کد خبر: ۳۳۷۱۲۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
حمایت مسکو از طرح آمریکا برای حل بحران سوریه و هشدار مجدد به ترکیه

پوتین: ما در سوریه جنگ را آغاز نکردیم/اگر ترکیه‌ای‌ها جرات دارند در سوریه به‌پرواز درآیند/غیرممکن است که با رهبران ترکیه در ارتباط بود

رییس‌جمهوری روسیه در یازدهمین کنفرانس سالانه خود که سه ساعت و هشت دقیقه به طول انجامید، به سوالات 32 خبرنگار روسی و خارجی پاسخ داد.
آفتاب‌‌نیوز :
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در کنفرانس خبری سالانه خود به ترکیه نسبت به نقض مجدد حریم هوایی سوریه هشدار داد و در عین حال تأکید کرد که سرنوشت اسد باید با تصمیم سوری‌ها تعیین شود.

به گزارش سایت شبکه خبری المنار، رئیس‌جمهوری روسیه در آخرین کنفرانس خبری خود در سال جاری میلادی با حضور 1400 خبرنگار عنوان داشت: اقدام ترکیه در ساقط کردن جنگنده روسی یک اقدام خصمانه بود و از آن زمان تاکنون ترکیه با ما در ارتباط نبوده بلکه به ناتو پناه برده است.

اقدام ترکیه در ساقط کردن جنگنده روسی یک اقدام خصمانه بود

ما به حمایت از نیروهای ارتش سوریه تا زمان دستیابی به توافق درباره روند سیاسی در این کشور ادامه خواهیم داد

وی افزود: ما به ترکیه در خصوص نقض حریم هوایی سوریه هشدار می‌دهیم و تاکید می‌کنیم که آنکارا نباید بار دیگر حریم هوایی سوریه را نقض کند.

پوتین تأکید کرد: ترکیه همگان را در یک شرایط بسیار نامطلوب و تنگنا قرار داده است. ما بار دیگر تاکید می کنیم که سرنوشت اسد به دست مردم این کشور تعیین می شود و از طرح آمریکا برای حل این بحران حمایت می‌کنیم. موضع روسیه درباره بشار اسد ثابت است. تنها راه حل بحران سوریه، راهکار سیاسی است. داعش اکنون حتی در آمریکا هم حضور دارد.

به گفته پوتین، روسیه از ابتکار آمریکا برای تهیه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص سوریه حمایت می‌کند. وی گفت که از این اقدام رضایت داشته و معتقد است که مقام‌های سوری نیز پس از اطلاع از محتوای این قطعنامه از آن رضایت خواهند داشت اما ممکن است بخش‌هایی از آن را نپسندند.

پوتین افزود: به هیچ طرف خارجی اجازه نخواهیم داد درباره اینکه چه کسی بر سوریه حکومت کند، تصمیم گیری کند. ما به حمایت از نیروهای ارتش سوریه تا زمان دستیابی به توافق درباره روند سیاسی در این کشور ادامه خواهیم داد. باید سازوکار شفافی برای نظارت بر انتخابات سوریه تعیین شود تا ملت سوریه در انتخابات مشخص کنند چه کسی بر این کشور حکومت کند. ما خواستار همکاری بین ارتش سوریه و بعضی گروه های مسلح در جنگ با داعش شدیم. ما برای دستیابی به راهکاری در سوریه که از حمایت همه طرف ها برخوردار باشد، همکاری خواهیم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: ترکیه نباید بعد از استقرار سامانه S400 و ارتقای سامانه "باک ام یک" سوریه بار دیگر حریم هوایی این کشور را نقض کند.

پوتین در این کنفرانس خبری تاکید کرد که کشورهای غربی و ترکیه داعش را در عراق به وجود آوردند تا بتوانند به نفت این کشور دست پیدا کنند.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: ترکیه سعی کرد خود را به عنوان کشور اسلامی متمدن به غرب معرفی کند اما در دستیابی به اهدافش شکست خورد. معتقدم رهبری کنونی ترکیه تصمیم گرفته که به آمریکا و اروپا نشان دهد که "بله ما اسلام گرایی را به کار می‌بندیم اما اسلام‌گرایانی مدرن و متمدن هستیم. به خاطر داشته باشید که ما اسلام‌گراییم اما اسلام‌گرای شما". شاید چنین تفکری وجود داشته اما برآیند خوبی در پی نداشته است. ترکیه نه تنها به اهداف خود نرسید بلکه وضعیت را بدتر کرد.

پوتین افزود: مقامات ترکیه به هیچ یک از اهداف خود نرسیدند و وضع را وخیم تر کردند. پس از سرنگونی جنگنده روسی ترکیه با ما تماس نگرفت. دولت ترکیه می توانست با ما پیش از سرنگونی هواپیما تماس بگیرد، اما آنچه ما را ناخرسند کرد توسل آنکارا به ناتو بود.

رئیس جمهور روسیه گفت: سرنگونی هواپیمای روسی اقدامی از سر خصومت و دشمنی بود و من علت اقدام ترکیه را در سرنگونی هواپیمای نظامی روسیه بر فراز سوریه درک نمی‌کنم. در پی سرنگونی جنگنده روسی از سوی ترکیه، هیچ چشم اندازی برای بهبود روابط با مقامات کنونی حاکم بر ترکیه نمی‌بینم. این برای ما بسیار دشوار است که با کادر رهبری کنونی حاکم به ترکیه به توافق برسیم.

پوتین تاکید کرد: آنها با این کار واقعا چه چیزی به دست آوردند؟ شاید با این اقدام فکر می کردند ما از سوریه خارج می شویم. ولی غافل از اینکه روسیه چنین کشوری نیست. ما حضور نظامی خود را در سوریه پس از سرنگونی هواپیمای تقویت کردیم و اگر ترکیه‌ای‌ها جرات دارند در حریم هوایی سوریه به پرواز درآیند.

وی افزود: زمانی که ما برای همکاری با ترکیه اعلام آمادگی می‌کنیم از پشت به ما خنجر می‌زنند و هیچ بارقه امیدی برای بهبود روابط با ترکیه نمی‌بینم.

پوتین همچنین تاکید کرد: مقامات ترکیه از تندروها در خاک کشورشان حمایت می‌کنند و غیرممکن است که بتوان با رهبران کنونی این کشور در ارتباط بود.

وی عنوان داشت: ما به حملات هوایی خود علیه داعش در سوریه تا زمان دستیابی به روند انتقالی ادامه می دهیم.

پوتین همچنین تاکید کرد: حملات هوایی ما در سوریه از نیروهای مسلح مخالف که علیه داعش مبارزه می‌کنند حمایت می‌کند. ما نیاز به ایجاد پایگاه در سوریه نداریم و زمانی که بخواهیم کسی رامورد هدف قرار بدهیم این کار را می‌کنیم. ما می توانیم پس از نابود کردن تروریسم، نیروهای خود را در مدت دو روز از سوریه خارج کنیم. به حملات هوایی در سوریه تا زمانی که ارتش این کشور به مبارزه با تروریسم ادامه دهد، ادامه خواهیم داد. ترکیه پس از سرنگون کردن هواپیمای نظامی ما چه انتظار داشت؟ آیا تصور می کرد ما از سوریه فرار خواهیم کرد؟

پوتین عنوان داشت: ما پیشتر نیز اعلام کردیم که باید تلاش‌های ارتش سوریه و برخی گروه‌های مسلح علیه داعش متحد و یکپارچه شود.

وی ادامه داد: هیچ راهکاری برای حل بحران سوریه به جز راهکار سیاسی وجود ندارد و داعش در حال حاضر حتی در آمریکا نیز حضور دارد. داعش نفت را از طریق کردستان عراق به ترکیه قاچاق می‌کند.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به عملیات نظامی کشورش در سوریه گفت که این عملیات بار آن‌چنانی بر بودجه کشورش تحمیل نمی‌کند.

پوتین اظهار کرد: ما در سوریه جنگ را آغاز نکردیم بلکه عملیات‌های جداگانه‌ای را با استفاده از نیروهای هوایی و سامانه‌های دفاعی و اطلاعاتی خود انجام می‌دهیم و این‌ها همه بار جدی برای بودجه ما ایجاد نمی‌کند.

وی اضافه کرد: ما می‌توانیم به آموزش نیروهای روسی بپردازیم و این مسأله هزینه اساسی را برای ما تحمیل نمی‌کند.

ولادیمیر پوتین در خصوص اوکراین نیز گفت: پیش بینی می کنیم روابط اقتصادی با اوکراین در اوایل سال 2016 پس از لغو منطقه آزاد تجاری با این کشور وخیم شود. ارتش روسیه در اوکراین حضور ندارد. تجارت آزاد با اوکراین در صورتی که این کشور معیارهای مورد نظر اتحادیه اروپا را اجرا کند، غیرممکن خواهد شد. ما خواهان اعمال تحریم‌های اقتصادی بر اوکراین نیستیم. ما هیچ منافعی در ادامه بحران در روابط با اوکراین نداریم و باید توافقنامه مینسک اجرا شود.

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود کی‌یف را به تقلب در اجرای توافق‌های مینسک متهم کرد و گفت: در صورتی که ما واقعا قصد حل مسأله را داشته باشیم لازم است اقدامات متقلبانه متوقف شود.

پوتین در ادامه بر ضرورت همکاری‌ها برای حل بحران اوکراین تاکید کرد و گفت: ما آمادگی مذاکره و تبادل نظر با مقام‌های اوکراین را داریم تا بدین طریق امکان دستیابی به سازشگری محقق شود. ما برای این کار آمادگی داریم و معتقدیم این مسأله کاملا ضروری است که شرکای ما در کی‌یف نیز رویکردی مشابه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پوتین همچنین اعلام کرد که روسیه همواره تلاش کرده که روابط اقتصادی خود را با اوکراین حفظ کند.

وی به خبرنگاران گفت: ما کوشیده‌ایم که روابط اقتصادی روسیه با کی‌یف حفظ شود زیرا مسائل مشترک بسیاری وجود دارد اما با این حال اوکراین به عنوان عضو کشورهای مستقل همسود به طور یک‌جانبه از سیستم خارج شده و به قوانین اروپایی تمایل پیدا کرده است.

از سوی دیگر رئیس جمهوری روسیه گفت: مسکو در حال حاضر قصد اعمال تحریم علیه اوکراین را ندارد. هرچند ما روابط تجاری خود که مبتنی بر منطقه آزاد تجاری است را از اول ژانویه به تعویق درمی‌آوریم اما قصد نداریم علیه کی‌یف تحریمی اعمال کنیم.

وی ادامه داد: شرایط اوکراین به خودی خود بد است اما با این حال این کشور از اول ژانویه 2016 به بعد مشخصا از هیچ مزیتی در تبادلات تجاری با روسیه برخوردار نخواهد بود.

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت: رهبران اروپا از روسیه خواسته‌اند که رویکرد اقتصادی خود در قبال اوکراین را تغییر ندهد و این کشور را در منطقه تجارت آزاد نگه دارد.

وی اظهار کرد: رهبران اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده و از ما خواسته‌اند که اوکراین را از لیست کشورهای منطقه آزاد حذف نکنیم و به این ترتیب این امیدواری وجود دارد که مذاکرات سه‌جانبه میان اوکراین، روسیه و اتحادیه اروپا ادامه پیدا کند.

رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی خود همچنین گفت که مسأله تمامیت ارضی گرجستان موضوعی است که به مردم گرجستان آبخازیا و اوستیای جنوبی مربوط می‌شود و دراین راستا روسیه هر تصمیم مشترکی را که این جناح‌ها بگیرند مورد پذیرش قرار می‌دهد.

رئیس جمهور روسیه همچنین تاکید کرد که آماده توسعه روابطش با آمریکا و هرکس که در انتخابات 2016 ریاست جمهوری این کشور به پیروزی برسد، می‌باشد.

وی همچنین در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی به مسأله مبارزه با تروریسم پرداخت و اظهار کرد که روند این مبارزه در سوریه همچنان ادامه دارد و با این حال ریشه‌های تروریسم خشکانده شده است.

پوتین گفت: جنگ علیه تروریسم همچنان ادامه دارد اما با این حال ما در شرایط کنونی به طور قطع ستون تروریسم را شکسته‌ایم.

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره ضمنی به ائتلاف اسلامی تشکیل شده از سوی عربستان برای مبارزه با تروریسم گفت: از نظر ما این ائتلاف شاخصه ضدروسی ندارد. به علاوه کشورهای شرکت کننده که شامل ترکیه نیز می شوند کشورهای متخاصم نیستند. یک حمله تهاجمی علیه جنگنده ما صورت گرفت اما این ادعا که ترکیه به عنوان کشور متخاصم در نظر گرفته می شود صحت ندارد. امیدوارم ایجاد این ائتلاف در جهت منافع مشترک باشد و به رویکرد مشترک و اقدام مشترک موثر کمک کند. به جای اقدامات جدا از هم تلاشی جامع برای جنگی موثر با تروریسم ضروری است.

وی همچنین محدود کردن پروازها به مصر را به معنای بی اعتمادی به سران این کشور ندانست و گفت: رئیس جمهور مصر شجاعت زیادی در جنگ با تروریسم از خود نشان داد. سفر گردشگران روس به مصر پس از اتخاذ تدابیر لازم برای مبارزه با تروریسم در این کشور از سر گرفته خواهد شد.

پوتین در ادامه انتصاب میخاییل ساکاشویلی، رئیس جمهور پیشین گرجستان به عنوان رهبر منطقه اودسا را "تفی به صورت مردم اوکراین" دانست و گفت: از نظر من نه تنها دولت اوکراین خود را تحت کنترل خارجی قرار داد بلکه قدرت را به چهره‌های سیاسی خارجی واگذار کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: شبه‌نظامیان اهل قفقاز در ترکیه خدمات درمانی دریافت می‌کنند و سپس با گذرنامه‌های ترک به روسیه بازمی‌گردند. با توجه به این که تردد میان ترکیه و روسیه به روادید نیاز ندارد برخی شبه‌نظامیان قفقازی برای درمان به ترکیه می‌روند و سپس با گذرنامه ترکیه که در اختیار دارند به روسیه بازمی‌گردند و به اقدامات خرابکارانه خود ادامه می‌دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
51
24
این پوتین ..تا جنگ جهانی راه نندازه...ول کن نیست
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
26
43
درود و رحمت خدا بر پوتین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
32
18
چيه اين پوتين خيال ورش داشته فكر كرده صاحب سوريه شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مثلاً رفته بود با داعش بجنگه افتاده به پرت و پلا گويي؟؟؟؟؟؟؟؟ با كمال پررويي به مرز تركيه تجاوز كرده حالا عوض عذرخواهي طلبكار هم شده؟؟؟؟؟ ديگه از وقتي پاي پوتين باز شده به سوريه از نابودي داعش لعين هم صحبتي نيست.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین