کد خبر: ۳۳۵۵۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
انتقاد شدید از مواضع افراطی نامزد جمهوریخواه آمریکا درخصوص مسلمانان

واکنش‌ها به اظهارات دونالد ترامپ درباره مسلمانان؛ ترامپ بازیچه داعش شده‌

در پی حمله مرگبار هفته پیش در کالیفرنیا، دونالد ترامپ نامزد انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه خواستار توقف "کامل" ورود مسلمانان به آمریکا شده است؛ اظهاراتی که با انتقاد کاخ سفید و بعضی از رقبای آقای ترامپ مواجه شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- جنجالی‌ترین اظهارنظر دونالد ترامپ، از نامزدهای جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در خصوص مسلمانان، در داخل این کشور انتقاد شماری از مقامات و حتی هم‌حزبی‌ها وی و در خارج نارضایتی مسلمانان را به دنبال داشته است. آقای ترامپ گفته است که باید به‌طور کامل مانع ورود مسلمانان به آمریکا شد.

به گزارش آفتاب، در پی حمله مرگبار هفته پیش در کالیفرنیا، دونالد ترامپ نامزد انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه خواستار توقف "کامل" ورود مسلمانان به آمریکا شده است؛ اظهاراتی که با انتقاد کاخ سفید و بعضی از رقبای آقای ترامپ مواجه شد.

 ترامپ مدعی شد که نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده "نفرت" مسلمانان از آمریکاست که می‌تواند آمریکا را به خطر اندازد. او افزود که مرزها باید "تا زمانی که نمایندگان کشور ما دریابند مشکل چیست" بسته بماند.

واکنش‌ها به اظهارات دونالد ترامپ درباره مسلمانان؛ ترامپ بازیچه داعش شده‌

همزمان کاخ سفید در بیانیه‌ای از اظهارات ترامپ انتقاد کرد و آن را "خلاف ارزش‌های جامعه آمریکا" و مغایر با منافع امنیتی کشور خواند.

اما سخنگوی ترامپ در پاسخ به سوال نشریه "هیل" که آیا پیشنهاد او شامل مسلمانان آمریکایی است که هم اکنون در خارج به‌سر می‌برند، گفت:‌ "آقای ترامپ می‌گوید همه."

همچنین بن کارسون رقیب ترامپ در حزب جمهوری‌خواه در همین‌باره گفته است که همه بازدیدکنندگان از آمریکا باید "در دوران اقامت‌شان نام خود را ثبت کنند و تحت‌نظر باشند." اما سخنگوی او افزود:‌ "ما طرفدار برخورد گزینشی با مذهب افراد نیستیم و نخواهیم بود."

با این حال، لیندزی گراهام از دیگر نامزدهای رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، هم‌قطارانش را ترغیب کرد که اظهارات آقای ترامپ را محکوم کنند. جب بوش فرماندار سابق فلوریدا گفت که آقای ترامپ "دچار اختلال مشاعر است." 

انتقاد جمهوریخواهان از دونالد ترامپ 

در همین حال، نیهاد عواد٬ مدیر شورای روابط اسلامی-آمریکایی در واکنش به این اظهارات٬ ترامپ و افرادی نظیر او را بازیچه داعش خواند و گفت: «این اظهارات از طرف کسی که می‌خواهد به بالاترین مقام این کشور برسد بیشرمانه است. این رفتار بی‌ملاحظه و غیرآمریکایی است. به نظر می‌رسد دونالد ترامپ سردسته گروهی اوباش باشد تا ملت بزرگ ما. او و دیگران بازیچه داعش شده‌اند.»

براساس گزارش یورونیوز، مدیر شورای روابط اسلامی-آمریکایی سخنان آقای ترامپ را تحریک‌آمیز توصیف کرد و افزود: «مساله تنها ایراد اظهاراتی نیست. بلکه جریان اسلام هراسی ترامپ و بن کارسون در جریان کارزار انتخاباتی تبعیض٬ نفرت٬ حملات و جرايم خشن علیه مسلمانان و مساجد را برمی انگیزد. این لفاظی های آتش افروز زندگی میلیون ها مسلمان و کودکانشان را به خطر می اندازد.»

واکنش‌ها به اظهارات دونالد ترامپ درباره مسلمانان؛ ترامپ بازیچه داعش شده‌

 پال راین از حزب جمهوریخواه و رئیس مجلس نمایندگان نیز گفته است: «بطور معمول در مورد آنچه در جریان انتخابات ریاست جمهوری روی می‌دهد من توضیحی نمی‌دهم. اما استثنایی پیش آمده. آنچه عنوان شده محافظه‌کاری نیست و موضع حزب ما را نمایندگی نمی‌کند. مهمتر از همه اینکه این کشور از حمایت نمی‌کند. نه تنها مسلمانان زیادی در نیروی نظامی ما فعالیت دارند و در راه این کشور کشته می‌شوند بلکه مسلمانانی هستند که در پارلمان کار می‌کنند و هر روزه از قانون اساسی دفاع می‌کنند.

این نخستین بار نیست که آقای ترامپ چنین اظهارات جنجال برانگیزی ایراد می‌کند. او پیشتر نیز خواستار نظارت بر مساجد آمریکا و بسته‌شدن برخی از آنها شده بود.

واکنش ترامپ به انتقادها

اما دونالد ترامپ انتقادها نسبت به اظهارات جنجالی‌اش در زمینه توقف ورود مسلمانان به آمریکا را رد و بار دیگر از موضع‌اش دفاع کرد.

دونالد ترامپ یکی از نامزدهای جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکاست. شهرت وی تا پیش از ناشی از حضور در راس یک برنامۀ تلویزیونی به نام "سلبریتی اپرانتیس” یا کارآموزان مشهور بود. ثروت هنگفت دونالد ترامپ که مالک صدها موسسۀ تجاری و آسمان‌خراش بویژه در شهر نیویورک است نیز یکی دیگر از دلایل شهرت وی است.

از زمان اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز بر شهرت این عضو جمهوریخواه افزوده شده است. این شهرت به دلیل محبوبیت وی نیست بلکه ناشی از اظهارات جنجالبرانگیزیست که طی روزهای اخیر از زبان وی یا اعضای تیم تبلیغاتی این نامزد جمهوریخواهان مطرح می‌شود. هر چند در نظرسنجی‌ها، با بیش از ۲۰ درصد محبوبیت، بالاتر از دیگر نامزدهای این حزب ایستاده و از حمایت طرفداران جنبش تی پارتی برخوردار است.

عجیب‌ترین این اظهارات که واکنش های زیادی هم در آمریکا به دنبال داشت، در مورد مهاجران مکزیکی مطرح شده است. دونالد ترامپ در یک سخنرانی با خطاب قرار دادن جامعۀ مکزیکی آمریکا به‌طور اخص آنها را متجاوز و عامل توزیع مواد مخدر و جنایت در آمریکا دانست. پس از این سخنان بود که شبکۀ تلویزیونی ان بی سی به همکاری خود با وی خاتمه داد.

تصویری از این نامزد جمهوریخواهان به روی پرچم آمریکا که در روز چهاردهم ژوییه منتشر شد نیز جنجال‌برانگیز بود. در کنار عکسی از دونالد ترامپ که در میان ستاره‌های پرچم آمریکا نمایش داده می‌شد، تصاویری نیز از سربازان آلمان نازی گنجانده شده بود. این تصویر به سرعت از روی شبکه‌های اجتماعی حذف شد و در اظهاراتی، مسئول تبلیغاتی تیم دونالد ترامپ آن را ناشی از اشتباه یک کاراموز اعلام کرد، اما همان زمان کم نمایش این تصویر برای حملۀ مخالفان به وی کافی بود.

البته باید خاطرنشان کرد که تنها مهاجران مکزیکی یا دموکرات‌ها در دستۀ مخالفان دونالد ترامپ قرار نمی‌گیرند. بسیاری از چهره‌های سیاسی جمهوریخواه جز کسانی هستند که دونالد ترامپ را دوست ندارند. از ان جمله می‌توان به جان مک کین اشاره کرد که او نیز یک جمهوریخواه است و در سال ۲۰۰۸، نامزد ریاست جمهوری برای رقابت با باراک اوباما بود. دونالد ترامپ می‌گوید جان مک کین را یک قهرمان نمی‌داند. جان مک کین در سال ۱۹۶۷ در ویتنام به اسارت درآمد و بعد از شش سال آزاد شد و به هنگام بازگشت به کشور همانند یک قهرمان ملی مورد استقبال قرار گرفت. اما دونالد ترامپ می‌گوید جان مک کین در آن سالها به اسارات ویتنامی‌ها در آمده و به همین خاطر هم به یک قهرمان جنگ تبدیل شده است اما او کسانی را قهرمان می‌داند که در طول جنگ آمریکا با نیروهای ویتنام شمالی اسیر نشده است.

دونالد ترامپ این روزها و به دلیل همین اظهارات تبدیل به یکی از چهره‌های مشهور بر روی شبکه‌های اجتماعی و اینترنت نیز شده است. اگر نام وی را در صفحۀ گوگل جستجو کنید، بیش از ۱۲۰ میلیون نتیجه پیدا می‌کنید که خود یک رکورد در این زمینه محسوب می‌شود. او حتی از اعلام شمارۀ تلفن همراه لیندزی گراهام، یکی از رقبای هم‌حزبی خود در یک سخنرانی عمومی نیز ابایی ندارد.

وی صاحب موسسات تجاری و اقتصادی زیادی است و نام وی به عنوان رئیس یا صاحب بیش از ۴۰۰ شرکت تجاری بویژه در زمینۀ ساخت و ساز ثبت شده است. هر چند در مدارک منتشر شده از سوی تیم تبلیغاتی این نامزد ریاست جمهوری آمریکا، ثروت وی ۵۰ میلیون دلار اعلام شده و همین امر نیز جنجال‌برانگیز شده است چرا که این میزان ثروت اعلام شده با توجه به دامنۀ فعالیت تجاری دونالد ترامپ غیرواقعی به نظر می‌رسد.

دونالد ترامپ می گوید می‌خواهد رئیس‌جمهوری آمریکا شود و این توانایی را دارد که این کشور را اداره کند اما مخالفان وی می‌گویند این نامزد جمهوریخواه اول حرف می‌زند و بعد فکر می‌کند و نمی‌توان به او اعتماد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
1
ایول
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین