کد خبر: ۳۳۶۳۱۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶

ابتکار: تهدید شدیم اما عقب‌نشینی نمی‌کنیم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جدیت این سازمان درخصوص برخورد با زمین‌خواری و کوه‌خواری و تصرف اراضی ملی، گفت: در موارد بسیاری از سوی افراد مختلفی که در این امر منفعت شخصی داشته‌اند و صاحب نفوذ بوده‌اند، تهدید شده‌ایم اما سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل تهدیدات عقب‌نشینی نمی‌کند، چراکه مردم را پشتیبان و حامی خود می‌داند.
آفتاب‌‌نیوز :
 معصومه ابتکار با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما، درباره تمهیدات این سازمان در حوزه مقابله با تصرف اراضی ملی اظهار کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه موضوع کوه‌خواری، با وجود تمام تهدیدات موجود از سوی برخی افراد صاحب نفوذ برنامه‌های خود را پیش برده‌ایم به طوری که در میانکاله که یکی از شبه‌جزایر بسیار ارزشمند در ساحل استان مازندران است در سال 92 بخش عمده‌ای از تصرفات به سازمان حفاظت محیط زیست برگردانده شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: البته بخش‌هایی از منابع طبیعی در مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار ندارد. بر همین اساس همکاری سایر دستگاه‌ها در این امر بسیار اهمیت دارد.

ابتکار ادامه داد: منطقه حفاظت شده ورجین در بخش لواسانات با همکاری خوب مقامات قضایی بسیاری از تصرفات اراضی ملی رفع تصرف شد و در سایر استان‌ها نیز مانند استان فارس، هرمزگان نیز رفع تصرفات گسترده‌ای داشته‌ایم. بی تردید این روند ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، وی درخصوص اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در مقابله با معضل آلودگی هوا نیز گفت: مساله آلودگی هوا معضلی پیچیده است که عوامل زیادی در آن دخیل هستند. در کارگروه‌های ملی و استانی آلودگی هوا که ماهانه به طور منظم جلسات آن‌ها تشکیل می‌شود هماهنگی و کمک بیش از 16 دستگاه اجرایی جلب می‌شود تا بتوانیم در این عرصه اقدامات تاثیرگذاری را انجام دهیم.

ابتکار تاکید کرد: در سال 1379 اعلام شد که برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا تدوین شده که براساس آن زمانی بین 10 تا 15 سال به طول می‌انجامد تا شرایط آلودگی هوا بهبود یابد و به شرایط مطلوب برسد اما متاسفانه در دوره‌ای اقدامات لازم که در این برنامه پیش بینی شده بود انجام نشد و برنامه مسکوت ماند. اگر این برنامه به صورت مستمر پیگیری می‌شد قطعا امروز در حوزه آلودگی هوا معضلات امروز را نداشتیم و یا در شرایط بهتری قرار داشتیم.

وی با اشاره به اهتمام دولت یازدهم برای مقابله با آلودگی هوا گفت: روزانه هر فرد 16 کیلو هوا مصرف می‌کند. این موضوع نشان می دهد که هوا بر روی سلامت انسان‌ها تأثیر بسیاری دارد. در دولت یازدهم اراده جدی برای مقابله با معضل آلودگی هوا وجود دارد. بر همین اساس حذف بنزین‌های غیر استاندارد و ارتقای استاندارد سوخت به یورو 4 در دستور کار قرار گرفت و امروز نیز به طور مستمر هر سه ماه یک بار وضعیت بنزین در کشور پایش می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به فعال شدن کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا پس از مدت‌ها تعطیلی اشاره کرد و افزود: این کمیته از سال 92 به صورت جدی با پایش شاخص‌های آلودگی هوا، آلودگی را کنترل می‌کنند به طوری که از سال 92 وضعیت هوا در شهر تهران به شرایط اضطرار نرسیده البته روزهای ناسالم داشته‌ایم.

ابتکار به عرضه سوخت استاندارد در هشت شهر بزرگ کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در تمامی شهرهای بزرگ کشور سوخت با استاندارد یورو 4 عرضه می‌شود و اهواز به عنوان جدیدترین شهر عضو این گروه شد. البته باید همچنان کیفیت سوخت در کشور ارتقا پیدا کند و در کنار این وضعیت تولید خودروها نیز باید مورد پایش قرار گیرد.

وی افزود: از سال گذشته خودروسازان کشور تولیدات خود را با استاندارد یورو 4 عرضه می‌کنند و در این امر نیز سازمان حفاظت محیط زیست نظارت مناسبی بر خطوط تولید خودرو در کشور دارد و به صورت مداوم با بازرسی انطباق تولیدات با استانداردهای یورو 4 را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ابتکار تاکید کرد: مواردی وجود داشته که استانداردها انطباق لازم را نداشته که سازمان حفاظت محیط زیست این موارد را به نیروی انتظامی اعلام کرده تا شماره گذاری انجام نشود ولی به صورت کلی در تولید وضعیت مناسبی داریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به معضل موتورسیکلت‌ها و نقش آن‌ها در آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: با هماهنگی‌های انجام شده با وزارت صنعت، استاندارد یورو 3 برای تولید موتورسیکلت‌ها اجباری شد و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با همکاری شهرداری تهران و وزارت صنعت بتوانیم در حوزه موتورسیکلت‌ها ساماندهی مناسبی را انجام دهیم.

وی بر لزوم توجه به معاینه فنی به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: به دلایل مختلفی در سال‌های گذشته در حوزه معاینه فنی با نابسامانی‌هایی مواجه بودیم. خوشبختانه امروز با اقدام مناسب وزارت کشور سامانه یکپارچه معاینه فنی اجرایی شده است که شرایط لازم برای هماهنگی میان پلیس راهور، وزارت کشور و مراکز معاینه فنی در این سامانه ایجاد شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر بهبود کیفیت هوا در شهرهای بزرگ کشور گفت: با مجموعه اقدامات انجام شده و اهتمام دولت یازدهم در خصوص حل معضل آلودگی هوا، امروز شاهد بهبود کیفیت هوا در شهرهای بزرگ هستیم به طور مثال در اصفهان روزهای سالم سه برابر شده است که نشان می‌دهد برنامه‌های در حال انجام پیشرفت مناسبی داشته است البته عقب ماندگی و تاخیر در برنامه‌ها زیاد داریم که مشکلات اقتصادی کشور نیز باعث می‌شود این عقب ماندگی‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد:‌ با اهتمام دولت یازدهم بودجه سازمان محیط زیست رشد داشته است اما با توجه به وظایف سنگینی که بر عهده این سازمان قرار دارد این افزایش بودجه متناسب با وظایف نبوده است. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که سایر دستگاه‌ها نیز در امر محیط زیست دخیل هستند و بودجه آن‌ها نیز در این امر تاثیرگذار است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی حوزه محیط زیست که توسط مقام معظم رهبری انجام شده است گفت: جرم‌انگاری در حوزه محیط زیست به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و در این عرصه هماهنگی های خوبی با قوه قضاییه انجام شده است و به زودی نشست مشترک حقوق محیط زیست با همکاری قوه قضاییه برگزار می‌شود.

وی به ارائه چهار لایحه محیط زیستی به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: در این چهار لایحه جرم‌انگاری در حوزه‌های مختلف محیط زیست پیش‌بینی شده است. حفاظت از تالاب‌ها و لایحه خاک از جمله لوایح ارائه شده به مجلس شورای اسلامی است که در آن‌ها جرم انگاری به صورت جدی پیش‌بینی شده است.

ابتکار در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حضور در کنفرانس آب و هوایی که در پاریس برگزار شد گفت: در این کنفرانس بحث تغییرات اقلیم مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اهمیت ویژه‌ای که این موضوع برای تمامی کشورهای دنیا دارد، تمامی کشورها به انتقال تجربیات و فناوری‌های نوین در این زمینه اقدام کردند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با توجه به دخالت‌های بشر اقلیم جهانی تغییر کرده و باعث افزایش 85 صدم تا یک درجه افزایش دمای زمین شده است. بر همین اساس در این کنفرانس هیات کارشناسی از کشورمان حضور پیدا کرد تا از تجربه سایر کشورها استفاده کند و زمینه‌های ورود تکنولوژی و فناوری‌های جدید محیط زیستی برای کشور را مورد بررسی قرار دهد.

وی تاکید کرد: 195 کشور جهان در یک سند 30 صفحه‌ای توافق کردند که گرمایش یک تا 2.5 درجه زمین را متوقف کنند. در حالی که اگر این توافق انجام نمی‌شد این گرمایش ممکن بود تا 3.5 درجه افزایش یابد که طبیعتاً این افزایش دما مشکلات بسیاری از جمله وقوع سیلاب‌ها در نقاط مختلف دنیا را می‌توانست به همراه داشته باشد.

ابتکار درباره شکار غیرمجاز پرندگان در کشورمان نیز گفت: ایران یک کشور مهمان‌پذیر در حوزه پرندگان مهاجر است. باید روحیه مهمان‌نوازی را به ویژه در مناطق شمالی از جمله میان‌کاله حفظ کنیم و این روحیه را در میان شهروندان ترویج دهیم. متاسفانه در برخی دوره‌ها شکار پرندگان به عنوان امری طبیعی بدل شده و حقوقی را برای برخی شکارچیان به طور غیرقانونی ایجاد کرده بود. در همین راستا در سال 93 کار گسترده‌ای با همکاری مردم محلی، شکارچیان و فروشندگان پرنده آغاز شد.

وی ادامه داد:‌ در حوزه شکار غیرقانونی متخلفین شناسایی و با آن‌ها برخورد قانونی شد و به مردم برخی مناطق نیز این هشدار داده شد که مناسب نیست برخی از استان‌های کشور به عنوان محلی برای شکار غیرقانونی شناخته شوند. از جمله فریدونکنار که همه آن را به عنوان یک شهری برای شکار غیرمجاز می‌شناختند.

ابتکار تاکید کرد: راه حل مقابله با شکار غیرمجاز یک کار بلندمدت فرهنگی و آموزشی است. بر همین اساس این کار با همکاری تشکل‌ها و جوامع محلی آغاز شده است. در این حوزه نیز از ابزارهای تشویقی و فرهنگی و ابزارهای قانونی برای برخورد با شکارچیان متخلف استفاده خواهد شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تالاب‌ها و احیای آن‌ها اشاره کرد و افزود: روند نابودی تالاب‌ها با تامین حق آبه آن‌ها متوقف خواهد شد. دولت یازدهم این کار را آغاز کرد و وزیر نیرو نیز کار بسیار ارزشمندی در حوزه مشخص کردن حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور انجام داد. در حال حاضر نیز ردیف‌های بودجه‌ای ویژه‌ای برای تالاب‌هایی چون تالاب انزلی، پریشان، بختگان، شادگان و هامون در نظر گرفته شده است. بسیاری از تالاب‌های کشور امروز با بارندگی‌های صورت گرفته طی ماه‌های اخیر و با اقدامات موثر در حوزه هدایت آب به سمت تالاب‌ها احیا شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین