کد خبر: ۳۳۲۷۴۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۳
دیدار روحانی و پوتین و امضاء 7 سند همکاری مشترک

در مذاکرات روحانی و پوتین چه گذشت؟/تاکید بر توسعه روابط هسته‌ای، مبارزه با تروریسم و ...

روسای جمهور ایران و روسیه نشست خبری مشترک برگزار کردند.پیش از برگزاری این نشست با حضور روسای جمهور ایران و روسیه دو کشور 7 سند همکاری مشترک امضاء کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
رییس جمهور کشورمان با اشاره به روابط دیرینه ایران و روسیه در زمینه انرژی هسته‌ای گفت: امروز روابط هسته‌ای میان دو کشور توسعه پیدا خواهد کرد.

به گزارش آفتاب، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترکی که با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه داشت با تاکید بر اینکه در حال حرکت به سمت توسعه بیشتر روابط بین دو کشور هستیم، اظهار کرد: شرایط پس از برجام شرایطی است که توسعه روابط دو کشور فرصت جدیدی برای تقویت روابط دو کشور به وجود می آورد.

روحانی با بیان اینکه سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی دو طرف می تواند پایه های تقویت روابط دو کشور باشد اظهار کرد‌: همچنین در زمینه‌های مختلف اقتصادی پروژه‌های فراوانی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به نفع منافع دو ملت فعال کرد.

وی ادامه داد: در زمینه انرژی‌های نفت و گاز و برق و همچنین در زمینه‌های راه آهن و مسایل زیرساختی، پروژه‌های فراوانی وجود دارد که می‌توان با روسیه در این زمینه مشارکت‌هایی داشته باشیم.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد‌:‌ در مذاکراتی که امشب با رییس‌جمهور روسیه داشتیم درخصوص اختصاص خط اعتباری و کاهش تعرفه‌ها با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختیم. در همین راستا مراودات بانکی یکی از پایه‌های توسعه روابط میان دو کشور خواهد بود.

روحانی تسهیل در روادید اتباع دو کشور را از دیگر پایه های توسعه روابط میان دو کشور دانست و به همکاری‌های دو کشور در زمینه هسته‌ای اشاره کرد و گفت: در زمینه هسته ای که از سال‌ها پیش میان دو کشور روابط خوبی برقرار بوده امروز این روابط توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروز تروریسم خطری برای دو کشور و همه کشورهای جهان است ادامه داد:‌ همچنین در زمینه مسایل منطقه‌ای و تروریسم که از قبل همکاری های میان دو کشور وجود داشته است و در مذاکرات امشب تصمیم بر توسعه همکاری‌ها گرفته شد.

روحانی خاطر نشان کرد: برخلاف آن‌هایی که در زمینه مبارزه با تروریسم فقط سخن می گویند و به انجام اعمال نمایشی می پردازند دو کشور ایران و روسیه نشان دادند که می‌خواهند با تروریسم به طور جدی مبارزه کنند.

وی افزود: مطمئن هستم که فرصت‌های پیش‌روی میان دو کشور فرصتی خواهد بود که با همکاری‌های بیشتر به نفع دو دولت و ملت‌های منطقه می‌توانیم گام‌های جدی‌تر برداریم.

رییس جمهور کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: از آقای پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه و هیات عالی رتبه همراه ایشان برای سفر به ایران تشکر می کنم.

به گزارش ایسنا در نشست خبری روسای جمهور ایران و روسیه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، چیت چیان وزیر نیرو، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهور، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور و حسین فریدون دستیار ارشد رییس جمهور حضور داشتند.

 ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز در این دیدار اظهار کرد: در این اجلاس مقرر گردید کشورهای صادر کننده برایشان این امکان فراهم شود که همکاری های گازی با طرف های مقابل داشته باشند و همچنین با دوستان ایرانی در زمینه های مختلف بحث و تبادل نظر صورت گرفت. 

وی یادآور شد: مذاکرات خوب و کلیدی با رییس جمهوری اسلامی ایران با حضور وزرا و روسا و ارگان ها و موسسات مختلف برگزار گردید. 

پوتین افزود: این مذاکرات در ادامه مذاکراتی بود که امروز صبح در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. 

وی اضافه کرد: در خلال این نشست، گفت وگو هایی در باره روابط دو جانبه مورد مطالعه قرار گرفت و در زمینه مسائل و هماهنگی های بین المللی و مبارزه با تروریسم بحث و تبادل نظر صورت گرفت و همچنین امروز در پایان این اجلاس مجموعه ای از اسناد بین دو کشور به امضا رسید که به توسعه هر چه بیشتر و روابط دو کشور کمک خواهد کرد. 

رییس جمهوری فدراسیون روسیه اظهار کرد: در نظر داریم سرعت همکاری اقتصادی را افزایش دهیم و لیستی از کالاهای مورد نیاز طرفین را فراهم کنیم تا از ارز های ملی در پرداخت های دو کشور استفاده شود. 

پوتین ادامه داد: در خصوص بحث تعرفه ها مواردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین در زمینه ایجاد منطقه آزاد تجاری بین دو کشور در آینده بحث شد. 

وی افزود: 25 پرو‍ژه اولویت دار در زمینه های مختلف از جمله انرژی، ساخت و ساز، ترمینال های دریایی، ارتباطات و سایر زمینه ها تعیین شد و مقرر گردید که از اولویت های همکاری دو کشور قرار گیرد. 

رییس جمهوری روسیه خاطر نشان کرد: همکاری های دو کشور امروز در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای ادامه خواهد داشت و در حال حاضر در چارچوب اولین بلوک نیروگاه اتمی بوشهر احداث و به اتمام رسیده و در نظر داریم برای بلوک دوم و سوم همکاری داشته باشیم. 

پوتین اضافه کرد: امروز در نظر داریم نقشه راهی برای بحث هسته ای جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم که کمک خواهد کرد به تبدیل اورانیوم غنی شده و در زمینه تولید ایزوتوپ های پایه دار نیز همکاری هایی بین دو کشور صورت خواهد گرفت. 

وی تصریح کرد: هماهنگی های لازم میان دو کشور در مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داشت و همکاری های دو کشور را در عرصه بین المللی تحکیم خواهد بخشید. 

پوتین گفت: در زمینه حل و فصل سیاسی موضوع سوریه نیز همکاری خواهیم داشت و در خصوص همکاری های بین کشورهای عضو صادر کننده گاز رییس جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات خوبی را مطرح کردند. 

وی در پایان برپایی موفقیت آمیز این اجلاس را به مسوولان کشورمان تبریک گفت. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین