کد خبر: ۳۲۹۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶

قهرمانی در آسیا تفاوت استقلال با بقیه تیمهای ایرانی

سایت ساکرنت در گزارشی به بررسی تیم استقلال ایران و موفقیت های این تیم در آسیا پرداخته است.
آفتاب‌‌نیوز :
 استقلال موفق ترین تیم ایرانی در آسیا بوده است که توانسته 2 بار عنوان قهرمانی را کسب کند و همین باعث شده است تا تاریخ این تیم با بقیه تیم ها یک تفاوت عمده داشته باشد. سایت ساکرنت به قلم جان دئوردن گزارشی را درباره وضعیت استقلال منتشر کرد. البته این سایت قبلا نیز درباره تیم پرسپولیس یک گزارش منتشر کرده بود.

در این گزارش آمده است: استقلال با تساوی یک بر یک هفته گذشته مقابل پرسپولیس، همچنان در صدر جدول لیگ ایران باقی مانده است. آبی‌ها با 8 قهرمانی در لیگ داخلی ایران و 2 قهرمانی در آسیا، یکی از بزرگترین تیم‌های قاره آسیا شناخته می‌شوند. آنها در مقابل پرسپولیس، بزرگترین رقیبشان، که تیم محبوب‌تری محسوب می‌شود، تاریخ پرافتخارتری دارند.

5- فرستادن اولین بازیکن ایرانی به اروپا

ما همه بازیکنان بزرگی چون پارک جی سونگ، هیده توشی ناکاتا و علی دایی که برای فوتبال آسیا در اروپا اعتبار کسب کردند را می‌شناسیم. با این حال، بیوک جدیکار، اولین بازیکن ایرانی بود که پیش از به دنیا آمدن ستاره‌های نام برده در اروپا بازی ‌کرد. مهاجم چپ پا، سال 1957 ایران را به مقصد آلمان ترک کرد تا برای تیم برلین ویکتوریا بازی کند. البته او برای مدت زیادی در این تیم بازی نکرد و در پرونده فوتبالی این بازیکن که اولین لژیونر استقلالی ها محسوب می شود تنها 9 بازی انجام داد و موفق به زدن گلی هم نشد. با این حال، جدیکار یک اتفاق جدید ایجاد کرد بود، نه فقط برای ایران، بلکه برای تمام آسیا. او باید بیش از این معروف شده باشد.

4- پیروزی در داربی تهران در سال 2005

پنجاه و هشتمین داربی بین استقلال و پرسپولیس بازی فراموش نشدنی بود که حتی پرسپولیسی ها هم به سختی بتوانند آن را فراموش کنند. در آن بازی هر دو تیم برای قهرمانی می‌جنگیدند. پرسپولیس در رده ی سوم قرار داشت و استقلال 10 بازی پیاپی شکست نخورده بود و همچنین مهاجم آبی ها رضا عنایتی بسیار آماده بود. او در 5 بازی قبل از دربی، 7 گل به ثمر رسانده بود. همانطور که مطابق پیش بینی ها بود، عنایتی موفق شد تیمش را مقابل پرسپولیس پیش بیندازد ولی پرسپولیس دست از تلاش برنداشت و در ادامه توانست شکست را با برد عوض کند و 2 گل به ثمر برساند. در حالی که قسمت قرمزپوش استادیوم در حال شادی و خوشحالی بود، محمود فکری در حالی که تنها چند دقیقه به پایان بازی باقی مانده بود، کار را به تساوی کشاند. البته این پایان کار نبود و در ادامه، پیروز قربانی در وقت‌های تلف شده گل پیروزی بخش استقلال را به ثمر رساند تا این دیدار با برتری 3 بر 2 استقلال به پایان برسد.

3- یک استقلالی اولین گل ایران در جام جهانی را به ثمر رسانده است

به گزارش ایسنا،ایرج دانایی فر، اولین ایرانی نبود که نامش در گلزنان جام جهانی ثبت شد ولی اولین ایرانی بود که در جام جهانی توپ را وارد دروازه حریف کرد. ایران برای اولین بار در جام جهانی حضور پیدا کرد و توانست جواز حضور در آرژانتین را بدست اورد، ایران البته در گروه بسیار سختی قرار گرفت. آنها مقابل هلند که بعدها نایب قهرمان این دوره شد با نتیجه 3 بر صفر شکست خوردند و در ادامه برابر اسکاتلند قرار گرفته بودند که آندرانیک اسکندریان، توپ را وارد دروازه خودی کرد تا اسکاتلندی ها را پیش بیندازد. در ادامه نوبت به یک بازیکن استقلالی رسید تا گلزنی کند. ر حالی که 30 دقیقه به پایان باقی مانده بود، دانایی فر تاریخ ساز شد. در سمت چپ محوطه جریمه، او به خوبی از آرچی گمل عبور کرد و با یک ضربه زیبا به گوشه دروازه، اولین گل ایران در تاریخ جام جهانی را به ثمر رساند. آن دیدار با تساوی یک بر یک به پایان رسید تا تیم خوب اسکاتلند در آن دوره متوقف شود.

2- قهرمانی در روز پایانی لیگ ایران در سال 2009

شاید فابیو جانواریو، هافبک برزیلی کارنامه فوتبالی زیاد خوبی نداشته باشد ولی او یک فصل در استقلال عملکرد خوبی ارائه داد و تا آخر بازی های نیز به خوبی کارش را پیش برد. استقلال در روز پایانی لیگ، 3 امتیاز با ذوب آهن صدرنشین فاصله داشت. همه چیز روشن بود و تنها راه برای شاگردان امیر قلعه نویی، کسب پیروزی در دیدار مقابل پیام و شکست ذوب آهن مقابل فولاد بود. استقلال در مشهد به مصاف پیام مشهد رفت، تیمی که برای ماندن در لیگ، یک امتیاز نیاز داشت. 50 هزار نفر از تهران به مشهد رفتند تا ورزشگاه را پرکرده و آبی‌ها را برای رسیدن به قهرمانی تشویق کنند. در اواسط بازی، استقلالی ها می‌دانستند که ذوب آهن یک گل عقب است و باید فشار حملات خود را بیشتر کنند ولی درست وقتی داور خودش را آماده می کرد تا سوت پایان نیمه اول را بزند، جانواریو با کنترل خوب و در ادامه با یک شوت دیدنی، توپ را به گوشه دروازه پیام فرستاد. هزاران هوادار استقلال که به مشهد سفر کرده بودند، سر از پا نمی‌شناختند. وقتی ذوب آهن کار را به تساوی کشاند، استرس در بین استقلالی ها به اوج رسیده بود ولی فولاد، بار دیگر موفق به گلزنی شد تا استقلال در یک نبرد بسیار نزدیک به قهرمانی لیگ برسد.

1- قهرمانی آسیا در سال 1991

هویت استقلال و وجهه متمایز این تیم با بقیه تیم های ایرانی قهرمانی در آسیا است. عنوانی که تیم رقیب یعنی پرسپولیس موفق به رسیدن به آن نشده است. اولین قهرمانی استقلال در آسیا در سال 1967 به دست آمد، وقتی که بیشتر قاره از برگزاری چنین رقابتی مطلع نبود. دو دهه بعد که استقلال دوباره موفق به قهرمانی شد، همه چیز تغییر کرده بود. تیم بدون شکست استقلال در دیدار نهایی این دوره برابر نماینده چین قرار گرفت. رضا حسن زاده‌ موفق شد ابتدا گل اول را وارد دروازه تیم حریف کند ولی زو هوی موفق شد در اوایل نیمه دوم، کار را به تساوی بکشاند. در دقایق پایانی بازی، صمد مرفاوی موفق شد گل پیروزی بخش تیمش را به ثمر رسانده و استقلال را به دومین عنوان قهرمانی آسیا برسند. اتفاقی که آبی های پایتخت بارها آن را به رخ قرمزپوشان می کشند.

یکی از مربیان سابق استقلال در این رابطه گفته بود: "این افتخارات به این معنی است که باید به پرسپولیسی ها گوشزد کنیم وقتی شما هنوز هیچ چیز نبودید، ما قهرمان آسیا شده بودیم، آن هم نه یک بار بلکه دو بار."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین