کد خبر: ۳۳۶۴۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲

تاثیر وام جدید مسکن بر قیمت اوراق تسهیلات

بعد از ابلاغ رسمی وام مسکن از سوی بانک مرکزی و اعلام شرایط جدید معامله اوراق در فرابورس، قیمت این اوراق با تغییراتی مواجه شد.
آفتاب‌‌نیوز : سرانجام بعد از حدود دو ماه انتظار مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش وام مسکن به 60 میلیون تومان به فرابورس ابلاغ شد و همانطور که انتظار می رفت قیمت این اوراق بعد از اعلام شرایط جدید با تغییراتی رو به رو شد.

به این ترتیب قیمت اوراق تسهیلات مسکن که قبل از اعلام شرایط جدید در محدوده 67 تا 69 هزار تومان معامله می‌شد، بعد از اعلام جزئیات خرید و معامله، با رشد نسبی مواجه شد و به قیمت های بالای 70 هزار تومان رسید.

البته بعد از انتشار خبر افزایش وام مسکن در مهرماه از 35 به 60 میلیون تومان به دلیل تاخیر و ابهام در فرآیند ابلاغ، روند قیمتی این اوراق تغییر چندانی نکرد و قیمت برخی سررسیدها به 67 هزار تومان رسید، اما انتشار خبرهایی مبنی بر ابلاغ رسمی وام مسکن 60 میلیون تومانی از سوی بانک مرکزی به بانک مسکن در روزهای ابتدایی آذر ماه، تحرکاتی را در قیمت این اوراق آغاز کرد و قیمت برخی قراردادها را به 75 هزار تومان رساند.

تاخیر در ابلاغ رسمی افزایش وام مسکن و نامشخص بودن شرایط خرید و معامله موجب شد تا مجددا روند نزولی قیمت این اوراق آغاز شده و آن را تا سطح 68 هزار تومان کاهش دهد، اما بعد از اعلام جزئیات جدید خرید و معامله این اوراق از سوی فرابورس در روزهای اخیر، بلافاصله روند صعودی قیمت این اوراق آغاز شد و معامله گران منتظر به داد و ستد این اوراق پرداختند.

به طوری که به فاصله چند روز بعد از ابلاغ شرایط جدید، اکنون قیمت اکثر قراردادها به بالای 71 هزار تومان رسیده و تقاضا برای خرید افزایش یافته است یعنی در بازار امروز " تسه" اردیبهشت، مرداد، شهریور و مهر در قیمت های 72 هزار تومان در حال معامله هستند.همچنین تسه مهر، آبان و اسفند 1393 در قیمت 71 هزار تومان معامله شده و تسه دی ماه به قیمت 72 هزار تومان داد و ستد می شود

طبق شرایط جدید معامله اوراق، کسانی که از قبل اوراق مسکن برای وام 35 میلیون تومانی با نماد قبلی خریداری کرده اند، اکنون ضمن فرصت برای دریافت وام 35 میلیون تومانی این مزیت را نیز دارند که برای دریافت وام جدید هم از همان اوراق قبلی خریداری شده استفاده کنند و میزان تفاوت تا سقف اوراق لازم برای وام جدید را مجدد با شرایط تازه خریداری کنند.

در مصوبه ی جدید که ابلاغ شده است، سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران 60 میلیون تومان و معادل 120 ورقه 500 هزار تومانی، در مراکز استانها و شهرهای بیش از 200 هزار نفر 50 میلیون تومان معادل 100 ورقه و در سایر مناطق شهری 40 میلیون تومان معادل 80 ورقه تعیین شده است.

همچنین به منظور جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت، ناشی از افزایش تقاضاهای بیش از سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن، محدودیت‌های معاملاتی اعمال شده است به طوری که سقف خرید اوراق حداکثر 90 ورقه برای هر کد معاملاتی و برای تمامی نمادهای " تسه 9407" و نمادهای ماقبل به قوت خود باقی است.

در محدودیت زمانی در نظر گرفته شده برای فروش این اوراق نیز به منظور جلوگیری از انجام معاملات سوداگرانه بر روی نمادهای معاملاتی اوراق گواهی، محدودیت‌هایی در هنگام فروش اوراق در نظر گرفته شده است.به طوری که محدودیت زمانی جهت فروش اوراق نمادهای " تسه 9408" و نمادهای قبلی دو ماه و نمادهای " تسه 9409 " و نمادهای بعدی چهار ماه است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، این محدودیت‌ها به دلیل تجربه سال 1393 در نظر گرفته شده است که طی آن بعد از افزایش وام مسکن به 35 میلیون تومان، سفته بازان به این اوراق وارد شده و قیمت آن را تا سطح 100 هزار تومان افزایش دادند، بنابراین بعد از افزایش مبلغ وام به 60 میلیون تومان محدودیت های زمانی و معاملاتی برای این اوراق در نظر گرفته شد که البته باید دید با توجه به افزایش تقاضا و احتمال خروج مسکن از رکود چه تغییراتی در قیمت این اوراق به وجود می آید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
1
1
به نظر من بازار مسکن با این وام باز هم از رکود خارج نخواهد شد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین