کد خبر: ۳۳۵۴۲۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸

هتل و هواپیما در آستانه گرانی

افزایش قیمت هتل ها در نگاه اول می تواند موید این نکته باشد که سفرهای داخلی ایرانی ها از این پس گران تر خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز : محمد حسین نجاتی: پس از اعلام افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی بلیط هوا‍پیما در ایران، خبر جدیدی از افزایش حتمی قیمت هتل ها در کشور اعلام شد، که در نگاه اول می تواند موید این نکته باشد که سفرهای داخلی ایرانی ها از این پس گران تر خواهد شد. براساس گزارش مرکز آمار ایران همه ساله حدود ۵۰ درصد ایرانی ها مسافرت می روند و بخش زیادی از این مسافرت ها با اتومبیل های شخصی است و اسکان در خانه اقوام و آشنایان.

براساس آمار های مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۳ حدود 57 درصد خانوارهای کشور که معادل 12485316 خانوار هستند، حداقل یک سفر داشته اند. در مقابل حدود 43 درصد یعنی 9263684 خانوار در این فصل سفری نداشته اند. از سوی دیگر نتایج نشان می دهد که تعداد سفرهای داخلی در فصل تابستان ، 70871136 بوده است . 60 درصد از سفرهای داخلی در فصل تابستان، با اقامت شبانه و 40 درصد بدون اقامت شبانه بوده است.
از سوی دیگر بیش ترین اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها در فصل تابستان سال 1391 ، منزل بستگان و آشنایان با 67 درصد، ویلا و آپارتمان اجاره ای با 11 درصد و ویلا و آپارتمان شخصی با 6 درصد بوده است.
با این حال نتایج این آمار ها نشان می دهد، بخش زیادی از مردم در سفرهای خود هتل را انتخاب نمی کنند که شاید یکی از علت های آن قیمت بالای آن باشد.

افزایش قیمت هتل قطعی است



با این حال رییس جامعه هتلداران ایران از بررسی نرخ هتل‌ها به منظور افزایش آن خبر داد و گفت: از زمستان امسال و یا اوایل سال آینده، شاهد افزایش قیمت هتل‌ها خواهیم بود، این تکلیف از اواخر آذر یا اوایل دی ماه مشخص خواهد شد، چون در هر حال ما باید نسبت به تورم داخلی، حتما قیمت‌ها را افزایش دهیم.
دی‌ماه هر سال جامعه هتلداران ایران با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نرخ جدیدی را برای یک سال هتل‌ها تعیین می‌کند، بر همین اساس جمشید حمزه‌زاده گفت: زمستان امسال نیز شاهد افزایش قیمت هتل‌ها تا 20 درصد خواهیم بود.
او در پاسخ به این پرسش که تعیین نرخ یک ساله برای هتل‌ها، برنامه‌ریزی گردشگری را چطور امکان‌پذیر می‌کند، آن هم در شرایطی که گردشگران خارجی به خرید محصول مورد نظر خود دست‌کم از شش ماه تا یک سال پیش عادت دارند و متعاقب آن آژانس‌های داخلی باید از یک سال قبل برنامه سفرشان را تنظیم و عرضه کرده باشند، اظهار کرد: مبنای کار هتل‌ها مشخص است. ضمن آنکه ما مدت‌هاست هر زمستان قیمت یک سال را با میانگین 20 درصد تعیین می‌کنیم، این شرایط قابل پیش‌بینی شده و آژانس‌ها به راحتی می‌توانند برنامه‌ریزی کنند.

رییس جامعه هتلداران درباره اقدام برخی هتل‌ها برای اعلام نکردن نرخ سال آینده و همچنین رزرو نکردن اتاق به انگیزه افزایش قیمت‌ها گفت: این اقدام تخلف نیست. هتل‌ها می‌توانند رزروها را انجام دهند، اما در قرارداد خود شرط افزایش قیمت سال آینده را اعلام کنند تا مشتری در جریان باشد و هنگام تسویه حساب مشکلی پیش نیاید.

او با تاکید بر این که در حال حاضر هتل‌ها از نظر قانونی حق اضافه کردن حتی یک ریال را هم ندارند، افزود: در صورتیکه هتل‌ها خلاف نرخ بُرد از مشتری پول دریافت کنند، تخلف کرده‌اند که اگر این موارد تخلف به جامعه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اطلاع داده شود، حتما با آن برخورد خواهد شد.

خانه های اجاره ای، خانه ی اقوام و چادر جایگزین هتل؟


این افزایش قیمت هتل ها در اصل شاید بتواند بخشی از مردم را در ابتدا از سفر رفتن منصرف کند و در قدم دوم می تواند بازار خانه های اجاره ای را داغ تر کند و خانه اقوام را شلوغ تر کند. این اتفاق اما منجر به روی آوردن برخی از مردم در سفرهای خود به استفاده از چادر های مسافرتی نیز می شود. 
به طوریکه براساس گزارش مرکز آمار ایران،
بیشترین مقصد سفر‌ها به استان‌های گیلان با ۱۵ درصد، خراسان رضوی با ۱۴ درصد، مازندران با ۱۲ درصد، تهران با ۶ درصد و اصفهان با ۵ درصد بوده است.
در همین حال، مشهد، تهران، رشت، قم، ساری، قزوین، بندرانزلی، شیراز، اصفهان و چالوس با بیشترین تعداد سفر، ۱۰ شهرستان مهم گردشگرپذیر کشور در تابستان سال ۱۳۹۳ بوده‌اند و در همه این شهرها تعداد چادرهای مسافرتی که مردم به پا کرده اند مشهود است و به نظر می رسد از این پس بیشتر با این مساله مواجه باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین