کد خبر: ۳۲۹۹۹۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴

تهران رکوردار تخریب باغ ها در کشور

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت: کلانشهر تهران با فاصله زیادی از سایر شهرها در رتبه نخست تخریب باغ ها قرار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
پیروز حناچی روز دوشنبه در نشست علل تخریب باغ ها و درختان شهر تهران و نسبت آن با جنبش دانشجویی افزود: تجربه نشان داده هنگامی که باغ ها و به ویژه فضاهای سبز همگانی تحت مالکیت عمومی درآیند کمتر مورد تعرض قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: در دهه گذشته به دلیل مشکلات تثبیت مالکیت این فضاهای سبز، بخش عمده ای از باغ ها تخریب شده اند. 

به گزارش ایرنا، حناچی افزایش سرعت تخریب باغ ها و فضاهای سبز در سال های گذشته را مرتبط با نحوه اداره و مدیریت شهری دانست و خاطر نشان کرد: عمده درآمد شهرداری ها از محل فروش فضاهای شهر تامین می شود که این عامل باعث شده تا بسیاری از ارزش های شهری و حتی میرات تاریخی آن نابود شود.

وی کاهش کیفیت زندگی را نتیجه چرخه معیوب اداره شهرها از طریق فروش فضاهای سبز دانست و افزود: هرچه قوانین و مصوبات مربوط به فضاهای سبز انقباضی تر می شود نرخ این فضاها افزایش پیدا می کند و در این امر شورای عالی شهرسازی و معماری برای تصویب و اجرای طرح جامع تفصیلی نهایت سعی خود را صرف کرد تا بتواند مشکلات پیش آمده را جبران کند.

*مصوبه برج باغ ها به تخریب باغ های تهران کمک کرد
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به مصوبه برج باغ ها اشاره کرد و گفت: این مصوبه که در ابتدا به نظر می رسید از تخریب باغ ها جلوگیری کند، امروزه به دلیل اجرای اشتباه آن به تخریب باغ ها و فضاهای سبز کمک می کند به گونه ای که به جای سطح اشتغال 30 درصدی در برخی موارد سطح اشتغال 100 درصدی را شاهد هستیم.

وی گفت: شهرداری ها با وجود اینکه سهم ویژه ای در تخریب باغ ها داشتند اما تنها متهم در این زمینه نیستند.

حناچی خاطر نشان کرد: دولت های گذشته در بحث تخریب باغ ها به وظایف حاکمیتی خود واقف نبودند و رسانه ها نیز اطلاعات زیادی در این رابطه نداشتند به همین دلیل در سال های اخیر به طور جدی به موضوع تخریب فضاهای سبز و باغ ها پرداخته نشد.

*تخریب باغ ها برای تامین درآمد شهرداری
محسن کافی استاد دانشگاه و متخصص در حوزه فضای سبز پیش از آغاز پنل «علل تخریب باغ ها و درختان کمپین حفاظت از باغ های تهران» به مشکلات زیست محیطی پایتخت اشاره کرد و گفت: تامین درآمدزایی شهرداری از محل فروش تراکم را نمی توان کتمان کرد، همچنین از ابهامات و عدم تناسب جرم با مجازات در حوزه تخریب درختان و باغات نمی توان چشم پوشی کرد و این در حالی است که متاسفانه نگاه به فضای سبز تهران نگاه کاربری است.

کافی به بحران های آبی و محدودیت های زیست محیطی که تهران را تهدید می کند، اشاره کرد و گفت: متاسفانه در مدیریت شهری فعلی تهران از کارشناسان متخصص حوزه خاک شناسی، مهندسی آبیاری، علوم باغبانی و گیاه پزشکی که لازمه مدیریت محیط زیست شهری است، استفاده نمی شود.

*محاسبه سرانه فضای سبز تهران بدون در نظر گرفتن باغ ها
وی به وضعیت سرانه فضای سبز در تهران نیز اشاره کرد و گفت: محاسبات اشتباه برای تعیین سرانه فضای سبز پایتخت در حالی کاملا محرز است که شاهد کاهش تعداد درختان و باغ ها شهر اما افزایش سرانه فضای سبز هستیم و این تنها به دلیل عدم محاسبه باغات شهر در محاسبات سرانه فضای سبز است.

این استاد دانشگاه دو محور توسعه پایدار در شهرها را منابع انرژی و منابع انسانی دانست و گفت: متاسفانه بی توجهی به محورهای توسعه پایدار سبب شده تا تهران تنها محل زیست و نه زندگی کردن باشد، این در حالی است که به دلیل نامشخص بودن ظرفیت جمعیتی در پرورش نسل ها برای حفاظت از محیط زیست نتوانسته ایم به موفقیت دست یابیم.

* قوانین محیط زیستی موثر واقع نشده است
در ادامه پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و وشهرسازی در پنل «علل تخریب باغ ها و درختان کمپین حفاظت از باغ های تهران»، گفت: با نگاهی گذرا به قوانین و مصوبات کشور در می یابیم که در حوزه محیط زیست قوانین و مصوبات بسیاری وجود دارد، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی تشکیل مجلس شورای اسلامی مصوباتی در حوزه حفاظت و صیانت از فضاهای سبز و درختان در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده اما متاسفانه این قوانین به نظر می رسد موثر واقع نشده است.

* لزوم تخصصی تر شدن نظام مدیریت شهری
وی معتقد است: بدنه شهرداری ها و در کل نظام مدیریت شهری باید تخصصی تر شود و از واگذاری کارها و امور به خصوص در حوزه فضای سبز و شهرسازی به افراد غیرمتخصص جلوگیری کرد، شورای عالی شهرسازی و معماری نیز با بازبینی در طرح تفصیلی تا حدود بسیار چرخه معیوب اداره شهر را اصلاح کرده و علاوه بر تهران که بیشترین کارها در آن صورت گرفته در سایر کلانشهرها هم توانسته حساسیت هایی را در میان مسئولان و مدیران شهر به وجود آورد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به مشکلات اقتصادی کشور و دولت نیز اشاره کرد و گفت: زمینه صیانت از باغ ها و درختان باقی مانده شهر به لحاظ حقوقی فراهم شده است و با بهبود شرایط اقتصادی دولت و کشور به طور عملیاتی نیز اداره شهرها و توجه به فضاهای سبز بهبود خواهد یافت.

*نبود مدیریت شهری نظام مند سبب تخریب 80 درصد باغ ها تهران شد
محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز به اشتباهات مدیریت شهری و توجه صرف به کسب منابع اشاره کرد و گفت: در تهران بیش از 15درصد آلاینده های کل کشور وجود دارد لذا در شرایطی که مصوبات و قانون های مناسبی در این حوزه داریم با ریشه یابی مشکلات، نحوه مدیریت و اداره شهرها مسئله ساز شناخته می شود.

وی با اشاره به مصوبه برج باغ ها و قانون حفظ و توسعه فضای سبز و درختان، گفت: با وجود مواضع قانونی در طول سال های گذشته تنها در جهت تخریب باغ ها گام برداشته شده است، به گونه ای که جمعیت سرازیر شده به تهران در شرایط نبود مدیریت شهری نظام مند، علاوه بر تمام شدن منابع زیستی، 80 درصد باغات هم تخریب شده است.

حقانی معتقد است: منابع پایدار نباید بیش از نیاز حاصل شود چراکه صرف اموری خواهد شد که نباید بشود، در حالی پروژه بودجه شهر حدودا 50 هزار میلیارد بسته می شود که آقای شهردار مدعی است شهر را با 5 هزار میلیارد می تواند اداره کند.

*مترو اولویت مدیریت شهری نیست
حقانی از کاهش قدرت انتقاد از مدیریت شهری گلایه کرد و گفت: پروژه های اولویت دار و ضروری شهری در حالی در نظر گرفته نمی شود که دغدغه اصلی مردم آلودگی هوا است اما مدیریت شهری به جای توسعه خطوط مترو، پروژه صدر را تمام می کند، متاسفانه مترو که زیرساخت حمل و نقل عمومی است اما چون در منظر عمومی مردم قرار ندارد مورد نظر مدیریت شهری قرار نمی گیرد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران از نحوه مدیریت شهر انتقاد کرد و گفت: بحران های زیادی چون کم آبی و آلودگی هوا و تخریب باغ ها شهر را تهدید می کند و متاسفانه مسئولان مربوطه بدان ها توجهی ندارند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و سعید متصدی معاون منابع انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر دعوت شدگان به این نشست بودند که در جلسه حاضر نشدند.
نشست تخصصی علل تخریب باغ ها و درختان شهر تهران و نسبت آن با جنبش دانشجویی در حالی برگزار شد که موضوعات حقوقی، مدیریتی و برنامه ریزی در حوزه محیط زیست مورد واکاوی قرار گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین