کد خبر: ۳۳۶۸۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶

دومین نشست جهانی اینترنت با حضور «واعظی» در چین گشایش یافت

دومین نشست جهانی اینترنت با حضور «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان 120 کشور دنیا با سخنان «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در این کشور گشایش یافت.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، این نشست سه روزه که حدود 2 هزار نفر (8 رهبر، حدود 50 وزیر، مسئولان بیش از 20 سازمان بین المللی و حدود یک هزار نفر از مدیران شرکت های اینترنتی) در آن حضور دارند، به میزبانی شهر «وو جن» در استان «جه جیانگ» در شرق چین برگزار می شود.

از جمله حاضران در این نشست بین المللی، شرکت کنندگان اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای هستند که شب گذشته چهاردهمین نشست خود را در شهر «جن جو» در مرکز چین به پایان رساندند.

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در آیین گشایش این نشست در سخنانی، معضلات ایجاد شده در فضای مجازی از جمله سوء استفاده گروه های تروریستی از این فضا را چالش و دغدغه مشترک جامعه جهانی عنوان کرد.

وی با تاکید بر استفاده از گفتمان مشترک برای مقابله با آن یادآور شد: هر چند فضای مجازی، فضایی نامرئی است اما افرادی که از این فضا استفاده می کنند قابل مشاهده اند و امروز باید همه کشورها با اتحاد و همدلی در ایمن سازی و البته پربار کردن چنین فضایی بکوشند.
وی اینترنت را «خانه انسان معاصر» توصیف کرد و افزود: همه ما باید سعی کنیم با تلاش و همدلی این خانه مشترک را زیباتر، پاک تر و ایمن تر از گذشته سازیم.

عالی ترین مقام کشور چین همچنین تقویت همکاری دولت های مختلف در خصوص مسائل مربوط به فضای مجازی را یادآور شد و گفت: همه باید در جهان امروز برای ساخت سرنوشتی مشترک در خصوص فضای مجازی بکوشند و اطمینان داشته باشند که بدون داشتن امنیت، توسعه پایدار امکان پذیر نخواهد بود.

«شی جین پینگ» با استفاده از واژه «سرنوشت مشترک» برای همه کشورها در فضای مجازی، ادامه داد: ما در این چارچوب باید به پنج مسئله سرعت بخشیدن به تکمیل زیرساخت های شبکه جهانی، ایجاد فضاهای مشترک جهانی برای آموزش متقابل، ترویج نوآوری و توسعه اقتصادی در شبکه مجازی، اطمینان از امنیت شبکه و نهایتا ساخت سیستمی جامع برای راهبری شبکه مجازی بر مبنای عدالت توجهی ویژه داشته باشیم.

رهبر حزب کمونیست چین که سخنانش از تلویزیون مرکزی این کشور به صورت مستقیم پخش می شد، از آمادگی کشورش برای تعامل با نظام بین الملل در زمینه مقابله با جرائم اینترنتی خبر داد و تصریح کرد که بدون همکاری بین المللی هیچ کشوری از این چالش در امان نیست.
او گفت که همین ناامنی باعث سوء استفاده مجرمان بویژه تروریست ها از فضای مجازی شده و به همین خاطر لازم است مکانیزمی قانونی در مقابله با چینن روندی نهادینه شود.
«شی» تاکید کرد: نباید اجازه داد که فضای مجازی به میدان جنگ کشورها علیه یکدیگر یا فضایی برای رشد و توسعه فعالیت های تروریستی مبدل شود.

وی ادامه داد: به اعتقاد ما دولت ها باید برای مقابله با بهره برداری گروه های تروریستی از این فضا به تلاشی مشترک دست زده و با برنامه هایی چون شبکه های مواد مخدر، پولشویی، قاچاق و دیگر مظاهر فساد مقابله کنند.

او تصریح کرد: امنیت شبکه، موضوعی است که به هیچ وجه نمی توان در مواجهه با آن به کاربرد استانداردهای دوگانه پرداخت. ما نمی توانیم در حالی قائل به امنیت ملی خود در شبکه مجازی باشیم که کشورهای دیگر فاقد چنین فضایی هستند. در عین حال نمی توان به بهانه ایمن سازی خود به ناایمن سازی فضای مجازی دیگر کشورها پرداخت.
گفتنی است، چین برای دومین سال پیاپی این رویداد بین المللی را میزبانی می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین