کد خبر: ۳۳۵۶۵۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵

راز خاموشی 537 سنگ افراشته در محوطه تاریخی شهریری

وجود 537 استل (سنگ افراشته) در محوطه تاریخی شهریری که در اندازه و ظاهری متفاوت با شیوه ای منحصر به فرد ساخته شده اند درتمامی دنیا بی نظیر است.
آفتاب‌‌نیوز :
علیرضا هژبری نوبری سرپرست هیأت کاوش محوطه شهریری مشکین شهر اردبیل گفت: محوطه شهریری برای نخستین بار در سال 1978 در بررسی دشت مشکین شهر توسط پروفسور چارلز برنی کشف و به نام محوطه ارجق ثبت شده است.

هژبری نوبری با اشاره به 3فصل حفاری که با سرپرستی او از سال 1383 تا 1385 در این محوطه انجام شده است از شناسایی 4 منطقه دراین محوطه شامل محدوده قلعه، گورستان عصر آهن، محدوده نیایشگاه (معبد) و محوطه قوشا تپه خبر داد.

او با بیان اینکه دیوار دفاعی قلعه این محوطه توسط چارلز برنی به ثبت رسیده است، گفت :کاوش های بعدی صورت گرفته در این بخش نشان داد که دیوار دفاعی قلعه بصورت چینشی و بدون استفاده از ملاط به شیوه ای خاص و اصولی انجام شده است. 

هژبری نوبری با اشاره به شناسایی ۱۳۲ قبر در این محوطه تاریخی تأکید کرد که این قبور  از دو نوع گورهای اتاق شکل و  صندوقی شکل تشکیل شده اند.

به گفته او تمامی گورها بدون استثنا با استفاده ازتکنیک کلان سنگی و بدون استفاده از ملات ساخته شده اند و مشابه آنها در قلعه شیشه اهر، ارنیس ترکیه، آق اولر تالش، ، منجوق تپه جمهوری آذربایجان وجود دارد.

او با اشاره به وجود 537استل در این محوطه ،نکته قابل توجه دراین استل ها را در این دانست که  تمامی آنها دارای چشم و بینی هستند و به جز یکی بقیه دهان ندارند. 

به گفته او این موضوع ممکن است به سکوت انسان در پرستشگاه ها مربوط باشد.

این باستان شناس، با نمایش چند نمونه از استل های موجود در ترکیه، آذربایجان و مغولستان تأکید کرد که این تعداد استل در یک محوطه در هیچ جای دنیا مشابه ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، هژبری نوبری اندازه متفاوت استل ها را بیانگر طبقه اجتماعی آنها دانست و گفت: تمامی این استل ها در دو نوع مسلح و بی‌سلاح شناسایی‌شده‌اند که شمشیر را به صورتی متفاوت در دست دارند. 

او فرو رفتگی استل ها در خاک را نشان از قدیمی تر بودنشان دانست. این باستان شناس سفال‌های کشف‌شده در این منطقه را از نوع منقوش اعلام کرد و گفت: بیشترین آنها با نقوش هندسی و مثلثی از نوع دهانه باز در هر سه دوره تاریخی هستند.

او جنگ‌افزارها، زیورآلات و کارافزارها را ازدیگر کشفیات این محوطه تاریخی دانست و گفت: نقوش شمشیرهای کشف شده مشابه طرح‌های جام حسن لو است.

هژبری نوبری با اشاره به کشف تعداد زیادی اشیاع مفرغی در شهریری گفت :سنجاق های تزیینی ، طوق، انگشتر، النگو و...از جنس مفرغ در این محوطه کشف شده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین