کد خبر: ۳۲۸۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸

آسیب سیل به 1400 واحد مسکونی در کرمانشاه

این مسئول در ادامه از اراده دولت برای تهیه و اجرای طرحی با عنوان «طرح جامع مدیریت سیلاب» در کشور خبر داد که براساس آن، اعتبارات به صورت استانی میان استان های سیلاب خیز کشور توزیع می شود.
آفتاب‌‌نیوز : معاون ستاد مدیریت بحران کشور اعلام کرد: سیل در استان کرمانشاه باعث شد تا یک هزار و 400 واحد مسکونی اعم از روستایی و شهری آسیب ببینند و در مجموع 159 میلیارد تومان خسارت در این استان برجا بگذارد.
 
به گزارش ایرنا، محمد فرید لطیفی در سفر خود به استان کرمانشاه یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این آمار براساس گزارش بنیاد مسکن استان کرمانشاه است.

وی ادامه داد: از این تعداد 527 واحد مسکونی در استان کرمانشاه افزون بر 60 درصد دچار خسارت شده و چهار واحد مسکونی شهری نیز در شهرهای تازه آباد ثلاث باباجانی و دالاهو تخریب شده است.

لطیفی در مورد پرداخت خسارت بازسازی واحدهای تخریب شده از سیل گفت: برای مکان های روستایی و در ازای هر واحد تخریب شده از سیل مبلغ 200 میلیون ریال با بازپرداخت 15 ساله و نیز 50 میلیون ریال وام بلاعوض اعطا می شود و در مناطق شهری نیز وام 300 میلیون ریالی با بازپرداخت 15 ساله و کمک بلاعوض 60 میلیون ریال ارائه خواهیم کرد.

وی گفت: برای بخش تجاری اعتباری برای جبران خسارت به این دلیل که باید از بیمه استفاده کنند، در نظر گرفته نشده ولی در حوزه دولتی اگر بنایی دچار تخریب شده باشد، می توان از محل اعتبارات تملک دارایی جبران کنیم.

لطیفی البته بر اجرای طرح هادی در روستاهایی که دارای سطح تخریب گسترده ای از سیل اخیر هستند، تاکید کرد.

به گفته معاون ستاد مدیریت بحران کشور، طرح مطالعاتی ساماندهی رودخانه قره سو تهیه شده و قرار است در این خصوص از ظرفیت دهیاری ها و شهرداری ها نیز بهره گیری شود.
 
250 میلیارد ریال برای احیای بلوط های زاگرس


معاون ستاد مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص نابودی سطوحی از بلوط های مناطق جنگلی استان کرمانشاه و سایر استان های زاگرس نشین گفت: برای این منظور250 میلیارد ریال اعتبار از محل ماده 12 برای جبران خسارتی که به بلوط ها وارد شده، اختصاص یافته که قرار است میان هفت استانی که درگیر مساله نابودی بلوط ها شده اند، توزیع شود.

وی گفت: از جمله راهکارهایی که برای هزینه این اعتبارات در نظر گرفته شده، تولید نهال های مقاوم و انجام روش های مبارزه ای مانند قطع و ریشه کنی بلوط های آفت زده می باشد و ما برای این منظور پیشنهاد کرده ایم که مردم و بخش خصوصی وارد عمل شوند و از این درختان، زغال تهیه کنند.

لطیفی تاکید کرد:اگر احیا و صیانت از جنگل را به بومیان بسپاریم، نتیجه بهتری در پی خواهد داشت.
لطیفی گفت: اینکه گفته می شود خشکسالی، میسر نبودن عمل فتوسنتز یا سوسک چوبخوار باعث نابودی بلوط ها شده اند، اثبات نشده و بیشتر گمانه زنی است.
 
تامین اعتبار برای پرواز بالگردهای آب پاش

معاون ستاد مدیریت بحران کشور همچنین از تامین اعتبار 100 میلیارد ریالی برای به پرواز در آمدن بالگردهای آبپاش در هنگام بروز آتش سوزی در جنگلهای کشور خبر داد.

لطیفی افزود: این اعتبار در اختیار سازمان جنگلها و مراتع کشور قرار گرفته تا برای بخش هوایی و هوانیروز مورد استفاده قرار دهد.

وی گفت: تاکید دولت بر پیشگیری از بروز آتش سوزی ها و بهره گیری از توان مردم و سازمان های مردم نهاد در این خصوص می باشد.
 
طرح جامع سیلاب برای توزیع استانی اعتبارات ملی تهیه می شود


این مسئول در ادامه از اراده دولت برای تهیه و اجرای طرحی با عنوان «طرح جامع مدیریت سیلاب» در کشور خبر داد که براساس آن، اعتبارات به صورت استانی میان استان های سیلاب خیز کشور توزیع می شود.

وی افزود: دولت 2 وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی را مکلف به تهیه این طرح کرده است ولی از آنجا که تهیه و تصویب این طرح زمان بر است، دولت در شرایط فعلی با شیوه های توزیع اعتبارات ملی و نیز بهره گیری از اعتبارات استانی به حادثه دیدگان سیلاب ها امداد رسانی و کمک خواهد کرد.
 
پر تکرارترین حوادث در ایران؟


معاون ستاد مدیریت بحران کشور در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا که پرتکرار ترین حوادث طبیعی در کشور، اظهار کرد: زلزله، سیل، طوفان و خشکسالی در صدر حوادث طبیعی کشور قرار دارند.
لطیفی همچنین حوادثی مانند سرمازدگی، رانش زمین و آفات گیاهی و جانوری را از جمله حوادث پرتکرار کشور عنوان کرد.

وی گفت: هم اکنون در کشور 20 مورد حادثه طبیعی رخ می دهد.

بارش باران 5 روزه در هفته گذشته باعث شد میانگین بارش های استان کرمانشاه به 147 میلیمتر برسد ضمن اینکه در مناطق روستایی و عشایری نیز باعث ایجاد خسارت هایی از جمله تخریب راهها، منازل و اراضی کشاورزی شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین