کد خبر: ۳۳۲۰۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
انتقاد شدید نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی از عربستان

عربستان تروریسم صادر می‌کند/ریاض در حملات پاریس نقش دارد/با دوستانی شبیه عربستان، دشمن نمی‌خواهیم/نباید ایران را تحریم می‌کردیم

نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی در گزارشی با اشاره به نقش عربستان در تبلیغ وهابیت، این کشور را در حملات تروریستی پاریس مقصر دانسته و از سیاست اهمال‌کارانه واشنگتن در قبال ریاض و تنش‌آفرینی با ایران انتقاد کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
نشریه فارن‌پالیسی، روز جمعه در گزارشی نقش سیاست‌های خشونت‌طلبانه عربستان سعودی در تشکیل گروه‌های افراطی از جمله گروه تروریستی داعش را مورد بررسی قرار داده و نوشته ریاض از دهه 1970 با پول نفت به تقویت این گروه‌ها مشغول است.

به گزارش آفتاب، بعد از حملات تروریستی پاریس، دولتهای کشورهای غربی به نوشته فارن‌پالیسی، به بحث و تبادل نظر در این باره پرداخته و خواستار محاکمه تروریست‌ها در دادگاه شده‌اند: «آنها می‌پرسند باید با پهپاد حمله کنیم یا حمله زمینی؟»

با این حال، موضوع مهم‌تر، از نگاه فارن‌پالیسی، شناسایی ریشه‌های معضلاتی است که به جنگ‌های داخلی در خاورمیانه منجر شده‌اند.

این نشریه آمریکایی، وهابیت مورد تبلیغ عربستان سعودی را ریشه اصلی این درگیری‌ها دانسته و می‌نویسد: «از دهه 1970 دولت عربستان و سازمان‌های مذهبی وابسته به آن نسخه افراطی ایدئولوژی خود را با پول نفت خود به سر تا سر دنیا صادر کرده‌اند.»

فارن‌پالیسی، به حمایت مالی عربستان سعودی از «سازمان اطلاعات نظامی پاکستان» بین دهه‌های 1970 و 1980 در حمایت از شورشی‌های ضد شوروی که به تشکیل طالبان منجر شد، اشاره می‌کند.

عربستان سعودی، همچنین از دهه 1990 به تأمین مالی آموزش‌های وهابیت در سرتاسر کشورهای خوزه بالکان پرداخته است. 

در ادامه این گزارش با اشاره به حملات تروریستی شنبه گذشته در پاریس می‌نویسد: «به نظر می‌رسد ارتباط بن عربستان سعودی و بمب‌گذاری‌های پاریس، حتی از این هم مستقیم‌تر است.»

فارن‌پالیسی می‌افزاید: «بسیاری از توطئه‌گران از منطقه مولانبئک در بروکسل هستند. در دهه 1970 عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج (فارس)، مدارس وهابی را تأمین مالی کردند.» 

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «چرا ما با این تبلیغات خشونت‌آمیز و قرون وسطایی عربستان سعودی کنار می‌آییم؟ با دوستان اینچنینی، چه کسی دشمن می‌خواهد؟»

فارن‌پالیسی در ادامه قطع نفت ایران از بازارهای جهانی را هم در این امر دخیل دانسته است: «پاسخ ساده در نفت است: ما ترجیح داده‌ایم از عربستان سعودی نفت بخریم و منبع نفت ایران شیعه را قطع کنیم.»

این گزارش تأکید می‌کند خرید نفت به بهای سنگین‌تر و در مقابل، مهار پوچ‌گرایی مورد تبلیغ عربستان، می‌تواند معامله‌ای ارزشمند باشد.

نشریه آمریکایی، سیاست واشنگتن برای «دیوسازی از ایران» را نیز از جمله سیاست‌های نادرست این کشور دانسته است: «ما خودمان را محضور یک نسل دیوسازی از ایران و منزوی کردن آن کرده و نیرویی برای موازنه متقابل در برابر ایدئولوژی سنی عربستان سعودی باقی نگذاشته‌ایم.»

این گزارش می‌افزاید: «ما به اشغال سفارت آمریکا در سال 1979 اشاره می‌کنیم اما فراموش می‌کنیم که احساسات ضد آمریکایی ایرانی‌ها نتیجه قابل پیش‌بینی اقدام سازمان سیا در سرنگون کردن دولت قانونی مصدق در سال 1953 بود.»

فارن‌پالیسی در پایان می‌نویسد: «ما در برابر عربستان سعودی، اهرم فشار داریم، اگر بخواهیم از آن استفاده کنیم. باید فروش سلاح به این کشور را متوقف کنیم و اصرار کنیم که این کشور به حمایت مالی از بنیادگراها در افغانستان، پاکستان، سوریه و کشورهای بالکان پایان دهد. استفاده از راه حل‌های تاکتیکی برای خاورمیانه، در حالی که عربستان آزاد است روی آتش‌ها نفت بریزد، معنایی ندارد.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
رضائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
0
2
لااقل لینک فارن‌پالیسی را هم بگذارید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین