کد خبر: ۳۲۹۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸

خطاهایی که می‌توان و باید از آنها اجتناب کرد/6 اشتباه «نابخردانه» درباره پول

شاید جالب باشد که بشنوید بعضی وقتها اشتباهات مالی تقصیر شما نیست. درحالی‌که در نهایت این خودِ ما هستیم که باید مسئولیت اشتباهاتمان را بپذیریم، اما ممکن است حقیقت امر چیز دیگری باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
 اقتصادنیوز نوشت: افراد باهوش معمولا از اشتباهات خود و دیگران درس می‌گیرند، اما برخی دیگر به‌واسطه برداشت‌های اشتباه و نداشتن اطلاعات کافی، دچار اشتباهات مالی فاحش و غیرمنطقی می‌شوند؛ درحالی‌که شناخت این اشتباهات می‌توانست از بروز این اتفاق در آنها جلوگیری کند.

 انسان‌های باهوش، از اشتباهات خود درس می‌گیرند و اگر خیلی باهوش باشند، از اشتباهات دیگران عبرت می‌گیرند. حال، با درنظر گرفتن این نکته، نگاهی بیندازید به دلایلی که افراد با آن دچار اشتباهات فاحش مالی می‌شوند. شاید با مشاهده آنها، نسبت به وضعیت کنونی خود احساس بهتری کنید و شاید هم متوجه برخی از این عادت‌ها ازسوی خودتان بشوید. در این گزارش، به‌نقل از بخش مالی یواس‌نیوز، به اشتباهات نابخردانه مالی که ازسوی برخی افراد رخ می‌دهد، اشاره می‌کنیم.

اخذ تصمیمات از روی فرضیات و حدسیات
تقریبا همه ما مستعد ابتلا به این مساله هستیم. بنابراین، وقتی نمی‌خواهیم اتفاقات بد را ببینیم، فکر می‌کنیم تصمیمی که گرفته‌ایم، بهترین است. برداشت‌های غلط، بزرگ‌ترین عامل از دست دادن پول در سرمایه‌گذاری‌هایی مانند سهام و ملک است. بسیاری از افرادی که دچار ریسک‌های مالی می‌شوند، با خود فکر می‌کنند که اگر فلان سهم تاکنون رشد کرده، در ادامه هم به رشد خود ادامه خواهد داد. به‌عبارت دیگر، وقتی که در آستانه ترکیدن حباب بورس هستیم، با خودتان فکر می‌کنید پولی که در آن سهام سرمایه‌گذاری می‌کنید، بیش از آنکه به یک قمار بزرگ شبیه باشد، یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه است.

تصمیم‌گیری عجولانه
تصمیم‌گیری عجولانه نیز یکی دیگر از عوامل مهمی است که افراد را دچار ضرر مالی می‌کند. «دیوی روست»، مشاور مدیریت سرمایه می‌گوید یکی از مشتریانش خانه گران‌قیمتی خریده است که خرید خانه برای شروع، یک سرمایه‌گذاری منبسط‌شونده محسوب می‌شود. اگر این سرمایه‌گذاری به‌اندازه کافی بد بنظر نرسد، این مشتری پیش از آنکه به ثبات بودجه برسد، ناگهان تصمیم می‌گیرد اقدام به بازسازی ملک خود کند. بنابراین، چیزی که قرار بود به‌عنوان یک پروژه کوچک شروع شود، ناگهان رشد می‌کند و شما را دچار استرس خواهد کرد؛ چراکه هزینه زیادی را متحمل می‌شوید.

منحرف شدن دیدگاه‌ها و تصمیمات
انحراف تصمیمات به این دلیل رخ می‌دهد که شما به یک تصویر بزرگ نگاه نمی‌کنید، درباره کاری که می‌کنید دچار هیجان شده یا اینکه اطلاعات کافی درباره آن ندارید تا بتوانید تصمیمات هوشمندانه‌ای بگیرید.

«ریکیتن میلر»، مدیر برنامه‌ریزی مالی در گروه مالی «پالیسادس هادسون» می‌گوید: برخی افراد وقتی می‌خواهند ریسک کنند، درباره شانس موفقیت خود نگاه غیرواقعی دارند. اینها همان افرادی هستند که تبلیغات تلویزیونی و رسانه‌ها را مشاهده می‌کنند که در آنها افراد با فرمول‌های سری، صدها و میلیون‌ها دلار به جیب زده‌اند. اما اشتباه آنها این است که نمی‌دانند این فرمول برای همه جواب نمی‌دهد و نتایج یکسانی حاصل نمی‌شود. افراد وقتی به سود می‌رسند و ریسک‌ها را پشت سر می‌گذارند، بلافاصله موفقیت خود را با دیگران درمیان می‌گذارند اما کمتر کسی پیدا می‌شود که وقتی دچار شکست می‌شود این مساله را با دیگران درمیان بگذارد. این مساله به افرادی که از بیرون به ماجرا نگاه می‌کنند اطلاعات و سیگنال‌های اشتباهی درباره ریسک‌پذیری می‌دهد. همچنین، افرادی که بیشتر وقت خود را صرف گذراندن در شبکه‌های مجازی نظیر فیس‌بوک می‌کنند، دچار برداشت‌ها و تصمیمات اشتباه می‌شوند. یکی از این برداشت‌های اشتباه این است که تمام دوستان شما در شبکه‌های مجازی دائما در سفرهای هیجان‌انگیز به سر می‌برند و زندگی سراسر شادی دارند. درحالی‌که شما تنها قسمتهای جذاب زندگی آنها را مشاهده می‌کنید و بیشتر ساعت‌هایی را که مجبورند برای رفتن به آن سفر یا سایر تفریحات، سخت کار کنند، نمی‌بینید.

اطمینان چشم‌بسته به کارشناسان
مشاهده شمار زیادی از مردمی که به واسطه توجه نکردن به توصیه‌های کارشناسان دچار سختی و مشقت شده‌اند خیلی راحت است اما از طرفی، اعتماد بیش از حد و توجه به توصیه‌های آنها هم ممکن است نتیجه عکس بدهد.

«بیل دیماری»، مدیر موسسه خدمات بازنشستگی دیماری می‌گوید: بعضی وقت‌ها افرادی را می‌بینم که بدون توجه به توصیه کارشناسان و مشاوران مالی، خودشان عنان پول‌شان را به‌دست می‌گیرند. به عقیده وی، اعتماد بیش از حد به مشاوران مالی، منجر به تصمیمات اشتباه می‌شود. 

قربانی فرهنگ حاکم شدن
شاید جالب باشد که بشنوید بعضی وقتها اشتباهات مالی تقصیر شما نیست. درحالی‌که در نهایت این خودِ ما هستیم که باید مسئولیت اشتباهاتمان را بپذیریم، اما ممکن است حقیقت امر چیز دیگری باشد. شاید خیلی از ما متاثر از فرهنگ حاکم بر جامعه دچار اشتباهات مالی شویم. بسیاری از افراد متاثر از فرهنگ حاکم بر جامعه، دچار ریسک‌پذیری می‌شوند. 

قلبتان به جای مغزتان تصمیم می‌گیرد
این عامل را می‌توان متداول‌ترین عامل ضرر مالی تلقی کرد. چرا برخی تصمیمات اشتباه می‌گیرند؟ این تصمیمات اشتباه مالی در برخی موارد به دلیل ارزان بودن، طمع، انکار خطر و حتی حماقت صورت می‌گیرند. بسیاری از افراد به‌جای اینکه منطقی تصمیم بگیرند، از روی احساس تصمیم می‌گیرند. بهترین راه مقابله با اشتباهات بزرگ مالی این است که خود را آموزش دهید. اما فراموش نکنید، برداشت اشتباه نسبت به ریسک‌ها جزوی از طبیعت انسان است و نباید خود را به‌خاطر هر اشتباهی که مرتکب شده‌اید، سرزنش کنید. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین