کد خبر: ۳۲۹۴۴۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶

وضعیت جمع‌آوری پلاسمای خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با تاکید بر اینکه جمع آوری پلاسمای بازیافتی در انحصار سازمان انتقال خون است، تصریح کرد: سال گذشته ۱۷۴ هزار لیتر پلاسمای بازیافتی، به خارج از کشور ارسال شد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر علی اکبر پورفتح الله در گفتگو با مهر، اظهارداشت: کار جمع آوری پلاسمای بازیافتی، به طور انحصاری در اختیار سازمان انتقال خون ایران است.

وی در توضیح ورود بخش خصوصی به مقوله جمع آوری پلاسما در کشور، گفت: مراکز اهدای پلاسما در بخش خصوصی، در زمینه جمع آوری پلاسما به روش فریز(سورس پلاسما) از اهدا کننده اقدام می کند.

پورفتح الله با این توضیح که دو نوع پلاسما داریم که تبدیل به دارو می شوند، افزود: پلاسمای بازیافتی که در انحصار سازمان انتقال خون است و سورس پلاسما که به روش فریز جمع آوری می شود و بخش خصوصی در این بخش فعال است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان این مطلب که تفاوتی بین این دو پلاسما وجود ندارد، گفت: با توجه به اینکه ظرفیت پلاسمای بازیافتی بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ سی سی است ولی ظرفیت اهدای پلاسمای فریز بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ سی سی است، در نتیجه امکان جمع آوری پلاسما فریز، بیشتر است.

پورفتح الله با اشاره به جمع آوری ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما فریز در سال گذشته، افزود: سال گذشته ۳۷۴ هزار لیتر پلاسما جمع آوری شد که سهم زیادی در تولید داروهای بیماران خاص دارد.

وی با بیان این مطلب که ۶۰ درصد داروهای مشتق از پلاسما از پلاسمای ایرانی تهیه می شود، گفت: برای اینکه  ۱۰۰ درصد داروهای مشتق پلاسما از پلاسمای ایرانی تهیه شود، می بایست حداقل ۶۰۰ هزار لیتر پلاسما تهیه کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین