیلی بزرگ واقعا این امکانات و تجهیزات کافی نیست و طبیعی است که باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود. دولت و مجلس نیز باید توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانیم پاسخگویی خود را در زمان بروز این حوادث افزایش دهیم.

وزیر نیرو خطاب به تمام استان‌های کشور خبر داد: اعلام وضع آماده‌باش سیل در ایران

همچنین در شرایطی که هفته‌های اخیر، بحث بر سر تغییر احتمالی و یکباره آب و هوای داغ بود، سازمان هواشناسی بروز زمستان سرد و پدیده ال‌نینو را تکذیب می‌کرد. این سازمان به پیش‌بینی فصل کم‌بارش، تا همین چند روز پیش بروز واقعه‌های خاص را محتمل نمی‌دانست. اما چهارشنبه هفته قبل اعلام کرد که بارش‌ها آغاز خواهد شد.

همین موضوع درست هم از آب درآمد و پنجشنبه شاهد رخداد سیل در برخی استان‌ها شدیم. این رویه ادامه یافت و غافلگیری برخی استان‌ها و مردم و درنهایت مرگ و آسیب برخی هموطنان را درپی داشت.

حالا با شدت تغییرات آب‌وهوا، پیش‌بینی نهادهای متولی در تأمین نیازهای عمومی سرمایشی مردم درست‌تر از پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی از کار درآمده است.خاصه وزارت نیرو و وزارت نفت که تدابیر خود را از ٢٠روز قبل اطلاع‌رسانی کرده بودند، حالا منطقی‌تر به نظر می‌رسند تا هواشناسی که همه چیز را طبیعی خوانده بود. به هرسو، فارغ از قضاوت‌های معمول حالا دربسیاری از استان‌های کشور خطر سیل و بارش‌های خطرناک برای جان و مال مردم احساس شده است و همه مسئولان یک صدا این را فریاد می‌زنند که مردم مراقب باشند. اما اصل ماجرا، آمادگی است و در این حوزه باید وزارتخانه‌های مرتبط و نهادهای مدیریت بحران آماده باشند تا درصورت بروز خطر برای مردم وارد عمل شوند. حالا در آستانه بحران احتمالی سیل در برخی نقاط ایران، وزیر نیرو یک تنه وارد میدان شده و به کل استان‌ها هشدار داده است. حمید چیت‌چیان با اعلام وضع ویژه برای همکارانش هشدار داده است که همه استان‌ها به‌ویژه استان‌های شمالی و غربی باید آماده باشند؛ چراکه بارش‌های روزهای آینده، احتمال وقوع سیل را بیشتر کرده است.
میزان بارش‌ها چقدر بود؟

به گزارش شهروند، وزیر نیرو درخبری که به خبرگزاری‌ها مخابره شده است، ‌تمرکز بارش‌ها را در شمال و غرب کشور دانسته و خبر داده که در برخی نقاط بارش زیاد و در برخی دیگر بارشی ثبت نشده است. او با اشاره به این‌که یک‌ماه و۱۰روز از‌ سال آبی جدید می‌گذرد، گفت: میانگین بارش از اول مهر تاکنون به ۲۸میلیمتر رسیده که نسبت به پارسال ۲۲‌درصد و نسبت به درازمدت ۱۱۵‌درصد افزایش نشان می‌دهد.او تأکید کرد: همه استان‌ها به‌ویژه استان‌های شمالی و غربی در مقابل بارش‌های روزهای آینده و احتمال وقوع سیل آماده باشند.

اقدام‌های پس از سیل

چیت‌چیان به سیل مخرب چند روز اخیر در لرستان و ایلام اشاره کرد و گفت: قطع برق در این دو استان که در اثر وقوع سیل اتفاق افتاده بود، درهمان روز اول حادثه برطرف شد و از دیروز شهر ایلام و کوهدشت مشکلی از نظر آب نیز ندارد.وی اضافه کرد: آب شهر ایلام از دو منبع سد ایلام و چشمه گل‌گل تأمین می‌شود که در حادثه سیل این چشمه به زیر آب فرو رفته بود که این مشکل برطرف شده و ۵۸۰لیتر در ثانیه آب دراختیار مردم قرار می‌گیرد.وزیر نیرو خاطرنشان کرد: پیش از این ۵۳۰لیتر آب در شهر ایلام توزیع می‌شد اما به دلیل وقوع سیل ساکنان این شهر برای شست‌وشو آب بیشتری نیاز دارند. استان‌های اصفهان، کردستان و سایر استان‌های همجوار استان‌های لرستان و ایلام برای کمک‌رسانی اقدام کردند. چیت‌چیان درباره حجم آب سدهای کشور نیز گفت: بارش‌های اخیر درنقاطی مانند سد سیمره و کرخه ذخیره حدود ۳۰۰‌میلیون متر مکعبی ایجاد کرده که البته درمقایسه با ظرفیت سد کرخه (۷‌میلیارد مترمکعب) و ظرفیت سد سیمره (بیش از یک‌میلیارد مترمکعب)، ناچیز است.وی ابراز امیدواری کرد: در روزهای آینده شاهد بارش‌های خوبی باشیم و تابستان ۹۵ را هم به خوبی بگذرانیم.

خطر کولاک و بارش در ٦ استان

درحوزه جاده‌ای هم، یاسر خالدی مدیر سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور از احتمال کولاک در ارتفاعات البرز خبر داده است و با هشدار به مردم اعلام کرد: خودروهایی که قصد تردد در مسیرهای کوهستانی را دارند، از تردد در شب خودداری کنند.

او درباره وضع محورهای اصلی کشور گفت: درحال حاضر تردد در تمامی محورهای اصلی کشور درجریان است و ترافیک خاصی نداریم اما از نظر جوی برخی محورها با بارش برف و باران همراه هستند.وی با بیان این‌که دراکثر محورهای ارتباطی استان‌های خراسان‌رضوی، شمال سیستان‌وبلوچستان، همدان، آذربایجان‌شرقی و اردبیل بارش باران داریم، افزود: در ارتفاعات استان قزوین شاهد بارش برف هستیم، همچنین در محور اردبیل- آستارا در محدوده گردنه حیران مه‌گرفتگی شدید و کاهش میدان دید وجود دارد. مدیرسالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور ادامه داد: هموطنانی از تردد در هنگام شب در محورهای آذربایجان‌غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، خراسان‌رضوی، خراسان شمالی و مازندران را دارند. با توجه به بارش برف که در صبح انجام شده و برودت هوا و احتمال یخ‌زدگی در سطح جاده خودداری کنند.

 زمستانی به جاده بزنید

خالدی با تأکید بر این‌که هموطنان خودروهای خود را مجهز به تجهیزات زمستانی کنند، اظهار داشت: درحال حاضر در ارتفاعات البرز بارش برف نداریم اما صبح این منطقه بارش برف را داشته است اما با توجه به احتمال وزش باد در ارتفاعات البرز، امشب کولاک در این محورها پیش‌بینی شده است.به گفته او، محور شمشک- دیزین واقع در استان‌های البرز و تهران‌ از ساعت ۱۴ مورخ ۸ آبان ۹۴ تا اطلاع بعدی به دلیل بارش باران و احتمال ریزش کوه‌ مسدود‌ است. همچنین ‌محور سروآباد- پاوه ‌واقع در استان کردستان‌ از ساعت ۲۲ مورخ ۷ آبان ۹۴ تا اطلاع بعدی به دلیل بارش شدید باران‌ ریزش کوه و نبود ایمنی کافی مسدود ‌است.

«ال‌نینو» قیمت گاز را در جهان بالا برد

شهروند|  ال‌نینو یک پدیده جوی اقیانوسی است که از تغییرات آب و هوایی درمنطقه استوایی اقیانوس آرام نشات می‌گیرد. ال‌نینو پدیده چرخه‌ای است و هر دوتا ٧سال، یک‌بار اتفاق می‌افتد و وضع معمول آب‌وهوایی بخش‌های مختلف جهان را تغییر می‌دهد. این پدیده جوی، آب‌وهوای گرمتری در بخش شمالی ایالات متحده آمریکا ایجاد می‌کند اما محدود به آب‌وهوا نیست و تغییراتش درحوزه اقتصاد هم نمادهایی دارد. این پدیده که امسال درجهان پیش‌بینی شده است، به کاهش قیمت سوخت در زمستان منجر می‌شود. به‌طوری ‌که هم‌اکنون پس از ٣سال، قیمت محموله‌های گازطبیعی دوباره به ٢دلار به ازای هر MBTU رسیده است. این امر روزهای خوشی را برای مصرف‌کنندگان سوخت و انرژی در آمریکا رقم زده است. اما در شرق این روند متفاوت است. به‌طور تاریخی، این پدیده سبب می‌شود زمستان در آمریکا گرم‌تر باشد. همین اتفاق در ١٩٩٥-١٩٩٤ نیز افتاد و به تلاطم زیادی دربازار گاز طبیعی آمریکا منجر شد. قیمت‌های گاز طبیعی در اواخر ١٩٩٤ کاهش یافتند و این امر به رکود درآمد شرکت‌ها و ارزش سهامشان منجر شد. براساس این گزارش، با وجود کاهش قیمت نفت در هفته گذشته، یک هفته اخیر وضع تغییر کرده است. قیمت محموله‌های گاز طبیعی و LNG متأثر از احتمال سرمای شدید زمستانی و وقوع پدیده «ال‌نینو» در اروپا و آسیا افزایش یافت. قیمت جهانی شاخص‌های معتبر نفت‌خام همچون برنت دریای شمال، وست‌ تگزاس آمریکا، سبد نفتی اوپک، دبی، عمان و قیمت هر بشکه نفت سبک و سنگین صادراتی ایران هفته گذشته با کاهش قیمت همراه شد. براین اساس، قیمت گاز طبیعی تک محموله در بازار آسیای شمال‌شرقی هفته گذشته با افزایشی ۱۰سنتی به ۶دلار و ۹۰سنت در هر ‌میلیون بی‌تی‌یو افزایش یافت. علاوه بر این، در بازار NBP  انگلستان هم قیمت تک محموله گاز طبیعی با افزایشی ۲۳سنتی هر‌ میلیون بی‌تی‌یو ۶دلار و ۴۱سنت به مشتریان اروپایی تحویل داده شده است. برخلاف بازار آسیای شمال‌شرقی و بازار NBP  انگلستان قیمت گاز تک محموله در بازار جنوب‌غرب اروپا تغییری پیدا نکرد، به‌طوری که هر ‌میلیون بی‌تی‌یو گاز تک محموله ۶دلار و یک سنت عرضه شد. در بازار هنری‌هاب ایالات متحده آمریکا هم قیمت تک محموله گاز طبیعی بدون تغییر ماند به‌طوری که هر‌ میلیون بی‌تی‌یو گاز طبیعی ۲دلار و ۴۳سنت به مشتریان عرضه شد.

پس از افزایش قیمت گاز طبیعی در بازارهای آسیایی و اروپایی، قیمت تک محموله LNG هم هفته گذشته در بازار شمال‌شرق آسیا و بازار NBP انگلستان با افزایش قیمت روبه‌رو شد اما قیمت تک محموله LNG در بازار جنوب‌غرب اروپا بدون تغییر ثابت ماند.

نگرانی فروشندگان از کمبود محموله‌های تحویلی در بازار پیش‌روی گاز یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت محموله‌های LNG در بازار شمال‌شرق آسیا بود به‌طوری که در این بازار قیمت هر ‌میلیون بی‌تی‌یو LNG با افزایشی ۱۰سنتی به حدود ۶دلار و ۹۰سنت افزایش یافت.

این درحالی است که در بازار جنوب‌شرق اروپا قیمت تک محموله LNG ثابت ماند و هر‌میلیون بی‌تی‌یو تک محموله LNG ۶دلار و ۱۰سنت به مشتریان تحویل شد. در بازار NBP انگلستان قیمت هر‌میلیون بی‌تی‌یو تک محموله LNG  با افزایش ۲۳سنتی، حدود ۶دلار و ۴۱سنت به مشتریان عرضه شد.

درشرایط فعلی احتمال فرا رسیدن موج جدید سرما به کشورهای اروپایی و آسیایی و حتی قوت‌گرفتن احتمال وقوع پدیده «ال‌نینو» یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت گاز در هفته‌های پیش‌رو در بازار است.

با این وجود، در بازار هنری‌هاب آمریکا به دلیل افزایش تولید گاز طبیعی از میادین شیل، گس پیش‌بینی می‌شود قیمت گاز با افزایش قابل توجهی روبه‌رو نشود، به‌طوری که هفته گذشته قیمت هر ‌میلیون بی‌تی‌یو  تک محموله LNG در بازار آمریکا بدون تغییر ۲دلار و ۴۳سنت به ازای هر ‌میلیون بی‌تی‌یو به مشتریان عرضه شد. ازسوی دیگر، همزمان با کاهش صادرات LNG آمریکا به مکزیک، میزان انتقال گاز طبیعی آمریکا به این کشور آمریکای‌جنوبی از مسیر خط لوله افزایشی ۳۵‌درصدی  پیدا کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
0
5
آماده باش ؟ دو تا قطره بارون اوومده کل خیابونا بستس سیل بیاد که دیگه هیچیییی
اردلان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
0
3
درود بنده حدودا 35 سال سن دارم یاد ندارم مدیری در ایران همانند استادچت چیان پیش بینی درست انجام داده باشد امیدوارم امکانات لازم در اختیار مردان قوی همانند ایشان قرار بگیرد بدرود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین