کد خبر: ۳۳۷۸۵۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴

اجرای طرح زوج و فرد در کرج از شنبه آینده

در جلسه اضطراری شورای ترافیک استان البرز جهت کاهش آلودگی هوا، اجرای طرح زوج و فرد در کلانشهر کرج به تصویب رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
 مهدی مهرور در پایان جلسه اضطراری شورای ترافیک استان که به منظور کاهش آلودگی هوا در استاندارای البرز برگزار شد، گفت: از شنبه هفته آینده تا پایان سال جاری و به منظور کاهش تردد خودروها در سطح کلانشهر کرج محدودیت ترافیکی زوج و فرد به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی با اشاره به جزئیات این طرح خاطرنشان کرد: از این به بعد زمانی که آلودگی هوا در شرایط اضطرار قرار داشته باشد محدودیت ترافیکی زوج و فرد در کل کلانشهر کرج و از درب منزل و در شرایط عادی این طرح در هسته مرکزی شهر به اجرا گذاشته می‌شود. محدوده زمانی اجرای این طرح از ساعت 15:30 تا 22 است اما آزادراه‌ها و محورهای مواصلاتی کشوری از این مصوبه مستثنی هستند.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران البرز در خصوص دیگر مصوبه‌های این جلسه اذعان کرد: طرح تشدید برخورد با وسایل نقلیه دودزا و جلوگیری از ورود کامیون‌های حمل مصالح به استثنای کامیون‌های حمل سوخت و مواد غذایی فاسدشدنی از دیگر تصمیمات این جلسه اضطراری است.

مهرور بر لزوم اطلاع رسانی در خصوص اجرای طرح زوج و فرد از روز شنبه تا پایان سال جاری در کلانشهر کرج تاکید کرد و گفت: اطلاع رسانی در این خصوص بسیار مهم است و رسانه‌های استان در این مدت باید تمام تلاش خود را در این خصوص مبذول دارند.

هوای البرز تا آخر هفته در شرایط اضطرار قرار دارد

منصور رحمانیان، مدیرکل هواشناسی استان البرز نیز در این جلسه از ادامه آلودگی هوا تا پایان این هفته خبر داد.

وی افزود: با پایداری که در وضعیت جوی البرز در جمعه گذشته بوجود آمد، شاخص آلودگی هوا رو به افزایش گذاشت و پس از تشکیل کمیته اضطراری، روزهای یکشنه و دوشنبه تعطیل اعلام شد، این در حالی است که شاخص آلودگی هوا برای فردا سه شنبه بیشتر خواهد شد و با وجود افزایش ابر در روز چهارشنبه منتهی به پنجشنبه و بارش در ارتفاعات، این شرایط تا آخر هفته جاری ادامه خواهد داشت.

رحمانیان ادامه داد: هوای استان البرز در حال حاضر در شرایط بدی قرار دارد و این تمهیدات فقط برای این است که کیفیت هوا از حالت اضطرار به شرایط هشدار تغییر یابد.

مدیرکل هواشناسی استان البرز با تاکید بر شرایط بسیار بد هوا در استان و لزوم فرهنگ سازی برای عدم تردد غیر ضروری در سطح شهرهای استان اظهار کرد: این شرایط در نظرآباد اسفناک است و باید تصمیم مناسبی اتخاذ شود تا از این شرایط خارج شویم.

حال البرز با تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر می‌شود

حسین محمدی، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز نیز در این جلسه با تاکید بر نیاز هوای استان به خودپالایی گفت: این خودپالایی با تعطیلی پنجشنبه‌ها انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: کمیته اضطراری طبق ماده هفت آیین نامه کاهش آلودگی هوا که مصوب شورای عالی ترافیک کشور است به تشخیص محیط زیست، تشکیل و در خصوص محدودیت‌های زمانی و مکانی ترافیک استان تصمیم گرفته می‌شود.

محمدی افزود: به دلیل پایداری جو در استان البرز از روز جمعه شاهد انباشت آلاینده‌ها و در نتیجه ایجاد وضعیت اضطرار در شاخص کیفی هوا بودیم که این وضعیت در تمام شهرهای استان به جز اشتهارد و طالقان وجود داشت.

وی به متوسط شاخص کیفی هوا در چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: این شاخص در روز جمعه در کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد به ترتیب 105، 107 و 74 شنبه به ترتیب 103، 146 و 117 و یکشنبه 153، 132 و 158 بود. همچنین شاخص کیفی هوا در صبح امروز برای کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد به ترتیب 130، 105 و 109 بود که در ادامه به 152، 127 و 138 نیز رسید.

محمدی گفت: تا پایان سال جاری در استان این شرایط حکمفرما خواهد بود به همین دلیل باید به هوا زمان بیشتری برای خودپالایی بدهیم که این خودپالایی با تعطیلی پنجشنبه‌ها می‌تواند انجام شود.

انتهای پیام

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز از کمبود امکانات راهنمایی و رانندگی استان برای اجرای طرح زوج و فرد خبر داد و گفت: برای حل این مشکلات به کمک شهرداری نیازمندیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، سرهنگ همایون شریفی در جلسه اضطراری شورای ترافیک استان که به منظور کاهش آلودگی هوا ظهر امروز دوشنبه(30 آذر) در استاندارای البرز برگزار شد، گفت: از چند روز گذشته تا کنون آلودگی هوا کاملا ملموس است و قطعا آسیب‌های ناشی از آن همه ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: به همین دلیل در چند روز گذشته راهکارهایی برای کاهش این آلودگی اندیشیده شد؛ اما این موضوع نیازمند مدیریت عمیق‌تری است زیرا زندگی مردم مانند مدرسه نیست که تعطیل شود.

شریفی از لزوم مدیریت این شرایط گفت و تصریح کرد: در روزهای اخیر دستورالعمل‌هایی برای مدیریت این شرایط به اجرا گذاشته شد اما کاش در تابستان پیش بینی این شرایط را کرده بودیم و همان زمان برای مدیریت آن برنامه ریزی می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح زوج و فرد در کلانشهر کرج به یک سری ملزومات احتیاج دارد، گفت: توان فعلی راهنمایی و رانندگی کفاف انجام ماموریت‌های فعلی همچون صدور گواهینامه، پلاک و ... را نیز نمی‌دهد بنابراین محول کردن ماموریت جدیدی چون اجرای طرح زوج و فرد به امکانات جدیدی نیاز دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز خاطرنشان کرد: در حال حاضر این طرح باید توسط نیروی انسانی انجام شود که به نوعی پلیس را در مقابل مردم قرار می‌دهد اما در هر حال مصوبه شورای ترافیک باید انجام شود.

وی به اجرای این طرح در اسفندماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: این طرح در سال گذشته در هسته مرکزی کرج انجام شد اما فقط 25 درصد از میزان تردد در محل اجرای طرح کاسته شد؛ به نظر من این طرح آنگونه که باید در کاهش آلودگی هوا موثر نخواهد بود زیرا منشا آلودگی چیزهای دیگری است.

وی در پایان گفت: در هر حال این طرح از شنبه اجرا خواهد شد و شهرداری باید برای اجرای بهتر آن نیازمندی‌های ما را تامین کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین