کد خبر: ۳۳۶۷۰۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶

اظهارات جنجالی ترامپ و شلیک به ادعای مهد دمو کراسی بودن آمریکا

« دونالد ترامپ» میلیاردر معروف و نامزدحزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا خواهان منع ورود مسلمانان به آمریکا شد و این اظهارنظر نژادپرستانه با واکنش تند سران کاخ سفید، کنگره، سیاستمداران، هنرمندان این کشور و حتی کاربران در فضای مجازی مواجه شد.
آفتاب‌‌نیوز : به نظر می رسد هدف ترامپ از چنین اظهار نظری آن هم بعد از بمب گذاری های اخیر در فرانسه و اقدام های تروریستی در آمریکا که موجب ایجاد فضای خصمانه علیه مسلمانان در غرب شد، بیشتر جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی داشته باشد.

شاید ترامپ و تیم تبلیغاتی او بر این باورند که حوادث اخیر در فرانسه و آمریکا اسلام ستیزی را علیه مسلمانان تشدید کرده است و این گونه اظهارنظرهای نژادپرستانه افزایش محبوبیت وی را به ویژه در میان قشر 30 درصدی جامعه آن کشور که همواره از دیدگاه های افراطی حمایت می کنند، بدنبال خواهد شد.

از طرفی مقام های آمریکایی این گونه اظهارنظرها را مغایر قانون اساسی این کشور می دانند و نگرانند ادعای مهد دموکراسی بودن آمریکا و همچنین دخالت های آنان در امور داخلی دیگر کشورها به بهانه حمایت از دموکراسی و آزادی خواهی، زیر سوال برود.

ترامپ هفته گذشته در واکنش به حادثه تیراندازی در کالیفرنیا خواستار ممانعت از ورود مسلمانان به خاک آمریکا شد و ادعا کرد نظر سنجی ها نشان می دهد نفرت مسلمانان از آمریکا می تواند منافع این کشور را به خطر بیندازد.

کاخ سفید در واکنش به این اظهارات نژادپرستانه با صدور بیانیه ای از اظهارات ترامپ انتقاد کرد و آن را خلاف ارزش های جامعه آمریکا و مغایر با منافع امنیتی آن دانست.

برخی از رقبای هم حزبی و انتخاباتی ترامپ از جمله «لیندزی گراهام» و« جب بوش» نیز اظهارات رقیب خود را محکوم کردند و جب بوش حتی گفت :' ترامپ دچار اختلال مشاعر شده است.'
«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن اظهارات جنجالی ترامپ علیه مسلمانان گفت : این اظهارات، دیدگاه یک آمریکایی را نشان می دهد که می خواهد در انتخابات برای بالا ترین مقام در کشور شرکت کند و در عین حال خواهان اعمال تبعیض بر ضد یک دین است.
«هیلاری کلینتون» نامزد پیشتاز دمکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا هم از این فرصت استفاده کرد تا پاسخ ترامپ را که او را بدترین وزیر خارجه تاریخ آمریکا نامید بدهد و گفت: بیان چنین سخنانی نادرست و خطرناک است.

«پل رایان» رییس مجلس نمایندگان آمریکا که گمان می رود اظهارات ترامپ را بر خلاف منافع حزب جمهوریخواه و زمینه ساز کاهش اقبال عمومی مسلمانان به نامزد نهایی این حزب می داند، اظهارات ترامپ را غیرقابل قبول و زشت دانست و گفت این سیاست به هیچ وجه از سوی احزاب آمریکا دنبال نمی شود.

ترامپ که در بین نامزدهای فوق افراطی جمهوریخواهان در این دوره از انتخابات درون حزبی به شمار می آید، برای جلب آرای خاکستری افکار عمومی آمریکا به بیان اظهارات ماجراجویانه در موضوعات مختلف مشهور است و به تازگی به اظهارات نژاد پرستانه هم روی آورده است.
نظر سنجی های آینده به این فرضیه که تا چه اندازه بیان چنین اظهارنظرهای نژاد پرستانه ای که باعث مخدوش شدن چهره آمریکا و حزب جمهوریخواه می شود، به افزایش محبوبیت ترامپ کمک می کند، پاسخ خواهد داد.

براساس نظرسنجی های شبکه خبری ان .بی. سی و روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در روز سیزدهم دسامبر(22 آذر)،
ترامپ همچنان با 27 درصد نامزد پیشتاز حزب جمهوریخواه است و «تد کروز» با 22 درصد و «مارک ربیو» با 15 درصد در رده های دوم و سوم هستند. در تازه ترین نظر سنجی در ایالت آیوا، کروز با 31 درصد آرا از ترامپ پیشی گرفت.

ترامپ در این نظر سنجی تنها از حمایت 21 درصد شرکت کنندگان برخوردار بوده است.
به نظر می رسد ترامپ به رغم منابع مالی فراوانی که در اختیار دارد و یکی از فاکتورهای مهم و اساسی وی برای انتخاب شدن به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه به شمار می رود، میزان محبوبیتش به دلیل اظهارنظرهای جنجالی درحال کاهش است و احتمال اینکه در نهایت بتواند به عنوان نامزد نهایی این حزب به رقابت با نامزد دمکرات ها بپردازد، بسیار کم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین