کد خبر: ۳۳۷۶۹۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
آیت الله علیدوست:

مجلس خبرگان نباید گرفتار جناح‌بندی‌های سیاسی شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد که مجلس خبرگان نباید گرفتار جناح بندی های سیاسی شود.
آفتاب‌‌نیوز : آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفت وگو با ایسنا، وجود مجلس خبرگان رهبری در نظام حکومتی ایران را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: مجلس خبرگان باید برآمده و عصاره همه اقشار و آحاد جامعه که نظام و قانون اساسی را پذیرفته، ولایت فقیه را قبول دارند و به مصالح ملی فکر می کنند، باشد.

علیدوست، خاطرنشان کرد: مطالبی که این روزها توسط افراد مختلف در خصوص وظیفه نظارتی خبرگان رهبری مطرح می‌شود اگر معطوف به دعواهای سیاسی باشد، امر پسندیده‌ای نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه آزادی بیان باید در کشور وجود داشته باشد، گفت: اینکه در جامعه اسلامی همه یک نوع سخن بگویند و یکدیگر را تایید کنند، مطلوب نیست. اگر هنجارهای شرعی مراعات شود غیبت، تهمت و دروغ نباشد، هر فردی هر نظری داشته باشد می‌تواند مؤدبانه بیان کند در عین حال سعه صدر اسلامی نیز باید حفظ شود.

وی هشدار داد: در حکومت اسلامی هرگز هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند؛ از این رو نباید زخمی بر آبروی دیگران وارد کرد و باید اصل آزادی عقیده، بیان و انتقاد را پذیرفت و افراد نظرات و انتقاداتشان را مؤدبانه بیان کنند، اما اینکه عده‌ای خود را وارث انقلاب و نظام بدانند و دیگران را اجنبی و غیرخودی بپندارند و درصدد بیرون کردن، حذف و طرد رقیب از میدان رقابت باشند، به هیچ وجه مورد تأیید دین، عقل و عقلای قوم نیست.

علیدوست ادامه داد: برخی از اصول قانون اساسی به نحوی تدوین شده که هر فردی می‌تواند تفسیر و استنباط خاصی از آن داشته باشد اما تنها مرجع رسمی تفسیر قانون اساسی، شورای نگهبان است.

وی قانون اساسی و شرایط رهبری جامعه اسلامی را فراشخصیتی دانست و افزود: بحث، کلی تر از این است که مسئله نظارت بر شرایط رهبری را محدود به فرد یا دوره زمانی خاصی کنیم. برخی بر این تصورند که قانون اساسی محدود به امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نوشته شده است در حالی که هرگز این طور نیست، باید فرازمانی فکر کرد و سخن گفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: خبرگان رهبری بقا و تداوم شرایط رهبری را کنترل می کند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، حضور دیدگاه‌های مختلف در مجلس خبرگان را با دو برداشت قابل بررسی دانست و افزود: دیدگاه اول این است که مجلس خبرگانی با افکار ناهمسو و غیر متمرکز روی مبانی پذیرفته شده یا به تعبیری مجلس پر از اختلاف و دعوا شکل بگیرد که طبیعتا چنین مجلسی را هیچ عاقلی تایید نمی‌کند. چنین مجلسی، خبرگان را از رسالت اصلی خود باز می دارد و آسیبش به سایر ارکان حاکمیت نیز سرایت می کند.

علیدوست ادامه داد: دیدگاه دوم این است که مجلس خبرگان فارغ از سیاست زدگی و سیطره یک جریان سیاسی باشد. نباید مجلس خبرگانی شکل بگیرد که توسط جریان‌های سیاسی مصادره شده باشد، این مسئله آسیب بزرگی است.

وی با تأکید بر اینکه مجلس خبرگان نباید گرفتار جناح بندی های سیاسی شود، هشدار داد: چنانچه ضرر توهم بی عدالتی در جامعه اسلامی بیشتر از بی عدالتی است، ضرر توهم سیاسی بودن (جناحی بودن ) مجلس خبرگان نیز خطرناک است و نباید اجازه به وجود آمدن خیال و توهمِ روی کار آمدن مجلس خبرگان سیاسی در مخیله جامعه خطور کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توضیح داد: ممکن است افرادی حسن فاعلی داشته باشند و دلسوزانه سخن بگویند اما اگر خروجی و برآیند کارشان موجب شکل گیری مجلس خبرگانی سیاسی کار باشد، ضربه بزرگی به جایگاه این مجلس، ولایت فقیه و نظام خواهند زد.

علیدوست بر حضور حداکثری مردم در انتخابات اسفندماه تاکید کرد و افزود: وظیفه انسانی، دینی، ملی و مذهبی همه ایرانیان ایجاب می‌کند در انتخابات اسفندماه شرکت کنند تا انتخاباتی با شکوه، آبرومند و به دور از بداخلاقی های افراد و جریان های سیاسی برگزار شود.

وی در پاسخ طرح برخی ابهامات رسانه ها برای حضورش در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، گفت: حدود 2 ماه قبل یکی از رسانه‌های کشور نام 16 نفر از جمله بنده را منتشر و بیان کرده بود که اینها افرادی هستند که شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری دارند. انتشار این خبر موجب سوال دوستان و آشنایان بنده شد در حالی که اصلا روح بنده هم از ارائه چنین کار و برنامه ای اطلاع نداشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه هیچ بنایی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ندارد، اظهار داشت: بحمدالله افرادی هستند که می‌توانند بار مجلس خبرگان را بردارند، اما بنده تاکنون برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان احساس وظیفه نکرده و هیچ بنایی برای شرکت در لیست کاندیداتوری این انتخابات ندارم.

وی در پایان تاکید کرد که نظرش در بیان مطالب فوق بیان دیدگاه علمی و قانونی و باید ها و هست های موجود در اطراف مجلس خبرگان است و ناظر به سخن یا رفتارهای خاص نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین