کد خبر: ۳۳۷۲۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
عراقچی شرایط اجرای پروتکل الحاقی در برجام را تشریح کرد:

ایران پروتکل‌الحاقی را داوطلبانه و موقت اجرا می‌کند/سرنوشت اورانیوم غنی‌شده چه می‌شود؟

براساس گفته‌های عراقچی برجام از حدود سه هفته دیگر اجرایی می‌شود و از آن روز ایران نسبت به اجرای داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی اقدام می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه بعد از بسته‌شدن پرونده هسته‌ای اجرایی شدن برجام آغاز می‌شود، تاکید کرد: بعد از اقدامات اولیه که حدودا سه هفته زمان می‌برد نسبت به اجرای موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی اقدام می‌کنیم.

به گزارش آفتاب، سید عباس عراقچی در خصوص زمان اجرایی‌شدن برجام به خبرگزاری خانه ملت گفته است: برجام از حدود سه هفته دیگر اجرایی می‌شود از آن روز نسبت به اجرای داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی نیز اقدام می‌کنیم. این کار ادامه خواهد داشت تا زمانی که مجلس شورای اسلامی پروتکل را به‌طور دائمی تصویب کند که برآورد ما این است که ظرف سال‌های آینده این کار صورت می‌گیرد.

مجلس باید پروتکل را دائمی کند

وی ادامه داد: برای تصویب پروتکل الحاقی نیازی نیست که دولت آن را تحت لایحه‌ای به مجلس ارائه کند، این موضوع هر زمان که قوه مقننه بخواهد می‌تواند آن را تصویب کند. اما از آنجایی که نمایندگان به نوعی برجام را تایید کرده‌اند در واقع با پروتکل الحاقی که در برجام به آن اشاره شد‌ه است هم موافقت کرده‌اند.

انتقال اورانیوم بعد از بسته شدن PMD

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشور در خصوص زمان انتقال اورانیوم غنی‌سازی شده گفت: طبق برجام تمام ذخایر مواد اورانیوم غنی‌شده به غیر 300 کیلو را می‌فروشیم و در مقابل کیک زرد می‌خریم این معامله با روسیه صورت گرفته و حدود 9 تن کیلو مواد اورانیوم  به روسیه داده می‌شود در مقابل 140 تن کیک زرد وارد می‌شود این معامله ‌بعد از بسته شدن PMDانجام می‌گیرد.

دائمی‌شدن پروتکل الحاقی به رفتار آژانس بستگی دارد

همچنین عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره پروتکل الحاقی، با بیان اینکه این پروتکل یک شمشیر دو لبه است؛ هم فرصت محسوب می‌شود و هم تردید، اظهار داشت: اینکه در تمام دنیا پروتکل الحاقی رعایت شود اتفاق خوبی است اما اینکه  موردی کشورها به این پروتکل پایبند باشند رخ داد مناسبی نیست.

نماینده کاشان، آران و بیدگل در مجلس نهم شورای اسلامی تاکید کرد: از آنجایی که پروتکل الحاقی دست آژانس را در بازرسی‌ها  باز می‌گذارد باید بررسی کرد که آیا برخورد آژانس با همه کشورهای یکسان است یا خیر. باید مشخص شود که آژانس می‌خواهد از این اختیار برای تحقیر و بازرسی در امور غیره استفاده کند یا می‌خواهد در چارچوب‌های تعیین‌شده کار کنند. تمام این رفتارها در تصمیم‌گیری ایران برای اجرای دائمی پروتکل الحاقی  تاثیر گذار است، تا مشخص شدن این موضوع به صورت داوطلبانه متعهد خواهیم بود.

این نماینده اعتقاد دارد که اگر شاهد رفتار صادقانه آژانس باشیم، موضوع‌ دائمی‌شدن پروتکل الحاقی به تصویب مجلس شورای می‌رسد در غیر این صورت این تعهد در هر زمانی که رفتار دوگانه و متخاصم دیده شود، ملغی می‌شود.

منصوری آرانی از تاثیر این نوع رفتارها بر برجام گفت: اگر به این نقطه برسیم که طرف مقابل رفتار صادقانه ندارد، خود را پایبند به تعهدات نمی‌دانیم و تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهیم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی‌توان بازه زمانی برای اجرای موقت پروتکل الحاقی اعلام کرد، اظهار داشت: هر زمان که به اعتماد برسیم و  دیگر نگرانی درباره تکرار رفتارهای نادرست گذشته آژانس در قبال فعالیت هسته‌ای ایران وجود نداشته باشد، پروتکل را دائم اجرایی خواهیم کرد.

به گزارش آفتاب، پیش از این نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که ایران پروتکل الحاقی را از زمان اجرای برجام به صورت داوطلبانه و موقت اجرا می کند. حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان نیز در دیداری که با آمانو داشت، گفته بود: ما در اجرای برجام به‌طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم و امیدواریم شما نیز منصفانه بر اجرای توافق برجام نظارت داشته باشید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین