کد خبر: ۳۳۶۶۴۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
آمانو: مواد هسته‌ای ایران انحرافی نداشته است

شورای‌حکام پرونده «پی‌ام‌دی» را بست/لغو ۱۲ قطعنامه آژانس علیه ایران/واکنش ظریف

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران و مختومه اعلام کردن مسئله ابعاد احتمالی نظامی، تشکیل جلسه داد. در این جلسه بیانیه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مسایل هسته‌ای و همکاری‌های فیمابین این سازمان با جمهوری اسلامی ایران قرائت شد. همچنین پیش‌نویس قطعنامه 1+5 برای بسته‌شدن موضوع پی‌ام‌دی روز سه‌شنبه 24 آذر در جلسه فوق‌العاده شورای حکام با اجماع و به اتفاق آرا به تصویب رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ساعت 10 و 30 به وقت محلی - 13 به وقت تهران نشست خود برای بررسی قطعنامه پیشنهادی کشورهای 1+5 را آغاز کردند و در این نشست پیش‌نویس قطعنامه 1+5 برای بسته‌شدن موضوع پی‌ام‌دی با اجماع و به اتفاق آرا به تصویب رسید.

به گزارش آفتاب، موضوع اصلی این قطعنامه بستن پرونده پی.ام.دی یا همان مطالعات ادعایی است که عامل فشارها و تهدید ها و تحریم‌ها علیه ایران در 10 سال گذشته بود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی 167 عضو و شورای حکام 35 عضو دارد که هر کدام یک حق رای دارند.آرژانتین ، استرالیا ، بلاروس ، برزیل ، کانادا ، شیلی ، چین ، مصر، فنلاند ، فرانسه ، آلمان ، غنا ، هندوستان ، ایرلند ، ژاپن ، کره جنوبی ، لاتویا(لتونی) ، مالزی ، مکزیک ، نامیبیا ، نیوزلند ، نیجریه ، پاکستان ، پاراگوئه ، فیلیپین ، روسیه ، عربستان سعودی ، آفریقای جنوبی ، اسپانیا ، سوییس ، مقدونیه ، ترکیه ، انگلیس ، آمریکا و اروگوئه، 35 عضو شورای حکام برای دوره سال 16-2015 میلادی هستند.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوم دسامبر - 11 آذر در گزارشی ارزیابی نهایی خود از مسائل گذشته و حال ایران را ارائه کرد که مبنایی برای تهیه پیش نویس قطعنامه کشورهای 1+5 شد.

براساس گزارش خبرگزاری ایرنا، طبق برجام، کشورهای 1+5 متعهد شده اند پیش نویس قطعنامه ای را تهیه کنند که با تصویب آن پرونده پی.ام.دی یا همان مطالعات ادعایی بسته شود. در تهیه این پیش نویس با ایران هم مشورت شد. دومین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 که 16 آذر در وین با حضور سید عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام برگزار شد به همین موضوع اختصاص داشت.

آمانو: به تصویری کلی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران دست یافتیم

به گزارش آفتاب، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نشست و در بیانیه آغازین خود گفت: من از شورای حکام خواستم تا این نشست را برای بررسی گزارش اخیر من با عنوان ارزیابی نهایی مسائل باقی مانده مربوط به برنامه هسته‌ای گذشته و حال ایران برگزار کند.

آمانو افزود: همانطور که شما مستحضر هستید من به‌طور جزئی 12 مورد از نگرانی‌ها در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران را در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 به شورای حکام ارائه دادم. من خاطر نشان کردم که اطلاعاتی که در اختیار آژانس قرار گرفته بود، نشان می‌داد ایران فعالیت‌های مربوط به توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای انجام داده است. آژانس این اطلاعات را روی هم رفته معتبر ارزیابی می‌کند.

وی با بیان اینکه "شورای حکام در پاسخ گزارش من قطع‌نامه‌ای را تصویب کرد و از ایران و آژانس خواست تا گفت‌وگوهایشان را برای شفاف‌سازی این مسائل باقی مانده افزایش دهند، گفت: در نتیجه ادامه و افزایش مذاکرات با ایران ما سرانجام بر سر یک نقشه راه برای شفاف‌سازی این مسائل به توافق دست یافتیم. از این رو این گزارش حاصل بهترین تلاش‌های آژانس است که در مطابقت با اقدامات راستی آزمایی ما برای شفاف سازی مسائل مربوط به ابعاد نظامی احتمالی انجام شده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه بیانیه خود گفت:‌ هر چند برای آژانس ممکن نبود که جزئیات فعالیت هایی که ایران در گذشته انجام داده را بازسازی کند، ما توانستیم عناصر کافی را برای ارائه ارزیابی نهایی خود از کلیت این مسأله شفاف‌سازی کنیم.ارزیابی نهایی من به دو سوال بسیار مهم پاسخ می‌دهد: آیا ایران فعالیت‌های مربوط به توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای انجام داده است؟ و اینکه آیا ایران هنوز به این فعالیت‌ها ادامه می‌دهد؟

آمانو گفت: عناصر اصلی گزارش من بدین شرح است: آژانس ارزیابی می‌کند که یک سری فعالیت های مربوط به توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای به عنوان یک اقدام هماهنگ شده در ایران پیش از سال 2003 صورت گرفته وبرخی فعالیت‌هاپس از سال 2003 ادامه داشته است. آژانس همچنین ارزیابی می‌کند که این فعالیت‌ها فراتر از مطالعات علمی و معقول و کسب ترکیبات و ظرفیت های فنی خاص مربوطه نبوده است.آژانس هیچ اسناد معتبری دال بر اینکه این فعالیت‌های مربوط به توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای در ایران پس از سال 2009 انجام شده است در دست ندارد. آژانس علاوه بر این هیچ اسناد معتبری مبنی بر انحراف مواد هسته‌ای در ارتباط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران به دست نیاورده است.

آمانو در ادامه تاکید کرد: همانند تمام گزارشات من این ارزیابی نیز واقعی ، فنی و عادلانه است. روش و اطلاعاتی که ارزیابی من برآن بنا شده است مشخص هستند. من امیدوارم که این گزارش موجب شود شورای حکام درباره اقدامات آینده تصمیم‌گیری کند. دو مسأله مهم باید در آینده نزدیک مورد بررسی قرار گیرد. اول اینکه ایران باید گام‌های مقدماتی ضروری برای آغاز اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای طبق برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را که با گروه 3+3 و اتحادیه اروپا بر سر آن به توافق رسید تکمیل کند.

وی ادامه داد: روز اجرای برجام زمانی است که آژانس با راستی آزمایی اقدامات ایران تائید کند که این کشور تعهدات تعیین شده در این توافق را اجرا کرده است. من زمانی که آژانس به این نتیجه برسد که این گام‌های مقدماتی تکمیل شده اند، شورای حکام را مطلع خواهم کرد.دوم موضوع دیگری که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های مضاعف آژانس در ایران طبق برنامه جامع اقدام مشترک چگونه باید تامین شود.من براورد هزینه‌های مضاعف برای سال 2017 را در ژانویه 2016 به عنوان بخشی از پیش‌نویس به‌روز‌رسانی شده بودجه ارائه خواهم کرد.

آمانو گفت: در سالهای اخیر برآوردهای اولیه شامل افزایش هزینه‌ها مگر برای تطابق هزینه در سال دوم یک دوره دو ساله نبوده است اما در این مورد لازم است که من برای تامین بودجه مضاعف به منظور اجرای وظایفمان طبق برجام درخواست بدهم.من برای آماده کردن برآورد اولیه هزینه‌های سال 2017 کاملا ظرفیت کشورهای عضو را برای همکاری در نظر می‌گیرم، همانطور که در گذشته چنین کرده‌ام.

مدیر کل آژانس با بیان اینکه پیشرفت قابل توجهی در مسأله هسته‌ای ایران حاصل شده است، افزود:‌ اما اکنون زمان استراحت نیست. این مسأله سابقه قدیمی و پیچیده دارد و بی‌اعتمادی میان ایران و جامعه جهانی باید مرتفع شود. هنوز کار زیادی پیش روی ما قرار دارد. تمام طرف‌های توافق باید تعهداتشان طبق برجام را به طور کامل انجام دهند. تلاش زیادی برای حصول این توافق صورت گرفت و تلاش مشابهی برای اجرای توافق نیاز است.

آمانو در پایان گفت: آژانس به بررسی برنامه هسته‌ای ایران با همان دقت و حرفه‌ای‌بودن گذشته ادامه می‌دهد و من به ارائه گزارش به شورای حکام ادامه خواهم داد.من از همکاران گذشته و کنونی‌ام در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ویژه در بخش پادمان‌ها تشکر می‌کنم که بیش از یک دهه است که به سختی روی این مسأله کار کرده‌اند. من همچنین از حمایت مستمر شورای حکام تشکر می کنم.

مهر پایان شورای حکام بر ادعای نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش آفتاب، پیش‌نویس قطعنامه 1+5 برای بسته‌شدن موضوع پی‌ام‌دی روز سه‌شنبه 24 آذر در جلسه فوق‌العاده شورای حکام با اجماع و به اتفاق آرا به تصویب رسید.

به دنبال انتشار گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در موضوع پی. ام. دی، کشورهای 1+5 پیش‌نویس پیشنهادی خود برای قطعنامه جدید شورای حکام در موضوع برنامه هسته‌ای ایران را پس از مشورت با ایران به رئیس برزیلی شورای حکام رسما ارائه و ثبت کردند.

براساس گزارش خبرگزاری ایسنا، این قطعنامه نه فقط برای بستن پی ام دی، بلکه از آن مهم‌تر به منظور تدوین فصل نوینی برای پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام، در پرتو برجام و قطعنامه جدید شورای امنیت، طراحی شده و به همین دلیل است که تمامی قطعنامه‌های گذشته خود را لغو می‌کند.

مهم‌ترین محورهای این قطعنامه عبارتند از:

- استقبال از انعقاد برجام و نیز «نقشه راه» بین ایران و آژانس برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده گذشته و حال (پی ام دی)،

- همراهی با شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه «انعقاد برجام نشانگر یک تغییر بنیادین در رسیدگی به این موضوع است»،

- توجه به گزارش اخیر مدیرکل به شورای حکام در خصوص موضوعات باقیمانده گذشته و حال (پی ام دی) به عنوان مبنایی برای بستن پرونده و اعلام خاتمه رسیدگی به این موضوعات،

- ابراز رضایت از اینکه نقشه راه طبق برنامه زمانی توافق شده انجام گردیده است،

- ملحوظ داشتن صریح بسته شدن پرونده پی ام دی با عنایت به تکمیل نقشه راه،

- لغو 12 قطعنامه شورای حکام که طی سالهای 2003 تا 2012 در رابطه با موضوع اجرای پادمان با ایران و از جمله مطالعات ادعایی علیه ایران تصویب شده اند،

- لغو تصمیم های قبلی شورای حکام در مورد منع ارائه مساعدت های فنی به ایران،

- ختم رسیدگی به دستورکار جاری شورا: «اجرای موافقتنامه پادمان ان پی تی و مفاد ذیربط قطعنامه های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران» که نگاه به گذشته داشت،

- ایجاد یک دستور کار جدید تحت عنوان: «اجرای برجام و راستی آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه شماره 2231 (2015) شورای امنیت» که نگاه به آینده دارد،

- مشخص کردن دوره زمانی 10 ساله برای عادی سازی پرونده ایران در شورای حکام.

علاوه بر موارد فوق:

- در این قطعنامه برای اولین بار با لحنی مثبت در مورد همکاری ایران به منظور حل و فصل موضوعات هسته‌ای صحبت شده است، و هیچ نکته یا عبارت‌پردازی منفی همچون ابراز نگرانی و ... در آن وجود ندارد.

- قطعنامه هیچ درخواستی از مدیرکل برای ادامه کار روی موضوعات گذشته ندارد. حتی قطعنامه‌های گذشته شورای حکام که در آنها از مدیرکل خواسته شده بود در مورد پی ام دی گزارش بدهد هم لغو شده‌اند. بدین ترتیب از نظر شورای حکام به عنوان رکن تصمیم‌گیری آژانس، مدیرکل دیگر در مورد پی ام دی وظیفه‌ای ندارد.

- از این به بعد طبق بند 4 قطعنامه، مدیرکل تنها در خصوص اجرای برجام و یا بروز مشکلی خاص در اجرای برجام گزارش خواهد داد. در حقیقت مدیرکل از این پس فقط نگاه به آینده دارد.

به طور خلاصه این قطعنامه شامل کلیه مؤلفه‌های لازم برای مختومه شدن موضوع پی. ام. دی است.

این مولفه‌ها عبارتند از:

- اذعان به تکمیل نقشه راه بین ایران و آژانس،

- لغو 12 قطعنامه پیشین شورای حکام در خصوص ایران،

- خاتمه دادن به موضوع "اجرای پادمان در ایران" در دستور کار آژانس و ایجاد موضوع جدیدی تحت عنوان "اجرای برجام"،

- اذعان صریح به بسته شدن پرونده و استفاده از کلمه close در بند 9.

ایران بخشی از اقدامات هسته‌ای خود در چارچوب برجام از جمله خارج کردن محفظه اصلی راکتور اراک و نیز انتقال اورانیوم غنی‌شده‌اش به روسیه را به اعلام خاتمه رسیدگی موضوع PMD موکول کرده است. بنابراین بعد از تصویب این پیش‌نویس در شورای حکام ایران اقدامات هسته‌ای خود را تکمیل خواهد کرد.در همین حال سایر اقدامات هسته‌ای، هماهنگی‌ها و امضای توافق‌ها و اسناد در رابطه بازطراحی راکتور اراک و نیز جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال و فعال در سایت‌های نطنز و فردو در حال انجام است.

به گزارش آفتاب، جنبش عدم تعهد نیز در بیانیه‌ای در این نشست از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بین جمهوری اسلامی ایران و EU3+3 در تاریخ 14 جولای 2015 در وین مورد توافق قرار گرفت استقبال کرد و افزود که اعتقاد دارد این برنامه به حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران مساعدت خواهد کرد.

عدم تعهد هم‌چنین از نقش آژانس در نظارت و راستی‌آزمایی موضوعات هسته‌ای برنامه جامع اقدام مشترک حمایت کرده و در زمینه لغو تحریم‌ها، ضمن حمایت از قطعنامه شماره 2231 (2015) شورای امنیت، مصوب ژوئیه 2015، مشتمل بر خاتمه بخشیدن به مفاد قطعنامه‌های ذی‌ربط شورای امنیت سازمان ملل خواستار آن شد که شورای حکام آژانس نیز بر همین اساس اقدام مشابهی در مورد قطعنامه‌های ذی‌ربط خود انجام دهد.

استقبال ظریف از خاتمه یافتن پی ام دی

به گزارش آفتاب، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به صدور قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که با خاتمه دادن به بررسی موضوعات باقیمانده گذشته (موسوم به پی ام دی)، فصل نوینی را در رابطه با پرونده هسته ای ایران و همکاری های کشورمان با آژانس می گشاید، استقبال کرد و گفت: سرانجام شورای حکام پس از 12 سال، با اذعان به تکمیل نقشه راه بین ایران و آژانس، بسته شدن پرونده موسوم به پی ام دی را با استفاده از عبارت صریح close consideration در بند 9 قطعنامه خود اعلام کرد.

ظریف افزود: این قطعنامه بسیار فراتر از بستن موضوع موسوم به پی ام دی رفته و رسماً 12 قطعنامه پیشین شورای حکام در خصوص برنامه هسته ای ایران که حاوی اتهامات و محدودیت های جدی برای برنامه هسته ای کشور بود را لغو کرده است. همچنین شورا دستورکار ناظر به اقدامات گذشته را رسماً خاتمه داده و دستور کار جدیدی تحت عنوان "اجرای برجام” که نگاه به آینده دارد، برای مدت مشخصی ایجاد کرده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: بر اساس این قطعنامه می توان به صراحت گفت موضوع جعلی ابعاد به اصطلاح نظامی برنامه هسته‌ای ایران، موسوم به پی ام دی، به تاریخ پیوسته است. اکنون بر اساس نص صریح گزارش اخیر آقای آمانو، با همه نقاط ضعف آن، عدم انحراف مواد هسته‌ای به سوی فعالیت های غیر صلح آمیز رسماً تأئید و در نتیجه نداشتن هرگونه تخلف ایران در هیچ بازه زمانی از معاهده اشاعه (ان پی تی) احراز گردیده و ماهیت منحصراً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران یک بار دیگر به اثبات رسیده است. جمهوری اسلامی ایران با تاکید مجدد بر سیاست همیشگی خود در زمینه حرمت سلاح های کشتار جمعی و پایبندی به مفاد معاهده عدم اشاعه (ان پی تی) برای اجرای کامل و با حسن نیت تعهدات خود در برجام، به شرط پایبندی کامل طرف های 1+5 به تعهدات متقابل خود، اعلام آمادگی می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
0
46
بالاخره تموم شد...
امیدواریم که دیگه دبه ای از طرف تندرو های هر دو طرف به وجود نیاید...
حمید
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
3
27
ما بردیم.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
0
37
درود بر صالحی و ظریف
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین