کد خبر: ۳۳۱۹۱۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۴

یک عامل ناگزیر برای افزایش دیابت

رئیس اداره غدد و متابولیسم مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توسعه شهرنشینی یکی از مهمترین علت های افزایش بیماری دیابت است.
آفتاب‌‌نیوز :
علیرضا مهدوی در همایش بیماران دیابتی در ساوه اظهار کرد: در طول 40 سال اخیر تغییرات جوامع بشری باعث شده است تا دیابت و مرگ و میر زیاد شود و مهم‌ترین دلیل آن افزایش بی رویه زندگی شهرنشینی و ماشینی است.

وی ادامه داد: دیابت یکی از جدی ترین تهدیداتی است که انسان با آن مواجه می شود و تمام اعضای بدن را درگیر کرده و بدان ضربه می‌زند. در صورت خودمراقبتی و انجام توصیه‌های کارشناسان امر می‌توان این بیماری را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون 400 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود طی دو دهه آینده این میزان از مرز 600 میلیون نفر فراتر رود.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به جامعه هدف بیماران دیابتی افزود: افرادی بالای 30 سال که اضافه وزن دارند و در معرض چاقی هستند، بیشترین مبتلایان به دیابت را تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه کشوری وزارت بهداشت برای پیشگیری از ازدیاد مبتلایان به دیابت اظهار کرد: اجرای برنامه های آموزشی و تربیت مربیان، بهبود شیوه زندگی مبتلایان به دیابت و اطلاع رسانی به آنها از جمله این برنامه هاست.

به گفته وی از سال 1383 همه بهورزان کشور، 440 هزار بیمار دیابتی روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر را در طرح غربال‌گری شناسایی کرده اند و در سال 1388 نیز در شهرهای بالای یک میلیون نفر این کار انجام داده و این افراد را تحت حمایت قرار داده اند.

وی اضافه کرد: هم اکنون 226 هزار بیمار دیابتی در شهرهای سراسر کشور شناسایی شده و تحت مراقبت هستند و بنا داریم در برنامه کشوری هزینه اقتصادی دیابت و مرگ زودرس و ناتوانی را کاهش دهیم.

"جلیل کوهپایه زاده" رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز از صدور کارت خطر برای بیماران دیابتی خبر داد و افزود: بیماران دیابتی که در طرح غربالگری شناسایی شده اند پس از تکمیل پرسشنامه طبق اطلاعاتی که در اختیار پرسشگران قرار گرفته کارت خطر دریافت کرده و تحت مراقبت قرار خواهند گرفت.

وی بیان کرد: اقدامات پیشگیرانه تحت نظارت دقیق با ایجاد پرونده های الکترونیک انجام و برای مقابله با این بیماری برنامه های مدونی در نظر داریم.

به گزارش ایسنا، یک متخصص طب ورزشی نیز در این همایش گفت: ورزش عامل مهمی در پیشگیری از بیماری هایی نظیر دیابت است.

"علی مظاهری نژاد" افزود: فعالیت فیزیکی یک اثر جادویی در کنترل دیابت دارد و می تواند دیابت را به طور معجزه آسایی کنترل و مدیریت کند.

وی با اشاره به میزان فعالیت ورزشی و تحرک اظهار کرد: یک دیابتی باید هفته ای 150 دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشد تا بیماری وی کنترل شود.

وی افزود: افرادی که مشکل پادرد و زانو درد دارند و نمی توانند بطور مستمر هفته ای 150 دقیقه ورزش کنند می تواند این میزان را تقسیم کرده و در زمان های مختلاف ورزش کنند.

به گفته وی افراد زیر 18 سال باید 300 دقیقه در هفته فعالیت ورزشی و فیزیکی داشته باشند تا بتوان بیماری دیابتی را کنترل کرد.

در این همایش یک متخصص تغذیه نیز گفت: کنترل دیابت با صرف سه وعده غذای کامل به همراه میان وعده امکان پذیر است.

"فاطمه سادات امیری" افزود: یک بشقاب غذای سالم شامل سبزیجات، برنج و نان به مقدار لازم و میوه و لبنیات است.

وی خواستار اصلاح رژیم غذایی و انجام ورزش برای کنترل دیابت به عنوان یکی از بیماری های خطرناک شد.

در این همایش دکتر شریعتمداری متخصص داخلی به اهداف درمان دیابت، دکتر شهلا میرگلوبیات متخصص زنان و زایمان به دیابت بارداری، دکتر منتهایی متخصص چشم پزشکی به عوارض چشمی دیابت و دکتر ذبیحی متخصص داخلی به عوارض دیابت اشاره و به ایراد سخن پرداختند و در ادامه این مراسم پرسش و پاسخ انجام شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین