کد خبر: ۳۳۲۰۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳

ال موندو :اعراب باید برای شکست داعش متحد شوند

روزنامه ال موندو در تحلیلی به قلم «فرانسیسکو کاریون» نوشت،کشورهای عربی باید دست در دست هم به جنگ داعش بروند و این گروه تروریستی را بدست خود شکست دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
 ال موندو ادامه داد، در حالی که فرستاده های داعش درد و رنج را در خیابان های اروپا رواج می دهند و مصمم به قتل عام صلیبی ها در هر جایی هستند، شکست دادن این گروه نیز امری غیر واضح و دور از ذهن به چشم می آید.

روزنامه افزود : داعش که به خاطر اشتباهات تاریخی قدرت های غربی و کشورهای عربی و همچنین چند دهه تجربه افراطی در سوریه و عراق ایجاد شده است، ساختار خود را مستحکم کرده و هر راهکاری برای مبارزه با آن را پیچیده شده است. 

«جی ام برگر» کارشناس سیاسی آمریکایی و نویسنده مشترک کتاب 'داعش، دولت ترور' (تحقیقی در خصوص پیدایش و اوج گیری این سازمان که القاعده را تحت الشعاع قرار داده است) در مصاحبه با ال موندو اذعان داشت، واقعیت این است که راه ساده ای برای فائق آمدن بر داعش وجود ندارد. 

وی تصریح کرد : بهترین کار این است که کشورهای منطقه وظیفه مبارزه زمینی با داعش را برعهده گیرند، هر چند خیلی خوشبین نیستم که این ایده محقق شود. 

بنوشته این روزنامه،نگاهی گذرا به مشارکت اعراب در ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا،بدبینی این محقق دانشگاهی را کاملا توضیح می دهد. یک سال پیش کشورهای اصلی منطقه به ائتلاف پیوستند و حتی با یک سری تبلیغات اعلام کردند که جنگنده های خود را برای بمباران مواضع داعش اعزام خواهند کرد. 

این رسانه خاطرنشان ساخت :با این وجود، آنها امروزه در میدان نبرد کاملا غایب هستند. آخرین باری که یک جنگنده سعودی مواضع داعش را بمباران کرده به ماه سپتامبر گذشته بر می گردد. یک ماه پیش از آن هم نیروی هوایی اردن بمباران ها را کاملا کنار گذاشته بود. 

این نشریه نوشت :از ماه فوریه سال جاری تا کنون نیز نشانه ای از حضور نیروی هوایی کویت در جبهه مشاهده نشده و امارات هم یک ماه پس از آن به فعالیت های هوایی خود پایان داد. این فرار که کشورهای مذکور سعی در مسکوت گذاشتن آن کرده اند، در اواخر ماه مارس سالجاری رقم خورد. 

به گفته ال موندو ، در تاریخ مذکور کشورهای حوزه خلیج فارس به سرکردگی عربستان سعودی یک دوره حملات بحث بر انگیز هوایی علیه یمن را با هدف متوقف کردن پیشروی های گروه حوثی آغاز کردند. این کشورها از تاریخ مذکور به بعد آن چنان درگیر مناقشه سلطه منطقه ای شده اند که تعهدشان در مبارزه با داعش را پاک به فراموشی سپرده اند. 

برگر با تاسف اظهار کرد که تنش های زیادی بین کشورهای خاور نزدیک که عضو ائتلاف ضد داعش هستند، وجود دارد.

به گزارش ایرنا،'رمزی ماردینی' کارشناس مسائل عراق و عضو اندیشکده آمریکایی Atlantic Council نیز در مصاحبه با ال موندو اظهار کرد : بهترین راه شکست دادن داعش، تشویق اعراب به تشکیل یک نیروی عربی قادر به باز پس گیری مناطق تحت کنترل این گروه تروریستی است.مشکل اینجاست که بغداد انتقال سلاح های ساخت آمریکا به چنین نیروهایی را تصویب نخواهد کرد. در سوریه چاره ای جز امضای یک توافق بین آمریکا و روسیه وجود ندارد. 

به عقیده وی ، در عراق این آمریکا و ایران هستند که می بایست چنین توافقی را امضا کنند. امضای این توافق ها، قدم کلیدی به شمار می رود که پیش از پیوستن دیگر بازیگران منطقه ای و محلی باید برداشته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین