کد خبر: ۳۳۶۱۱۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶

واژه «داعش» به چه معناست؟

از واژه داعش به منظور تحقیر تروریست‌ها و به عنوان سلاحی برای مبارزه با آن‌ها استفاده می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : از واژه داعش به منظور تحقیر تروریست‌ها و به عنوان سلاحی برای مبارزه با آن‌ها استفاده می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این روزها همه جهان درباره یک مسئله اتفاق نظر دارند و آن نابودی تروریست‌هایی افراط گرا است که جهان را با جنایات خود در شوک فرو برده‌اند. اما چنین توافقی درباره چگونگی نامیدن آن‌ها وجود ندارد؛ گرچه در بیشتر مناطق جهان این گروه تروریستی، «داعش» خوانده می‌شود -- نامی که آوردن آن در بخش‌های تحت کنترل این تروریست‌ها، بهایی برابر با جان افراد دارد.

نام‌های مختلف این گروه تروریستی از کجا نشأت می‌گیرد؟

آسوشیتد پرس در گزارشی با عنوان «کدام یک درست است آی اس (IS)، آی اس آی اس (ISIS)، آی اس آی ال (ISIL) و یا داعش» نوشت: این اسامی بر مبنای مناطق جغرافیایی که عناصر این گروه تروریستی تحت کنترل دارند یا در ابتدا ادعا می‌کردند به تصرف در خواهند آورد و یا به منظور خوار کردن آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گروه تروریستی القاعده عراق در سال 2006 خود را آی اس آی (ISI) نامید. این حروف صورت اختصاری عبارت دولت اسلامی عراق است که هرگز به شهرت نرسید؛ زیرا القاعده هیچگاه موفق نشد بخش قابل توجهی از عراق را به تصرف خود درآورد. اما با شکل‌گیری گروه تروریستی داعش که در واقع با القاعده هم‌ریشه است، ابوبکر بغدادی، خلیفه خودخوانده داعش، نام گروه را به آی اس آی اس (ISIS) یعنی دولت اسلامی عراق و شام تغییر داد. شام که یک نام قدیمی است به سوریه، لبنان، سرزمین‌های اشغالی و اردن اطلاق می‌شود. مناطق مذکور همچنین در انگلیسی با نام «Levant» به معنای سرزمین‌های شرقی خوانده می‌شوند که در صورت اختصاری (ISIL) به کار رفته است.

کلمه داعش به چه معناست و در کجا کاربرد دارد؟
پایگاه اینترنتی شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» درباره کلمه داعش نوشت: این واژه عربی به معنای زیر پا لگد کردن، له کردن و همچنین انسانی است که تعصبات کورکورانه دارد. این واژه، پرکاربردترین عنوان این گروه تروریستی در خاورمیانه است و به تازگی در کشورهای غربی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، همواره از کلمه داعش برای نامیدن این گرو تروریستی استفاده می‌کند. داعش کلمه‌ای توهین‌آمیز است که دولت‌ها برای خفیف کردن این گروه تروریستی و جلوگیری از بخشیدن هرگونه مشروعیت به آن استفاده می‌کنند.

دولت فرانسه نیز پس از حملات تروریستی پاریس، اعلام کرد از این پس این گروه را تنها با نام داعش مورد خطاب قرار خواهد داد. پایگاه اینترنتی روزنامه «بوستون گلوب» دلیل این مسئله را از زبان لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه، به این شکل بیان می‌کند: «داعش یک گروه تروریستی است و دولتی اسلامی نیست. نامیدن آن به اشکال دیگر مرز میان اسلام و افراط گرایی را کم‌رنگ می‌کند.» اوباما نیز معتقد است داعش هیچ ارتباطی با اسلام ندارد و به هیچ وجه یک دولت نیست.

عنوان مورد علاقه ابوبکر بغدادی چیست؟

به نوشته آسوشیتد پرس، زمانی که تروریست‌های داعش بخش‌های شمالی  و غربی عراق را اشغال کردند، ابوبکر بغدادی، سرکرده آن‌ها، خود را در ادعایی موهن خلیفه مسلمانان خواند. اکنون نیز سرکرده‌های این گروه تروریستی بر نام خلافت اصرار می‌کنند. مسئله‌ای که حتی غیرمسلمانان نیز آن را توهینی به این دین برحق می‌دانند.

عنوان داعش برای گروهی تروریستی که با وجود تعداد کم اعضایش، با  استفاده ماهرانه از شبکه‌های اجتماعی و به راه‌اندازی جنگ تبلیغاتی جهان را با معضلی بزرگ مواجه کرده است، به هیچ وجه خوشایند نیست. داعش که تاکنون با استفاده از سلاح ارعاب و  خشونت موفق شده است خود را در سطح رسانه‌های جهان مطرح کند، هرگز تمایل ندارد با این نام کوچک شمرده شود و از آن متنفر است. این مسئله تا جایی برای تروریست‌ها اهمیت دارد که به مصداق ضرب المثل معروف زبان سرخ سر سبز می‌دهد بر باد،  افراد خاطی را با بریدن سر آن‌ها مجازات می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین