کد خبر: ۳۳۵۰۱۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰

هاشمی رفسنجانی:حکومت اسلامی مردمش را آزاد می‌گذارد و جامعه را محدود نمی‌کند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روز دانشجو و توضیح درباره فلسفه نامگذاری 16 آذر به نام آنان، گفت: انقلاب با رهبری امام، راهنمایی‌های روحانیت و حضور یکپارچه و میلیونی مردم پیروز شد که نقش جوانان دانشجو و طلبه به عنوان پیشتازان مبارزه و بسیج کننده افکار عمومی برجسته است.
آفتاب‌‌نیوز : آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای شورای مرکزی حزب مردمی اصلاحات ایران اسلامی، با تأکید بر تقدس ویژه عتبات عالیات و به ویژه کربلا، به راهپیمایی میلیونی عاشقان حسینی در اربعین امسال اشاره کرد و با تبریک این توفیق و خسته نباشید به همه زائران، گفت: توکل خالص به خداوند و عشق واقعی به اهل بیت(ع) می‌خواهد که انسان در اوج ناامنی‌های عراق، برای زیارت 72 خورشید عاشورا و حضور در بین‌الحرمین، خطرات را به جان بخرد و با تحمل همه مشکلات و سختی‌های راه، خود را در اربعین به کربلا برساند.

وی ضمن مقایسه تهدیدات این روزهای داعش علیه زوّار امام حسین(ع) با اقدامات متوکّل عباسی که قبر امام حسین (ع) را به آب بسته بود و دست زائران آن قبر را قطع می‌کرد، گفت: هم در آن شرایط و هم در این شرایط، هیچ تهدیدی نمی‌تواند عاشقان مکتب حسین(ع) را از زیارت منصرف کند، چون جوهره‌ای در کربلا و وجود شخص امام حسین(ع) است که دلها را به سوی خود می‌کشد.

هاشمی رفسنجانی «ثارالله» را عنوان رمزی از رموز الهی درباره امام حسین(ع) توصیف کرد و گفت: خون خدا تا مرگ آخرین ظالم دنیا در قلوب مردم می‌جوشد و تبلور امروزی آن، حضور عاشقانه مردم در کربلاست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری استفاده‌های مبارزین نهضت امام خمینی(ره) از اعیاد و وفیات مذهبی به خصوص محرم و صفر برای گسترش کمی و تعمیق مبارزه، گفت: شاید رضاخان، تأثیر تکایا و هیأت‌ها را برای افزایش معرفت دینی و آگاهی مردم فهمیده بود که در کنار تعطیلی مساجد، تکایا و روضه خوانی‌ها را نیز تعطیل کرده بود، اما امام (ره) و مبارزین با آگاهی عمیق از روح مذهبی مردم ایران، در مساجد و تکایا اهداف خویش را تشریح می‌کردند.

وی با تشریح کارهای کاروان اسارت کربلا به ویژه سخنرانی‌های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) برای ماندگاری عاشورا در تاریخ اسلام، گفت: روشنگری زنان حاضر در کربلا، نگذاشت اتفاقات عاشورا در آن بیابان بی آب و علف و در محاصره لشکریان عمر سعد مدفون شود، به گونه‌ای که چند ماه پس از آن، همان مردمی که سربازان لشکر یزیدیان بودند، توّابان و خونخواهان امام حسین (ع) شدند که نهضت‌های آن در تاریخ ثبت است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روز دانشجو و توضیح درباره فلسفه نامگذاری 16 آذر به نام آنان، گفت: انقلاب با رهبری امام، راهنمایی‌های روحانیت و حضور یکپارچه و میلیونی مردم پیروز شد که نقش جوانان دانشجو و طلبه به عنوان پیشتازان مبارزه و بسیج کننده افکار عمومی برجسته است.

وی با تأکید بر «پاک بودن ذهن و زبان دانشجویان» و تأثیرگذاری آنان در جامعه، گفت: 16 آذر که به خاطر حضور یک میهمان سلطه‌گر اتفاق افتاد، دو موضوع را یادآوری و بر آنان تأکید می‌کند که اولاً استبداد و استعمار از حضور آگاهانه دانشجویان در جامعه می‌ترسند و برای بقای حکومت ظالمانه خویش، ابایی ندارند که آنان را بگیرند، ببندند و حتی بکشند و ثانیاً جوانان دانشجوی ایران در آن مقطع و مقاطع پس از آن نشان داده‌اند و ثابت کرده‌اند که در راه رسیدن به آرمان‌های اسلامی و ایرانی، از مرگ نمی‌ترسند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر نقش ارزنده زنان مسلمان در مقاطع مختلف تاریخ اسلام، به سخنرانی‌های حضرت فاطمه(س) در مدینه بعد از رحلت پیامبر(ص)، حضرت زینب(س) در کربلای بعد از امام حسین(ع) و زنان مسلمان ایران در تمام سال‌های مبارزه، پیروزی، تثبیت، دفاع مقدس، تداوم، سازندگی و سال‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: کسانی که با توجیه خانه‌داری و با اتکای به بعضی از روایات بعضاً غیر مستند، صحبت از انزوای زنان مسلمان می‌کنند، اشتباه می‌کنند، چون زنان با تصریحات قرآنی و روایات از پیامبر و ائمه، مکمل کارهای مردان برای توسعه و پیشرفت جامعه هستند.

وی با بیان مصادیقی از موفقیت‌ها و صلاحیت زنان ایرانی در مدیریت، تحصیل و تدریس، گفت: یکی از راه‌های نهادینه شدن حضور زنان در مصادر انتخاباتی کشور و مسؤولیت‌های مهم، رأی زنان به عنوان نیمی از اعضای جامعه به آنان است و من مطمئنم با تحصیلات دانشگاهی و موفقیت‌های که دختران امروز ایران در کنکور و دیگر مسابقات علمی و المپیادها به دست می‌آورند، حضور آینده آنان در همه‌ی نقش‌ها و مسؤولیت‌های مهم کشور برجسته خواهد بود.

هاشمی رفسنجانی با تشریح روند مبارزه، مخصوصاً در سال‌های 56 و 57، گفت: معروف است که شخص شاه با هلی کوپتر یکی از صحنه‌های تظاهرات مردمی را دیده بود به مسؤولان دولت و دفتر خود معترض شده بود که چرا به وی گزارش‌های غلط می‌دهند و به رغم خدمت‌ ما، چرا این اجتماع عظیم علیه ما ایجاد شده است!؟ که البته این برداشت، غلط بود چون نمی دانست مردم ایران به خاطر کارهای ضد مذهبی پهلوی از شاه و درباریان متنفر بودند.

هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از روند مبارزه و فراز و فرودهای آن در مقاطع گوناگون، گفت: در نهایت با وحدت مردم بر رژیمی پیروز شدیم که علاوه بر حمایت همه جانبه استکبار از آن، با ساواکی که خشن بود، همه جا را زیر نظر داشت و پس از انقلاب هم با حضور وحدت آفرین مردم همه‌ی گردنه‌ها را پشت سر گذاشتیم و امروز هم، وحدت مردم، بزرگترین سرمایه‌ی نظام است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان نمونه‌هایی از تأثیرات یأس و بی‌تفاوتی مردم در انحراف قیام‌های عمومی در افغانستان، مصر و لیبی، گفت: کسانی که خود را متولی افکار مردم می‌دانند و به خود حق می‌دهند برای سرنوشت مردم تصمیم‌گیری ‌کنند، توجه ندارند که انسان‌ها براساس تعالیم قرآنی و شیعی، آزاد و آزاده خلق شده‌اند و نباید کاری کنند که مردم بی‌تفاوت شوند، چون آنچه پایه‌های نظام را محکم و مستحکم می‌کند، حضور امیدوارانه مردم است.

وی با ارائه توضیحی درباره‌ی اقدامات یأس آور دولت گذشته و همچنین شعارها و برنامه‌های امیدوارانه دولت تدبیر و امید، انتخابات 92 را نمونه‌ای از حضور میلیونی مردم در فضای امیدوارانه توصیف کرد و با اشاره به نام‌نویسی خود در انتخابات، گفت: امیدی که با تصمیمات درست و منطقی و همچنین مواضع اصولی و اعتدالی دکتر روحانی در آن مقطع برای مردم ایجاد شده بود، خود را در انتخابات نشان داد که جامعه را از انحراف در مسائل اجرایی نجات داد.

هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف از مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌های یک اقلیت تندرو در مسیر حرکت مردم و برنامه‌های دولت برخاسته از آرای مردم، به یأس افکنی‌های بعضی رسانه‌ها در طول دو سال اخیر و به ویژه در مقطع پس از توافق هسته‌ای و تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: دیدید که حتی وقتی رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بر شفافیت و صلح طلبی اقدامات هسته‌ای ایران تأکید می‌کند، با تیترهای تردیدافکن، سعی می‌کنند جامعه را نا امید کنند و گویا نمی‌دانند که منافع باندی و جناحی باید در خدمت مصالح عمومی جامعه و نظام باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر نقش هدایت کننده‌ی رهبری معظم انقلاب در همه‌ی سال‌های پس از رحلت امام و به ویژه در مقطع کنونی، به تعبیر تاریخی ایشان درباره «حق الناس بودن رأی مردم»، اشاره کرد و گفت: رسانه‌هایی که داعیه‌ی ملی دارند و با پول بیت‌المال اداره می‌شوند، از کنار این راهنمایی و رهنمون تاریخی رهبری به سادگی گذشتند، اما برای یک کلمه «نفوذ» این همه هیاهو و تفرقه‌های سیاسی به راه انداختند، در حالی که نگاه رهبری به این موضوع، بسیار بلند، عمیق و همه جانبه بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش با بیان نمونه‌هایی از اقدامات و بیانات برخی از کسانی که خود را متولی مردم در جامعه می‌دانند، بر آزادی افکار و اندیشه در اسلام تأکید کرد و گفت: خداوند به پیامبر اسلام می‌فرماید رسالت شما این است که پیام ما را به مردم برسانید و نباید اجبار کنید، چون ما مردم را مختار آفریدیم تا سود و زیان انتخاب خویش را ببینند و خود و جامعه را در مسیر رسیدن به سعادت اصلاح کنند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «حکومت اسلامی مردمش را آزاد می‌گذارد و جامعه را محدود نمی‌کند»، به مشی و گفتار و رفتار امام راحل در قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: امام درباره‌ی عدم شنود، عدم افشاگری‌ها، عدم دروغ پردازی‌ها و حفظ آبروی مردم، سخنان بسیار مهمی دارد که همانها باید چراغ راه ما باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اهمیت هر انتخاباتی در نظام اسلامی و به ویژه دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در اسفندماه امسال، به تشریح شرایط ایران در سال‌های 90 تا 92 در جهان اشاره کرد و گفت: با انتخاب یک روحانی معتدل، نگاه دنیا به ایران عوض شد و در سیر تدریجی حل مسأله‌ی هسته‌ای، به اینجا رسیدیم که قدرت‌های جهانی از تحریم‌های ظالمانه دست برداشتند و بر حق ایران جهت استفاده از مواهب صلح آمیز انرژی هسته‌ای تأکید کردند.

وی با بیان مصادیقی از حضور داوطلبانه مردم برای حل مسائل و مشکلات اساسی جامعه، به زمان هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: با اینکه اجباری نبود تا مردم به جبهه‌ها بروند، نوجوانان با دست بردن در شناسنامه‌ها به جبهه‌ها می‌رفتند و مردم و خانواده‌ها در بدرقه جوانان، و استقبال از جنازه‌های فرزندان خویش، حرف‌های وحدت آفرین می‌زدند و همیشه از عواقب منفی تفرقه می‌گفتند.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه «مشی سیاسی نظام اسلامی ایران، حرکت بر مدار اعتدال دینی است»، به بدنامی‌های اقدامات القاعده، طالبان، وهابی‌ها، داعش، بوکوحرام، جبهه النصره و ... برای اسلام و مسلمانان اشاره کرد و گفت: با ادعای مسلمانی، انسان‌ها را می‌کشند، خانواده‌ها را از هم می‌پاشند و زنان را به اسارت می‌برند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توصیه‌ی اعضای همه احزاب به اقدام در مدار قانون اساسی، آنان را از افراط و تفریط در تصمیم و اجرا پرهیز داد و گفت: انتخابات ملاحظات خاصی دارد و تفرقه آرا در میدانی که رقابت‌ها سخت و فشرده است، مناسب نیست و خوب است که احزاب، با برنامه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی، مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنند.

وی افزود: شرط پیروزی سیاسی مردم در نظام‌های مردم سالاری، حضور در انتخابات است و همیشه این‌گونه بود که وقتی حضور مردم پرشور و گسترده باشد، تندروها شکست می‌خورند و منزوی می‌شوند.

هاشمی رفسنجانی، با توصیه‌ای مجدد به احزاب سیاسی مبنی بر اینکه «تلاش کنید مردم زیادتر در انتخابات شرکت کنند»، به تأثیرات داخلی و خارجی برگزاری انتخابات پرشور اشاره کرد و گفت: انتخابات، ملاک امروز پایبندی مردم به نظام است و مردم ایران بارها ثابت کرده‌اند که نظام را دوست دارند و به آرمان‌های امام و شهدا وفادارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری روایتی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه «ادّبوُا اوْلادِکُم بِغَیْرِ آدابکم فاِنّهُم خَلقُوا لِغَیر زَمانِکُم؛ فرزندان‌تان را برای زمان خودشان تربیت کنید؛ زیرا آنان برای زمانی جز زمان شما آفریده شده‌اند»، تأکید کرد: باید نوجوانان و جوانان ایران را آماده کنیم تا وقتی مسؤولیت گرفتند با شرایط زمان خود هماهنگ باشند و این می‌تواند یکی از برنامه‌های احزاب با هدف کادرسازی باشد.

در آغاز این دیدار، حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی دبیر کل حزب، رجایی قائم مقام و مسئول تبلیغات انتخابات حزب، مؤمن پور رئیس دفتر سیاسی و خانم فراهانی عضو کمیته سیاسی و فرزاد فرح‌پور، یکی از دانشجویان عضو حزب ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات حزب مردمی اصلاحات ایران اسلامی، به بیان دیدگاه‌های خویش درباره اهمیت انتخابات، راه‌های تقویت حضور مردم، نقش زنان و محدودیت‌سازی‌های غیر اسلامی بعضی‌ها در جامعه برای آنان و لزوم استفاده از جوانان دانشجو و طلبه‌ در مسؤولیت‌های جامعه برای کسب تجربه‌های مدیریتی پرداختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین