کد خبر: ۳۳۷۷۱۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴

آداب شب یلدا از دیدگاه طب سنتی

یک دستیار تخصصی طب سنتی آداب شب یلدا از دیدگاه طب سنتی را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز : یلدا؛ یک شب نشینی خانوادگی است. واژه «یلدا» به معنای «زایش» است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شبِ یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی فُزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا خورشید خوانده و در کنار یکدیگر برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند.

ناصر رضایی پور در این باره اظهار داشت: در این شب، شام را سبک مصرف شود و به فاصله‌ای حدود یک تا 2 ساعت، از خوان نعمت‌های خداوندی به خوبی بهره ببرند.

به گفته وی آجیل شب یلدا، از گذشته‌ها شامل گندم، نخود برشته، شاهدانه، تخمه هندوانه و کدو، بادام، پسته، فندق، گردو، کشمش و مویز، انجیر و توت خشک، برنجک و... بوده ولی امروزه متأسفانه آجیل‌های مرسوم، بسیار شور هستند. مویز، توت و انجیر خشک را دریابید.

این دستیار تخصصی طب سنتی بیان داشت: جِرم لبو، کمی حابس شکم است در حالیکه آبی که چغندر در آن پخته می‌شود، ملیّن طبع است؛ پس بهتر است لبو را با کمی از آب آن مصرف شود.

رضایی پور عنوان کرد: ترشی‌ها برای بافت‌های عصبی مانند مغز و نخاع، دهانه معده، تاندون‌ها و لیگامان‌ها، پوست، و دهانه رحم زیان‌آور هستند. پس میوه‌های ترش نخورید و پرتقال، سیب، به یا انار شیرین را با فاصله از شام مصرف کنند.

وی ادامه داد: افراد هندوانه را خیلی‌کم و به رسم یلدایی بخورند و در کنار آن از آجیل‌های گرم مصرف کنند تا دچار عارضه نشوند.

به گزارش تسنیم، این دستیار تخصصی طب سنتی خاطرنشان کرد: نوشیدنی‌های خوب فصل زمستان و شب یلدا را به فراخور مزاج که طبع سرد و تری دارند مصرف کنند و از نوشیدنی‌های مفید در این شب چای ایرانی با هل یا دارچین یا زعفران، دم‌نوش نعنا با کمی نبات، معجون شیربادام با هل اشاره کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین