کد خبر: ۳۳۶۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸

هجوم آب‎‎های شور به سمت آب‎‎های شیرین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎‎ای یزد گفت: مهم‎‌‎ترین عوامل بوجود آمدن بحران آب کشور ناشی از سوءمدیریت در تولید و مصرف آب، جغرافیایی خشک و وابسته به بارش و پایین بودن بهره‎‎وری آب در بخش مصرف به ویژه بخش کشاورزی است.
آفتاب‌‌نیوز :
حسین غفوری در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان یزد، در خصوص پیامدهای امنیتی، سیاسی و اجتماعی ناشی از کمبود آب در کشور توضیحاتی ارائه و بیان کرد: کشور ایران از نظر آب بحران‌زده تلقی و پیش‏‏‌بینی می‎‎شود در سال 2025 میلادی، میزان سرانه منابع آب ایران به رقمی بین 776 تا 860 مترمکعب برسد و این زنگ خطری برای کشور است.

غفوری جداسازی شبکه آب شرب از سایر مصارف، جمع‎‎آوری آب شبکه‎‎‏‏های فاضلاب و تصفیه آنها و جایگزین کردن آن با چاه‎‎های آب کشاورزی و انسداد و پلمب کردن آن چاه‎ها، فرهنگ‎سازی و آگاهی‎‎رسانی به مردم در زمینه حفاظت کمی و کیفی از منابع آب را جزو مدیریت منابع آبی برشمرد.

وی افزود: برداشت‎‎های بی‎‎رویه از سفره‎‎های آب زیرزمینی موجب هجوم آب‎‎های شور به سمت آب‎‎های شیرین شده و کیفیت آب‎‎های زیرزمینی را تغییر داده است.

مدیرعامل آب منطقه‎‎ای یزد در پایان سخنانش خواستار همکاری کلیه دستگاه‎‎های اجرایی، سیاسی، قضایی و انتظامی برای حفظ و حراست کمی و کیفی از منابع آب شد و ابراز کرد: شرکت آب منطقه‎‎ای یزد به تنهایی نمی‏‏‌تواند این امر مهم را انجام دهد و به همکاری همه دستگاه‏‏‌ها نیاز است.

«سیدمحمد طباطبایی» معاون دفتر حفاظت و بهره‎‎برداری شرکت آب منطقه ای یزد اعلام کرد: 50 درصد چاه‎‎های دشت ابرکوه و حدود 30 درصد چاه‎‎های دشت هرات و مروست به کنتور هوشمند مجهز شده‎‎اند که طبق برنامه‎‎ریزی انجام شده، نصب کنتور هوشمند در دشت مروست تا پایان سال به 100 درصد می‌رسد.

وی گفت: در خصوص آب قابل برنامه‌‏‏ریزی در دشت یزد - اردکان و برای رسیدن به 44.6 درصد صرفه‎‎جویی، در این دشت باید کنتورهای هوشمند نصب شود.

به گفته‌ی این مسئول، کسانی که اقدام به نصب کنتور هوشمند نکرده‌اند، در یک اخطار 45 روزه فرصت دارند تا چاه‎‎های خود را به این کنتور تجهیز کنند.

«محمود شاکری شمسی»، فرماندار یزد نیز در این جلسه با بیان این‌که آب‎‎های زیرزمینی جزو انفال است، گفت: کسی حق ندارد، بدون مجوز از این انفال برداشت کند.

وی با بیان این‌که آب‎‎های زیرزمینی جزو انفال است، تصریح کرد: کسی حق ندارد، بدون مجوز از این انفال برداشت کند چون هم از لحاظ شرعی و هم از لحاظ عرفی اشکال دارد و باید با متخلفان برخورد شود.

وی افزود: در انجام امور، کیفیت نباید قربانی کمیت شود و راه‏ حل مسائل در هر منطقه باید با توجه به شرایط همان منطقه ارائه و برای مناطق مختلف نباید یک نسخه، تجویز شود.

فرماندار خاطرنشان کرد: استان یزد زمانی می‏‏‌تواند به حیات خود ادامه دهد و اهمیت خود را حفظ کند که آب در آن جاری باشد.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص نصب کنتورهای هوشمند نیز گفت: مدیریت منابع آب زیرزمینی با نصب کنتورهای هوشمند حجمی برای جلوگیری از برداشت‌های مازاد بر پروانه بهره‎‎برداری چاه‏‏‌های آب، مؤثر است و باید به کشاورزان در پرداخت هزینه نصب این کنتورها کمک شود.

این مقام مسئول استفاده از تجارب کشورهای کم‎‎آب و انجام اقدامات تحقیقی و پژوهشی با هدف حفاظت و بهره‏‎‎برداری از منابع آب و استفاده مطلوب از آن را خواستار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین