کد خبر: ۳۳۵۵۸۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹

پیش‌روی آنفولانزا در کشور/ کدام استان هـا درگیـر می‌شوند؟

وزارت بهداشت برای مقابله با آنفولانزا بسیج شده است. سخنگوی دولت گفته این وزارت‌خانه همه امکانات را درجهت مهار آنفولانزا به کار بسته‌است. با این حال به نظر می‌رسد که ویروس آنفولانزا در کشور در حال گسترش است. امروز معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که بر اساس گزارشات مراکز بهداشتی، پیش‌بینی می‌کنیم در آینده دو استان کرمانشاه و آذربایجان شرقی با آنفلوآنزا درگیر شوند.
آفتاب‌‌نیوز : در روزهای گذشته کرمان و سیستان‌وبلوچستان به خاطر بیماری آنفولانزا قربانی داشته‌اند. 4 شهروند زاهدانی در روزهای جانشان را از دست دادند. در این استان 206 فرد مشکوک به آنفولانزا بستری شدند که جواب آزمایش 22 نفر آن‌ها مثبت بود.

همچنین در کرمان شمار قربانیان آنفولانزا در حال افزایش است. تا روز امروز چهارشنبه دست کم 30 نفر در کرمان به دلیل شیوع این بیماری فوت کرده اند. در همین راستا کرمان در وضعیت فوق‌العاده قرار گرفته و مدارس این شهر نیز دو روز تعطیل شدند.

این وضعیت فوق‌العاده و نگرانی مردم همچنین سبب شده که عده‌ای از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. گفته می‌شود برخی از افراد در کرمان ماسک‌های بهداشتی را 12 تا 25 هزار تومان به مردم می‌فروشند.

در همین حال امروز معاون وزیر بهداشت از احتمال گسترش انفولانزا به غرب کشور خبر داد. علی اکبر سیاری در این باره گفت: «بر اساس گزارشات مراکز بهداشتی، پیش‌بینی می‌کنیم در آینده دو استان کرمانشاه و آذربایجان شرقی با آنفلوآنزا درگیر شوند که البته این پیش‌بینی است و امیدواریم این اتفاق نیفتد این در حالیست که وزارت بهداشت توصیه‌ای برای تعطیلی مدارس نداشته است.»

روز گذشته نیز برخی رسانه ها از رسیدن آنفولانزا به استان همدان خبر داده اند. گفته می شود در این استان تاکنون 7 نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند.

این اولین سالی نیست که این بیماری ویروسی در پاییز و زمستان قربانی می‌گیرد. سال‌های گذشته نیز نوع دیگری از ویروس آنفولانزا در بخش هایی از ایران رواج پیدا کرد.

به گزارش فرارو، نخستین مورد آنفولانزا در ایران به اول تیرماه 88 بازمی‌گردد. از آن سال این بیماری در کشور گسترش پیدا کرد. نخستین فردی که جانش را به‌دلیل ابتلا به آنفولانزا از دست داد زنی مراغه‌ای بود.

همچنین به گفته نماینده مردم سیرجان سال گذشته نیز 14 نفر بر اثر ویروس آنفولانزا در استان کرمان فوت کردند.

آنفولانزا یک بیماری تنفسی و واگیردار است که از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. تب شدید بالای 38 درجه، مشکلات تنفسی، سردرد، گلو درد و سرفه از علائم این بیماری است. همچنین گفته می‌شود این بیماری ویروسی بیشتر به افرادی که بدنشان ایمنی ضعیف‌تری دارد حمله می‌کند.

با توجه به سابقه آنفولانزا در کشور، وزیر بهداشت گفته به نظر می‌رسد که امسال تعداد موارد این بیماری نسبت به سال‌های گذشته اندکی افزایش یافته‌است. دکتر هاشمی همچنین می‌گوید بخشی از این بیماری به دلیل ورود اتباع بیگانه از کشورهای همسایه و به‌خصوص همسایگان شرقی است.

رییس مجلس نیز از وزارت بهداشت خواسته تا سریعا پیگیر کنترل و درمان آنفولانزا در کشور شوند.

با این‌حال معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت معتقد است که ویروس فعلیِ آنفولانزا همان ویروس معمول است و غیرعادی نیست. محمود نبوی همچنین با اشاره به بازتاب شیوع آنفولانزا در کشور تاکید کرده که شبکه‌های اجتماعی همه‌چیز را بزرگ و غیرعادی نشان ‌می‌دهند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت درباره شمار قربانیان آنفولانزا در کشور نیز گفته با توجه به جمعیت کرمان این تعداد از مرگ‌ومیر غیر عادی نیست و دلیل مرگ برخی نیز به تنگی تنفس و نارسایی قلبی نیز بازمی‌گردد.

محمود نبوی البته ضمن تاکید بر اینکه نباید شیوع آنفولانزا را غیرعادی جلوه داد احتمال داده که در هفته‌های آینده استان‌های دیگری نیز درگیر این بیماری شوند.

احتمال گسترش آنفولانزا وجود دارد

اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نیز معتقدند که احتمال گسترش بیماری به شهرها و استان‌های دیگر وجود دارد. در همین رابطه احمد آریایی‌نژاد –دبیر دوم کمیسیون بهداشت- در گفتگو با فرارو گفت: احتمال گسترده‌شدن آنفولانزا به‌خصوص در برخی استان‌ها مانند آذربایجان شرقی وجود دارد.

آریایی‌نژاد همچنین در رابطه با عملکرد وزارت بهداشت نسبت به این بیماری اظهار کرد: وزارت بهداشت اعلام کرده که به صورت لحظه‌ای اطلاعات مربوط به این بیماری را کسب می‌کند و مراقب شیوع آن هست.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه هشدار داد: بهداشت فردی و اجتماعی می‌تواند در کنترل بیماری موثر باشد. افراد باید با یکدیگر تماس‌هایی که منجر به بیماری می‌شود نداشته باشند. افرادی که ایمنی ضعیفی دارند و افراد مسن بیشتر در خطر مرگ بر اثر این بیماری قرار دارند. اگر فردی علائم این بیماری را در خودش می‌بیند باید به سرعت آن را درمان کند.

این نماینده مجلس همچنین اظهار کرد: کنترل آنفولانزا مشارکت مردم را طلب می‌کند. رسانه‌های تصویری و شنیداری نیز باید کمک کنند. ضمن هشدار و آگاهی استرس بیش از حد نیز نباید به مردم داده شود.

آریایی‌نژاد گفت: در تهران نیز به دلیل تراکم زیاد خطر ابتلا به آنفولانزا هست. احساس مسئولیت فرد و جامعه در مقابل هم می‌تواند آنفولانزا را کنترل کند. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که وضعیت بهداشتی ایران در منطقه وضعیت خوبی است.

به ورود آنفولانزا از مرزها مشکوکم!
رسول خضری، عضو دیگر کمیسیون بهداشت، نیز در گفتگو با فرارو درباره شیوع این بیماری می‌گوید: این نوع از آنفولانزا بیشتر در افراد مسن، مادران باردار، کودکان زیر دوسال و افرادی که سابقه بیماری و سوء تغذیه دارند و یا سیستم ایمنی‌اشان ضعیف است خود را نشان می‌دهد. که این افراد حتما باید واکسن آنفولانزا بزنند.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد: احتمال من درمورد شیوع ویروس آنفولانزا در کرمان و سیستان و بلوچستان انتقال ویروس از خارجِ کشور است. قرنطینه دامی و انسانی باید از نسبت به خارج از کشور انجام شود چرا که ویروس آنفولانزا مرز نمی‌شناسد.

وی همچنین درباره ویروس آنفولانزا توضیح داد: ویروس آنفولانزا هرسال تغییر می‌کند. این ویروس یک سال ممکن است خوکی باشد، یک سال مرغی، یک سال اسبی و... .که این به دلیل هوشمندبودن آن است. به نظر می‌رسد که ویروس آنفولانزا امسال مهاجم‌تر است. به طور کلی نیز بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان خطرناک هستند.

رسول خضری ضمن اشاره به اینکه تدابیر برای کنترل این بیماری باید از قبل صورت می‌پذیرفت ادامه داد: عملکرد وزارت بهداشت تنها به این سازمان بازنمیگردد بلکه ضعف سازمان‌های دیگر مانند دامپزشکی و غیره نیز در عملکرد این وزارتخانه نقش دارد. دیگر سازمان‌ها نیز باید وظایفشان در خارج از مرزها را به درستی انجام دهند.

وی تصریح کرد: ما در خصوص مسائل دیگری همچون تایید سلامت غذایی نیز با مشکلاتی ناشی از مدیریت و هماهنگی ضعیف سازمان‌های مختلف روبرو هستیم. هرسازمان نظر و تصمیمی دارد؛ در حالی که در کشورهای دیگر یکپارچگی لازم در سازمان‌های مرتبط به هم دیده می‌شود.

خضری گفت: بنابراین اگر مدیریت یکپارچه‌ای در سازمان‌های مربوط به سلامتی در کشور ما وجود داشت، شیوع آنفولانزا می‌توانست شدت کمتری داشته باشد.

این نماینده مجلس همچنین درخصوص گسترش این ویروس به شهرها و استان‌های دیگر گفت: از آنجایی که این ویروس نوع جدیدی است باید انتظار گسترشش را داشته باشیم؛ چرا که قدرت سازگاری آن نیز بالاست.

وی در انتها گفت: در نهایت باز هم به مدیریت بیماری تاکید می‌کنم و اینکه اگر مدیریت صحیحی صورت می‌گرفت شدت آن در حال حاضر کمتر بود. مثلا برای پیش‌گیری در ابتدای پاییز باید به افرادی که مستعد گرفتارشدن در دام این بیماری هستند گفته می‌شد که واکسن آن را بزنند. ما توانستیم به‌خوبی از ورود وبا به کشور از سمت عراق جلوگیری کنیم. قاعدتا درباره آنفولانزا نیز می‌توانستیم این‌کار را انجام دهیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین