کد خبر: ۳۳۰۷۰۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹

متوسط سن قربانیان حوادث جاده‌ای در ایران؛ ۲۴ سال

دبیر اولین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای، میانگین عمر قربانیان تروما (حوادث) جاده ای را 24 سال عنوان کرد و گفت: حوادث جاده ای گاه صدمه های جبران ناپذیری دارند اما مهم تر از همه، نابود یا ناکارآمد شدن سرمایه های انسانی در اوج جوانی است، مساله ای که ساختار اجتماعی را به چالش خواهد کشید.
آفتاب‌‌نیوز : پروفسور شاهرخ یوسف زاده چابک، هدف از برگزاری این همایش را استقرار سیستم تروما با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام کرد و گفت: اطلاعات ما در زمینه حوادث جاده ای همواره " گذشته نگر" بوده؛ ایجاد یک سیستم تروما کارآمد ، آنلاین وتحلیل گر شرایط را تغییر می دهد و مدیریت بحران کشور شکل جدیدی پیدا می کند.

این استاد جراح مغز و اعصاب ،ایجاد سیستم تروما را یک معیار مهم در ارزیابی توسعه کشورها دانست و گفت : سیستم تروما در واقع یک شبکه برنامه ریزی شده جامع، هماهنگ و مقرون به صرفه در مواجهه با حوادث و بحران ها است که افزایش توانایی ارایه مراقبت و درمان حادثه دیدگان را شامل می شود. در این سیستم ارایه مراقبت در تمام مراحل، جلوگیری از آسیب تا مراحل پیش بیمارستانی، بیمارستان و ارایه خدمات توانبخشی به مصدومان، سازمان دهی می شود.

رییس مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان ادامه داد: با توجه به مزایای ایجاد سیستم ، مطالعه و بررسی گسترده سیستم های مختلف تروما در جهان و ارزیابی ساختارهای مربوطه برای ایجاد و توسعه تروما در کشور انجام شد. بانک اطلاعاتی و تحلیل دادها تروما کشور را به وجود آوردیم و با نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، گیلان به عنوان پایلوت استقرار سیستم تروما برگزیده شد.

مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به زیرساخت ها و استانداردهای لازم برای استقرار سیستم تروما، سرمایه گذاری در مسایل مربوط به حوادث جاده ای را بسیار ناچیز و حتا کمتر از دیگر بیماری ها ارزیابی کرد و گفت: اغلب بیماری ها در حوزه سلامت و تحت امر وزارت بهداشت و درمان، قابل پیش گیری و مداوا هستند اما در زمینه حوادث ترافیکی، سازمان های بسیاری درگیرند و این امر بحث تروما را فرا سازمانی و چند وجهی می کند. ما برای راه اندازی سیستم تروما نیاز به تشکیل نهاد جدید نداریم و فقط به منابع تامین استانداردها و زیرساخت ها نیازمندیم و امیدواریم با توجه به اهمیت موضوع، اقدام لازم توسط مسوولان انجام شود.

اولین همایش یادبود قربانیان حوادث جاده ای ایرن، صبح فردا شنبه 23 آبان ماه جاری با حضور مسوولان و صاحب نظران در زیباکنار رشت برگزار می شود. سازمان ملل متحد، سومین یکشنبه نوامبر هر سال را روزجهانی یادبود قربانیان حوادث جاده ای، نام گذاری کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین