کد خبر: ۳۲۹۹۹۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳

خبرگزاری آسوشیتدپرس را بیشتر بشناسید

علی‌اکبر دارینی - سرپرست دفتر خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) - در میزگردی در سومین روز از نمایشگاه مطبوعات، درباره این خبرگزاری و فعالیت‌های آن در ایران سخن گفت.
آفتاب‌‌نیوز :
وی در ابتدای سخنانش به ارائه گزیده‌ای از تاریخچه شکل‌گیری خبرگزاری AP از آغاز و عملکردش در ایران از زمان انقلاب اسلامی به بعد پرداخت.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه بیش از 16 سال نماینده ایران در AP است، یادآور شد: 170 سال پیش در سال 1846، AP تاسیس شد. زمانی پنج روزنامه در نیویورک برای اخبار جنگ مکزیک این جنگ را پوشش می‌دادند و با وسایل و تجهیزاتی اخبار جنگی را پوشش می‌دادند و این سرآغاز تاسیس آسوشیتدپرس در نیویورک بود.

دارینی سپس گفت: AP خبرگزاری تعاونی است که سهامداران آن روزنامه‌های آمریکایی هستند. در آغاز، سهامداران AP پنج روزنامه‌ بودند و اکنون 1400 روزنامه سهامدار هستند. این خبرگزاری در حال حاضر یک هیات مدیره‌ دارد که اعضای آن 22 نفر هستند. همچنین مرکز ما در شهر نیویورک منطقه منهتن است که در یک سال و نیم دیگر قراراست در همان شهر نیویورک جابجایی داشته باشد.

دارینی همچنین بیان کرد: AP با سابقه 170 ساله خود از این طریق آرشیو خبرها را دارد و یکی از منابع مالی‌اش فروش همین آرشیوها و عکس‌های آرشیوی برای مشتریان است. در سال 2008 نیز این خبرگزاری، AP موبایل را راه‌اندازی کرد تا اخبار AP را مخاطبان بر روی موبایل خود دریافت کنند و از آن سال به بعد که این فناوری راه‌اندازی شد تاکنون بیش از 9 میلیون بار بارگذاری شده است.

سرپرست دفتر خبرگزاری آسوشیتدپرس در ایران همچنین یادآور شد: AP در طول سالیانی که فعالیت کرده 51 یک بار برنده جایزه نوبل شده است. در حال حاضر بیش از 280 دفتر دارد که شماری از آنها در درون ایالات متحده آمریکا و بیش از 100 دفتر هم در کشورهای مختلف دارد.

وی همچنین اظهار کرد: AP تلاش کرده در پوشش اخبار کشورهای گوناگون نقش اول را داشته باشد و در این میان از زمان تاسیس این خبرگزاری بیش از 35 تن از خبرنگارانش در جهان به ویژه در جنگ‌ها کشته شده‌اند و خونین‌ترین آنها در سال 2014 برای AP بود که سه تن از همکاران‌مان را در افغانستان از دست دادیم.

او سپس یادآور شد: AP در این سال‌ها اخبار مهمی از جمله ترور آبرهام لینکن تا سقوط شاه را پوشش داده است.

دارینی درباره دلیل ماندگاری خبرگزاری آسوشیتدپرس در این سال‌ها نیز اظهار کرد: AP توانسته است خودش را با فناوری‌های نوین سازگار کند. ما در آغاز تاسیس این خبرگزاری از پرنده، راه‌آهن، کشتی، پست، تلگرام و ... استفاده می‌کردیم و تا به امروز که فناوری‌های نوین‌تری وجود دارد و AP خودش را با آن تطبیق داده است اما با گذشت زمان پخش ویدئویی و تلویزیونی AP نقش پررنگ‌تری داشته است؛ به طوری که 50 درصد از درآمد AP در حال حاضر از طریق فروش تصاویر ویدئویی و تلویزیونی است.

سرپرست دفتر خبرگزاری آسوشیتدپرس در ایران همچنین یادآور شد: بر اساس برآوردی که داشته‌ایم، نزدیک به نیمی از جهان هر روز خبرهای AP را مستقیم و یا غیرمستقیم می‌بینند و می‌شنوند. این، نشان‌دهنده عمق و گسترش AP است و همچنین گسترش ارتباطی است که توانسته ایجاد کند. در حال حاضر یک چهارم درآمد AP از روزنامه‌ها، 47 درصد فروش تصاویر ویدیویی و تلویزیونی بوده است. AP همچنین یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های رادیویی را در ایالت آمریکا دارد.

او سپس از رشد بسیار درآمد خبرگزاری آسوشیتدپرس در سال 2014 سخن گفت و توضیح داد: خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس در سال 2014 بیش از 604 میلیون دلار درآمد داشت که سود آن برای نخستین بار 104 میلیون دلار بود.

دارینی همچنین درباره فعالیت AP در ایران و اینکه از چه زمانی شکل گرفته است، توضیح داد: AP تا زمان دولت موقت بازرگان در ایران فعال بود اما پس از آن متوقف شد. در سال‌های پایانی دولت دوم آقای رفسنجانی به عنوان رابط خبری بازگشت و پس از آن فعالیتش را گسترده‌تر کرد و در سال 2012 یعنی سه سال پیش دفاتر ما که جدا از یکدیگر و در شهرهای مختلف بودند ادغام شدند و اکنون سه سال است که این خبرگزاری به عنوان یک واحد در ایران فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه AP تلاشش این است که به مشتریانش پاسخ دهد، یادآور شد: در بازار خبر چاره‌ای نداریم به خبرهایی که مشتریان‌مان می‌خواهند پاسخ دهیم. بیشترین حجم خبرها مربوط به برنامه هسته‌ای بوده به ویژه از فوریه سال 2003 تا به امروز و همچنین برنامه‌های فضایی و موشکی ایران حجم زیادی از خبرها را به خود اختصاص می‌داد. با این وجود از خبرهای جذاب در داخل ایران غافل نبودیم به دلیل اینکه ایران هر نقطه‌اش و هر شهرش سوژه‌های ناب دارد و اخباری دارد که گوش‌ها و چشم‌های مردم غرب ندیده‌اند به همین خاطر یکی از فعالیت‌های ما در این دو دهه نوشتن گزارش‌هایی است که فرا از گزارش‌های سیاسی و هسته‌ای است.

سرپرست دفتر خبرگزاری آسوشیتدپرس در بخش دیگری از سخنان خود از وزارت ارشاد تشکر کرد و گفت: برای تهیه گزارش‌ در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی، هر زمان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کردیم موافقت کرده‌اند.

دارینی همچنین از خبرگزاری آسوشیتدپرس به عنوان رسانه‌ای یاد کرد که حجم بالای اخبار اقلیت‌ها را کار کرده است و گفت: گزارش‌هایی از ییلاق و قشلاق و حتی گزارش‌های اقتصادی خوبی از جمله پرورش تمساح در جزیره قشم و راه‌اندازی پرورش ماهیان خاویار در مازندران و همچنین پوشش بزرگ‌ترین فرشی که برای مسجد امارات ساخته شد را با همراهی‌های وزارت ارشاد کار کرده‌ایم و اگر این همراهی‌ها نبود نمی‌توانستیم این اخبار را پوشش دهیم.

وی در ادامه درباره تغییر نوع عملکرد AP پس از سال‌ها، توضیح داد: به مرور زمان AP به این ارزیابی رسید که برای اینکه محصولاتش را بهتر بفروشد باید بسته‌های خبری را ارائه دهد. در حال حاضر نیز شما می‌بینید گزارشی که همراه با عکس و فیلم کار شده باشد مشتریان بیشتری را جذب می‌کند در غیر این صورت خبر به تنهایی فروش زیادی نخواهد داشت. به همین دلیل یکی از دلایل ادغام AP در ایران در راستای همین اقدام بود تا با هماهنگی بیشتری عکس‌ها و خبرها و فیلم‌های بیشتری کار شود و فروش بیشتری داشته باشد. بر همین اساس در سال گذشته بیشترین حجم ما تولید بسته‌های خبری همراه با فیلم و عکس بوده است.

دارینی در بخش دیگری از این میزگرد در جمع اهالی رسانه درباره مشتریان خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز یادآور شد: در حال حاضر در آمریکا بیش از 1400 روزنامه سهامدار و مشتری هستند اما اخباری که کار می‌کند را نیمی از جهان می‌شنوند و این اخبار از طریق 15 هزار رسانه دیگر بازنشر و بازتولید می‌شود اما به طور کلی درآمد اصلی ما از طریق آبونمانی است که به دست می‌آید و بخشی از آن را هم به واسطه خدمات تصویری عکس و آرشیوی که داریم به دست می‌آوریم.

بخش دیگری از سخنران دارینی به سیاست AP در قبال خاورمیانه برمی‌گشت.

وی گفت: یکی از بیشترین اخباری که در دو سال گذشته AP کار کرده است مربوط به جنگ سوریه و عراق و موضوع ناامنی در این کشور بود. AP تلاش کرد کوشش بی‌طرفانه‌ای داشته باشد به دلیل اینکه وظیفه ما قضاوت نیست اما در مجموع اینکه بگوییم همه رسانه‌ها بی‌طرفند معنی ندارد حتی نگاه و یا ایده و اندیشه در نوشتار هم تاثیرگذار است.

دارینی ادامه داد: روشن است شخص نویسنده در تنظیم، شیوه و چیدمان گزارش اثرگذار است اما تفاوت است بین اینکه از این یا آن جانبداری کنید. AP تلاش می‌کند دیدگاه‌های هر دو طرف را بازتاب دهد؛ بنابراین سیاست کلی خبرگزاری AP این است که از جانبداری پرهیز کند. در این راستا اگر خبری را درباره برنامه‌های هسته‌ای مطرح می‌کنیم که برخی مقامات خارجی، مقامات ایرانی را متهم می‌کند حتما دیدگاه، نظر و واکنش مقامات ایرانی را نیز در آن گزارش لحاظ می‌کنیم تا هر دو طرف امکان پاسخگویی بازتاب نظراتشان را داشته باشند. این سیاست همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه گزارش خود درباره‌ی شعار نمایشگاه مطبوعات «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» و اینکه این شعار در رسانه‌های ما چگونه باید عملی شود و به چه صورت باشد؟ توضیح داد: در طول دو دهه‌ای که AP در ایران فعالیت کرده هم از سوی مسؤولان همراهی بوده و هم با محدودیت‌هایی همراه شده است. اینکه ما در همه خبرها و گزارش‌هایی که دنبال می‌کنیم توانسته‌ایم از مقامات دولتی پاسخ بگیریم، خیر، اینطور نبوده است اما وزارت ارشاد بیشترین همراهی را داشته اما در برابرش شماری از مقامات رسمی هم برای تهیه گزارش‌هایمان هرگز پاسخگو نبوده‌اند.

وی در بخش دیگری از این میزگرد یادآور شد: AP به عنوان بزرگ‌ترین ایستگاه خبری توانسته است در دهه گذشته با وجود تغییر دولت‌ها فعالیت‌های خود را بدون یک روز وقفه ادامه دهد و این در نوع خودش بی‌نظیر و کم‌نظیر است که یک خبرگزاری آمریکایی در قلب جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.

دارینی همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر تعامل AP با رسانه‌های داخلی ایران نیز توضیح داد: ما همواره تلاش کرده‌ایم با رسانه‌های داخلی ارتباط نزدیکی داشته باشیم. پیش از این سیاست AP این بود که تنها اخبار صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت را به عنوان منابع استفاده کنیم و دیگر منابع قابل استفاده نبودند. به ویژه آن سال‌هایی که برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها آغاز فعالیت‌شان بود از این جهت راستی آزمایی امکان‌پذیر نبود و خودمان تلاش می‌کردیم خبرها را پیگیری کنیم اما پس از گذشت چندین سال می‌دیدیم که بسیاری از این رسانه‌ها حجم خبرهایی که منتشر می‌کردند درست است. به همین جهت از این رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها به عنوان منبع خبری در حال حاضر استفاده می‌کنیم و این تغییر در شش سال گذشته رخ داده است.

او سپس تاکید کرد: از شش سال پیش ایرنا و صداوسیما تنها منبع خبری ما نبودند و از خبرگزاری‌های گوناگون به عنوان منبع خبری استفاده می‌کردیم و امروز هم این روند ادامه دارد.

پایان سخنان علی‌اکبر دارینی به سیاست خبرگزاری آسوشیتدپرس در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گذشت.

او درباره‌ی سیاست آسوشیتدپرس در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 توضیح داد: قطعا بی‌طرفی معنا ندارد اما مهم است در گزارشی که تنظیم می‌شود، شما فرصت را برای طرف‌های گوناگون و بازتاب دیدگاه‌های آنها لحاظ کنید. با وجود اینکه AP تلاش می‌کند سیاست بی‌طرفی را دنبال کند از جمله در قبال داستان هسته‌ای، اما شخصیت و نوع نگاه خبرنگار نیز در جهت‌دهی به خبر بسیار دخیل است، اما به طور کلی یک چیز در اخبار AP مشترک است و آن اینکه قضاوت را به خواننده واگذار می‌کند، اما شاید خبرهایی که از دیگر نقاط جهان کار می‌شود تندتر باشد و این وجود دارد و این بیشتر به نگاه نویسنده و شخص نویسنده برمی‌گردد که در جهت‌دهی غیرمستقیم یا پررنگ یا کم‌کردن برخی دیدگا‌ه‌ها اثر می‌گذارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین