کد خبر: ۳۲۸۹۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲

نیویورک‌تایمز: خواب بهبود رابطه با ایران تعبیر نشد

در شرایطی که برخی‌ها آرزو داشتند که توافق هسته‌ای به بهبود روابط تهران و واشنگتن منجر شود، اما برخی حوادث غیرمنتظره در ایران باعث شد که این افراد شوکی ناگهانی دریافت کرده و از خواب برخیزند.
آفتاب‌‌نیوز : هرکسی که آرزو داشت توافق هسته‌ای ایران با ایالات متحده و دیگر قدرت‌ها نشانه‌ای از فرارسیدن دورانی نوین از گشایش تهران به سوی غرب باشد، اما طی چند هفته‌ اخیر با یک سری حوادث جدید و غیرمنتظره مواجه شدند که باعث شد به ناگاه از خواب بیدار شوند.

روز سه‌شنبه، و در آستانه سی و ششمین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در تهران از سوی دانشجویان ایرانی، تلویزیون دولتی ایران از بازداشت یک تبعه لبنانی-آمریکایی خبر داد که برای هفته‌ها ردی از وی در میان بود - کسی که از سوی شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانوداه دعوت شده بود. وی به جاسوسی متهم شده است. کسی که ایرانی‌ها وی را به خاطر ارتباط با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی یک «گنج پنهان» توصیف کرده‌اند.

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی ایران گفت که شعار «مرگ بر آمریکا» امری ابدی است. مدتی است که بیلبوردهای ضد آمریکایی جدیدی در تهران نصب شده است، در یکی از آن‌ها نظامیان آمریکایی بر تلی از کشته‌شدگان غیرنظامی از دیگر کشورها در حال برافراشتن پرچم آمریکا هستند. همچنین شعبه رستوران فست‌فود کِی.اِف.سی در تهران تنها پس از دو روز از آغاز فعالیت خود تعطیل و پلمب شد.

از زمانی که توافق هسته‌ای در ماه جولای حاصل شد و از سوی آیت‌الله خامنه‌ای تأیید شد، وی تأکید کرده است که این توافق به معنای نزدیکی دوباره به ایالات متحده نیست. هرچند در برخی از مسائل به صورت ضمنی بهبودهایی مشاهده می‌شود.

در مسائل منطقه‌ای نیز نیروهای نظامی ایران و ایالات متحده در جنگ علیه داعش در عراق از یکدیگر اجتناب کرده و دوری می‌گزینند. با این حال هفته گذشته، ایران برای اولین بار بود که در گفتگوهای بین‌المللی به منظور حل نزاع سوریه مشارکت کرد.

بسیاری از طرفداران توافق هسته‌ای، در هر دو کشور، عنوان کرده‌اند که یک بهبود گام به گام در روابط بین دو کشور اجتناب‌ناپذیر است. برخی دیگر حتی ایجاد تغییر در منطقه را پیش‌بینی می‌کنند، تغییری که با همکاری ایالات متحده و ایران برای ایجاد صلح شکل می‌گیرد، وضعیتی که همراه با کاهش عداوت‌ها می‌تواند رئیس جمهوری حسن روحانی را به گشودن درهای کشور تشجیع کند.

هم‌اکنون، در شرایطی که برگ‌های درختان در فصل پاییز در تهران در حال ریزش هستند، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد از اینکه تغییرات بیشتری در راه است. برخلاف آن، ظاهرا یک رویکرد معکوس در حال شکل‌گیری است، آن هم از سوی کسانی که عمیقا نسبت به ایالات متحده و متحدان آن به دیده شک و تردید می‌نگردند.

به گزارش تسنیم، این روند در زمانه‌ای در حال شکل‌گیری است که ایران در حال آماده شدن برای انتخابات پارلمانی در ماه فوریه (اسفند) است، انتخاباتی که به مثابه محکی برای سیاست‌های روحانی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین