کد خبر: ۳۳۵۸۲۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸

انگلیسی ها در لیگ قهرمانان؛ هم فاجعه بار، هم خوش شانس و هم قدرتمند

تیم های انگلیسی همیشه انقدر خوب بوده اند که کوچکترین لغزشی از آنها انتقادات را به همراه داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز : احسان خراسانی ؛انگلیس، مهد فوتبال. جایی که شروع عشق و پایان روزمرگی ها بود. جایی که نهال فوتبال در آن کاشته شد و حالا این نهال سبز و همیشه تازه تمام دنیا را زیر بال و پر خود گرفته است. به طوری که برای خیلی ها یک روز بدون فوتبال مثل یک روز بدون هوا است و نفس کشیدن در چنین روزی غیر ممکن می شود. لیگ برتر انگلیس و تیم های حاضر در آن در جذاب شدن دنیای فوتبال نقشی غیر قابل انکار داشته اند. برای یک بیننده فوتبال هیچ چیز بهتر از این نیست که اگر دو تیم ته جدولی هم به مصاف هم می روند، باز هم کلکسیونی از هیجان و زیبایی تمام نشدنی ارائه شود. این دقیقا همان چیزی است که در لیگ جزیره اتفاق می افتد. علاوه بر این تبدیل شدن بسیاری از تیم های انگلیسی به غول های فوتبال دنیا رنگ زیبا تری به لیگ برتر این کشور می بخشد. حتی اگر خیلی ها حسرت چندین و چند ساله تیم هایی مثل آرسنال و لیورپول در کسب قهرمانی را هم به خاطر بیاورند اما باز هم از اینکه این تیم ها همیشه برای رسیدن به موفقیت تلاش می کنند نهایت لذت را می برند. یا در طرف مقابل قهرمانی های منچستر یونایتد و چلسی و من سیتی می تواند این لذت را به بیشترین حد ممکن برساند. پس همیشه همه از تیم های انگلیسی توقع بهترین بودن را دارند. مخصوصا در لیگ قهرمانان اروپا. اهمیت لیگ قهرمانان اروپا برای همه اثبات شده است. حضور تیم های درجه یک اروپایی در این مسابقات چشم همه اهالی فوتبال را به خود خیره می کند. لیگ قهرمانان همه چیز دارد. از شگفتی های بی پایان تا هیجانی وصف ناشدنی. درست انگار به مهمانی رفته ایم که در آن همه شخصیت های بزرگ حضور دارند. به طوری که طرفداران فوتبال منتظر سه شنبه و چهارشنبه شب هایی هستند که عقربه های ساعت دیوارشان زاویه ای باز تشکیل می دهد و 23:15 را نشان میدهد. این زمان می تواند آنها را به واسطه شیرین ترین اتفاق ممکن تا پاسی از شب دور از رختخواب نگه دارد. حتی اگر به قیمت خسته بودن چشمان آنها در فردای آن شب تمام شود.

امسال هم لیگ قهرمانان اروپا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کار تیم ها در دور گروهی تمام شده است و حالا 16 تیم صعود کرده باید برای رسیدن به جام تلاش کنند. امسال هم همه از تیم های انگلیسی توقع درخشش داشتند. اما حذف باورنکردنی منچستر یونایتد از دور گروهی باعث تعجب همگان شد. نمایش شیاطین سرخ در لیگ قهرمانان این فصل انقدر ضعیف بود که همه را نگران کند که شاید بعد از این ناکامی، جذابیت لیگ انگلیس هم کم شود. این نگرانی زمانی زیاد می شود که عملکرد پر فراز و نشیب چلسی، یکی از مدعیان همیشگی این لیگ زیر ذره بین برود. حالا بد نیست به عملکرد تیم های انگلیسی در این فصل لیگ این کشور و البته لیگ قهرمانان اروپا نگاهی بیندازیم و بررسی کنیم آیا این تیم ها در فصل جاری عملکرد قابل انتظاری داشته اند؟

منچستر سیتی؛ متفاوت تر از همه ، موفق در هر دو جام

سیتزین ها علاوه بر اینکه لیگ برتر را با قدرت آغاز کردند، همین روند را در لیگ قهرمانان هم حفظ کردند. ابتدای فصل بیشتر تلاش مانوئل پلگرینی در نگه داشتن ستاره های تاثیرگذار خود مثل آگوئرو، سیلوا، جو هارت و ... بود. او فقط رحیم استرلینگ را به عنوان یک چهره شاخص در بازار نقل و انتقالات از لیورپول گرفت تا کمی به تیمش شادابی بیشتری اضافه کند. البته که ویلفرد بونی هم در زمان مصدومیت آگوئرو خیلی برای آبی های شهر منچستر کارآمد بود. همه این ها باعث شده تا سرمایه گذاری های خلدون المبارک، مالک اماراتی این تیم تا به اینجا به ثمر بشیند. سیتی تا پایان هفته پانزدهم لیگ انگلیس با 29 امتیاز سوم است و از گروه خود در لیگ قهرمانان هم با 12 امتیاز به عنوان تیم اول به مرحله بعد صعود کرد.

آرسنال؛ مدعی در لیگ برتر و خوش شانس در لیگ قهرمانان

امسال آرسن ونگر و توپچی ها تمام سعی خود را به کار گرفته اند تا حسرت طولانی قهرمانی در لیگ برتر به پایان برسد. شاید آرسنال را بتوان کم تغییر ترین تیم در فصل جدید نامید. ونگر مثل همیشه خیلی به دنبال جذب ستاره نرفت و همان تک ستاره های تاثیرگذار خود مثل سانچز و اوزیل و ژیرود را نگه داشت و علاوه بر این پیتر چک را با کوله باری از تجربه به خدمت گرفت. موفقیت های آرسنال با عملکرد چک رابطه مستقیم داشته است. چک هم شزنی را از فهرست ونگر خارج کرد و هم باعث نیمکت نشینی اوسپینا شد. آرسنال لیگ انگلیس را با باخت 2-0 مقابل وستهام شروع کرد اما در ادامه انقدر خوب بود که در پایان هفته پانزدهم فقط لستر سیتی شگفتی ساز را با 2 امتیاز بیشتر بالای خود ببیند. اتفاقا شروع آنها در لیگ قهرمانان هم بد بود. دو شکست مقابل دیناموزاگرب و المپیاکو، توپچی ها را تا مرز حذف شدن هم برد. ولی پیروزی مقابل بایرن کمی آنها را برگرداند. ولی باز مثل چند سال گذشته کار ونگر و شاگردانش به روز آخر کشیده شد. اما این بار پایانی خوش برای آنها نوشته شد و صعود آنها به دور بعد نشان داد که آرسنال این فصل می تواند متفاوت تر باشد. تفاوتی که موقت نیست و شاید آنها را به قهرمانی هم برساند.

منچستر یونایتد؛ حذف شده، دفاعی و کسل کننده

صحبت کردن از ناکامی های منچستر یونایتد خیلی سخت بود. اما درست بعد از 13 می 2013، روزی که الکس فرگوسن اولدترافورد را ترک کرد، داستان تیره روزی های شیاطین سرخ شروع شد. جمله : « وقتی فرگوسن بود هیچکس او را نشناخت ولی وقتی رفت همه فهمیدند که بود؟ » با مرور روز های بدون او، تمام کلیشه ای بودن خود را از دست می دهد. شاید در حال حاضر منچستر به عنوان تیم رده چهارم جدول لیگ انگلیس به شمار بیاید اما همیشه این نتیجه نیست که طرفداران را راضی می کند. الان خیلی ها حسرت می خورند و از خود می پرسند، کجاست آن منچستر دوران فرگی؟ منچستری که فقط چند دقیقه لازم داشت تا قهرمانی اروپا را از چنگ بایرن مونیخ در بیاورد، حالا در صعود از دور گروهی لیگ قهرمانان باز مانده است. همه این روز ها لوییس فن خال را عامل اصلی این افت وحشتناک می دانند. به تازگی آماری منتشر شد که نشان می داد فن خال هلندی دفاعی ترین منچستر تاریخ را ساخته است. درست همان چیزی که کاپیتان منچستر یعنی وین رونی، ابتدای فصل از آن انتقاد کرد. چیزی که در مسلک فرگوسن جایی نداشت. شاید اگر فن خال با همین طرز تفکر و با همین شیوه در منچستر بماند، روز به روز اندوخته های این تیم در لیگ جزیره هم از دست برود. کار برای فن خال جایی به پایان می رسد که بعضی ها منچستر دیوید مویس را به تیم او ترجیح دهند. دیوید مویسی که خود برای خلاص شدن از شر بنر های « یک انتخاب » راه فرار از اولدترافورد را پیش گرفت.

چلسی؛ چیزی شبیه به یک فاجعه در لیگ برتر ولی موفق در لیگ قهرمانان

شاید فقط همین چند برد چلسی در لیگ قهرمانان اروپا بتواند رنگ یکنواخت باخت های فاجعه بار آنها در لیگ جزیره را کمی عوض کند. مورینیو با چلسی فصل را خیلی بد آغاز کرد. شروعی پر از حاشیه و البته جنجال که این روز ها قهرمان فصل گذشته لیگ انگلیس را به رده چهاردهم فرستاده است. آقای خاص همچنان به تیمش امیدوار است و البته جواب اعتماد آبراموویچ را در لیگ قهرمانان با صعود از گروه خود داد. می توان گفت لیگ قهرمانان آخرین فرصت مورینیو بود که او به سلامت آن را پشت سر گذاشت. ولی مطمئنا خود او هم می داند کار این چلسی در ادامه سخت تر هم خواهد شد و اگر همان تیم لیگ انگلیس با آن وضعیت اسفناک در مرحله بعد لیگ قهرمانان حاضر شود، شاید ناکامی ای دوباره را رقم بزند. پس به نظر وقت تغییر رسیده است. تغییری که اگر در سبک بازی آبی های پر ستاره لندن ایجاد شود می تواند وضع آن ها را سر و سامان ببخشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین