کد خبر: ۳۲۹۷۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
در نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا با اهالی رسانه مطرح شد

توضیحات اژه‌ای درباره دستگیری‌های اخیر، پرونده بقایی، میلیاردر نفتی و...

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: افرادی که بر اساس گزارش سیستم اطلاعاتی کشور علیه امنیت ملی اقداماتی انجام داده اند شناسایی و بازداشت شده اند و پرونده آن‌ها در مرحله مقدماتی است. از بیان جزئیات بیشتر در این راستا معذورم.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی دستگاه قضایی از افزایش شکایت‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف کشور از رسانه‌ها خبر داد.

به گزارش آفتاب، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در هشتاد و هفتمین نشست خبری خود با اهالی رسانه با تسلیت شهادت امام سجاد (ع) گفت: رسانه‌ها می توانند در تعالی کشور و افزایش آگاهی مردم نقش مفیدی داشته باشند، اما به این شرط که رسالت خود را درست ایفا کنند و در چارچوب قوانین و مقررات عمل نمایند.

وی با بیان اینکه نقد سازنده می تواند بسیار موثر باشد گفت: اگر از طریق رسانه تحقیر، توهین، افترا و نشر اکاذیب صورت گیرد، علاوه بر لطمه به اعتماد مردم باعث ضربه زدن به دستگاه قضایی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه شاهد افزایش شکایت دستگاه‌ها، نهادها و افراد حقیقی و حقوقی از رسانه‌های مختلف هستیم، خاطرنشان کرد: در واقع شاهد افزایش شکایت علیه خبرگزاری‌ها، مطبوعات و سایت‌ها بوده ایم؛ لذا توصیه ما همیشه این است که رسانه ها اگر در چارچوب قوانین عمل کنند به نفع کشور است و امیدواریم که کمتر شاهد شکایت ها باشیم.

دستگیری بیش از 30 قاچاقچی مواد مخدر

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: توقع به‌حقی از جانب مردم از دولت و قوه قضاییه وجود دارد؛ در واقع در چارچوب قوانین و مقررات با همه کسانی که به حقوق مردم و امنیت کشور تجاوز می‌کنند برخورد صورت می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضایی ادامه داد:‌ توقع مردم از دولت و قوه قضاییه این است که با اشرار و قاچاقچیان برخورد بازدارنده صورت گیرد؛ در واقع تلاش فراوانی صورت گرفته و انجام خواهد شد، اما از مردم نیز در این زمینه استمداد می طلبیم که به دستگاه قضایی دولت، دستگاه انتظامی و سیستم اطلاعات کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: از فاصله نشست قبلی تا نشست امروز سی و چند نفر از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر با کمک دستگاه نیروی انتظامی و سیستم اطلاعاتی دستگیر شدند و بیش از پنج هزار کیلو مواد مخدر از انواع مختلف در همین فاصله دو نشست کشف شده است. واقعیت این است که این افراد مجازات خواهند شد و در آن موقع مدعیان حقوق بشر می گویند که چرا این افراد به مجازات رسیدند.

سخنگوی دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: پنج هزار کیلو مواد مخدر آن هم از انواع مختلف جامعه را به کجا می رساند؟ چه تعداد خانواده را به مرز فروپاشی می کشد؟ باید گفت که دستگاه قضایی به حرف‌های مدعیان حقوق بشر گوش نمی دهد و آن‌ها را مجازات خواهد کرد.

وی بیان کرد: در همین فاصله زمانی 7 نفر از افراد شرور و فراری که مزاحم نوامیس مردم بودند شناسایی شدند و در حال حاضر بازداشت هستند.

بازداشت افرادی که علیه امنیت ملی اقداماتی انجام دادند

محسنی اژه‌ای در ادامه از دستگیری سارقین مسلح در مشهد و خوزستان خبر داد و گفت: سرقت مسلحانه‌ای در مشهد و خوزستان صورت گرفته بود که با کمترین زمان ممکن عوامل آن دستگیر شدند و توصیه شده که به این پرونده هر چه سریع‌تر رسیدگی شود و در صورت اثبات جرایم این افراد به مجازاتی که مستحق آن هستند برسند.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: افرادی که بر اساس گزارش سیستم اطلاعاتی کشور علیه امنیت ملی اقداماتی انجام داده اند شناسایی و بازداشت شده اند و پرونده آن‌ها در مرحله مقدماتی است. از بیان جزئیات بیشتر در این راستا معذورم.

وی تصریح کرد: در طول شش ماه اول سال 94، 251 نفر از اولیای دمی که حق قصاص داشتند و حکم بر قصاص قاتل صادر شده بود از حق خود صرف‌نظر کردند و قصاص دیگر صورت نمی گیرد، البته این غیر از مواردی است که در دادسرا اولیای‌دم رضایت دادند. همانطور که بارها گفته ایم قصاص، حق شخصی است.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: خبری مبنی بر دستگیری چند نفر از سرشبکه های غیراخلاقی در قزوین منتشر شد که باید بگویم این خبر صحت ندارد و طی صحبتی که با دادستان قزوین داشتم این موضوع را تکذیب می‌کند. در حال پرس و جو از فردی هستیم که چنین خبری را منتشر کرده و می خواهیم بدانیم که اصلا خبر را از کجا آورده است.

پرونده بقایی همچنان در مرحله تحقیقات مقدماتی است

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با گذشت چند ماه از بازداشت بقایی، اطرافیان وی اعلام کردند که بازداشت وی غیرقانونی است. در مورد این پرونده توضیحات لازم را ارائه دهید، گفت: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و وی بازداشت موقت است؛ البته پرونده وی هنوز منجر به کیفرخواست نشده است.

وی ادامه داد: قوه قضائیه در صورتی که متوجه شود اتهامی متوجه افراد است بر اساس اسناد طرف تحت تعقیب قرار می‌گیرد و اگر ضرورت داشت که افراد بازداشت موقت شوند کار انجام می‌شود، اما اگر ضرورتی نبود، ‌قرار دیگری صادر می‌شود. تشخیص این امر بر عهده قاضی رسیدگی کننده است.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: اگر قراری که صادر شد به اطلاع متهم رسید و وی اعتراض داشت، اعتراض وی در دادگاه رسیدگی می‌شود و اگر دادگاه آن را پذیرفت و گفت که الزام به قرار بازداشت نیست، دادسرا موظف است که قرار بازداشت را به قرار خفیف‌تری تبدیل کند، اما اگر دادگاه تشخیص داد که قرار بازداشت درست است، اعتراض متهم را رد می‌کند.

وی درباره پرونده مذکور و اظهارنظر افراد دیگر در مورد این پرونده گفت: اگر افراد دیگری که در پرونده نیستند نسبت به آن اظهارنظری داشته باشند، بدیهی است که نظرشان صحیح نیست.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وکیل میلیاردر نفتی مدعی شده بخشی از بدهی موکلش پرداخت شده، آیا این موضوع صحت دارد، گفت: در مورد پرونده بابک زنجانی تا حدودی که دادگاه در این مورد مجاز است من اسم او را می‌برم. باید بگویم که دادگاه‌هایی که علنی برگزار می‌شود در گذشته به این صورت نبود که رسانه‌ها اجازه انتشار داشته باشند، اما در قانون جدید تبصره‌ای پیش‌بینی شد و اگر چنانچه ضرورت ایجاب کرد و دادستان کل کشور تشخیص داد و از رئیس قوه قضائیه درخواست کرد و رئیس دستگاه قضایی اجازه داد، می‌توانیم در حدودی مسائل را منتشر کنیم؛ لذا در این مورد چون اجازه داده شده نیازی نیست که بگوییم «ب.ز»

وی ادامه داد: پرونده مذکور در حال رسیدگی است و پنج جلسه دادگاه آن برگزار شد که جلسه بعدی فرداست.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه تا این لحظه هنوز پولی واریز نشده است،‌ گفت: هم به متهم و به متهمان دیگر توصیه می‌کنم که در زمان دفاع از خود به دیگران توهین نکنند؛ چرا که این کار باعث می‌شود پرونده دیگری برای آنها در حین دفاع باز شود.

براساس گزارش ایسنا، وی افزود: کسانی که مسائل مربوط به این موضوعات را در همان حدود منتشر می‌کنند، مواظب باشند زیرا ‌آنها گاهی می‌گردند و یک حاشیه پیدا می‌کنند و به آن می‌پردازند و باعث می‌شود که گاهی خود حاشیه همراه با حاشیه شود که باز مشکل ایجاد می‌کند؛ لذا هم از ناحیه متهم، دادستان، دادگاه و هم از ناحیه رسانه‌ها همه باید سعی کنیم که با رعایت حق و انصاف مطالب را بازگو کنیم. در این صورت مردم بیشتر آن را می‌پسندند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین