کد خبر: ۳۳۸۲۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰

افزایش آلودگی هوای تهران؛ تعطیل نشدن مدارس و گلایه شهروندان

مدارس شهر تهران در حالی امروز(چهارشنبه) بعد از سه روز تعطیلی برای حضور دانش آموزان باز شدند که براساس آمارهای اعلام شده میزان غلظت آلاینده های جوی پایتخت در مقایسه با روز گذشته افزایش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز : اعلام نظر کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران به عنوان مرجع تصمیم گیر در راستای حفظ سلامت شهروندان و همچنین انجام اقدامات کوتاه مدت برای کاهش میزان غلظت آلاینده های جوی در زمان بروز و تشدید آلودگی هوا، مبنی بر باز بودن مدارس پایتخت در روز چهارشنبه موجب تعجب و گلایه و انتقاد منطقی بسیاری از شهروندان شده است.
به گفته شهروندان تهرانی، براساس اعلام سازمان های مسئول، میزان آلودگی هوای پایتخت امروز نسبت به روز گذشته افزایش یافته و با وجود اینکه روز گذشته مدارس در همه مقاطع تحصیلی تعطیل شدند، امروز و با وجود افزایش آلاینده، چرا این کمیته مدارس تهران حتی مهدهای کودک و پیش دبستانی را تعطیل اعلام نکرد.

شاخص کیفی هوای تهران امروز با قرار گرفتن بر روی عدد 136 (در ساعت هشت صبح) و با 11 عدد افزایش نسبت به روز گذشته در همین ساعت، همچنان در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار دارد.
برهمین اساس، میزان غلظت ذرات معلق کمتر از 10 میکرون نیز از 61 روز گذشته امروز به 71 افزایش پیدا کرده و میزان غلظت منواکسید کربن نیز دراین مدت از 37 به 48 افزایش یافته است.
به طور معمول در زمانی که شاخص کیفی هوا در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار دارد به افراد مبتلا به بیماری های قلبی و تنفسی، سالمندان و کودکان توصیه می شود از حضور در فضای باز و تردد در سطح شهر پرهیز کنند.
شاخص کیفیت هوا، Air Quality Index) AQI) شاخصی برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است.
بر این اساس معیار سطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا (AQI) به ترتیب از صفر تا 50 در شرایط پاک (سبز)، 51 تا 100 سالم ( زرد )، 101 تا 150 ناسالم برای گروه حساس(نارنجی)، 151 تا 200 ناسالم (قرمز)، 201 تا 300 بسیار ناسالم (بنفش) و 301 تا 500 در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

شاخص کیفی هوای تهران طی روزهای هفته جاری در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار داشت به نحوی که این امر موجب تشکیل سه جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا دراین مدت شد.
یکی از مصوبات جلسات این کمیته، اعلام تعطیلی مدارس تهران(در دو روز همه مقاطع و یک روز تا مقطع ابتدایی) بود که این تصمیم به دلیل حفظ سلامت دانش آموزان با توجه به شرایط سنی که دارند، اتخاذ شد.
تصمیم به باز بودن مدارس شهر تهران در روز چهارشنبه در حالی اتخاذ شد که دانش آموزان روز گذشته را که هوا از کیفیت بهتری برخوردار بود، در خانه ماندند.
دراین حال و با توجه به اینکه تداوم روند پایداری جوی و افزایش میزان آلودگی هوای تهران برای امروز(چهارشنبه) پیش بینی می شد، اعلام باز بودن مدارس شهر تهران در روز جاری موجب تعجب شهروندان به ویژه اولیا دانش آموزان شد.

به طور طبیعی انتظار می رفت با توجه به روند افزایشی آلودگی هوای پایتخت نسبت به روزهای گذشته، مدارس شهر تهران امروز به عنوان آخرین روز کاری هفته نیز تعطیل شوند تا دانش آموزان کمتر در معرض بیمارهای مرتبط و تهدیدهای ناشی از آلودگی هوا با تردد در فضای باز قرار گیرند.
یک شهروند با گلایه از بازبودن مدارس برغم افزایش آلایندگی های هوا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کردند: سلامت و جام فرزندان از فعالیت آموزشی مدارس مهم تر است.
این شهروندان بیماری های ناشی ازآلودگی هوای پایتخت و هزینه هایی که در پی آن بر خانواده تحمیل می شود را از دلایل ضرورت تعطیلی مدارس دانست.
وی افزود: در چنین شرایطی محیط خانه بهترین و امن ترین مکان برای حضور کودکان و دانش آموزان است.
شهروند دیگری نیز در تماس با خبرگزاری ایرنا از تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا و بازبودن مدارس انتقاد کرد و گفت: حداقل حقوق کودکان استفاده از هوای پاک است که کودکان تهرانی از آن بی بهره اند.

وی با بیان اینکه سلامت آینده سازان کشور از سوی برخی تصمیم گیرندگان و مدیران شهر تهران نادیده گرفته می شود اظهار کرد: در شرایطی که آلودگی هوا سلامت دانش آموزان را تهدید می کند ضرورتی برای حضور در مدرسه وجود ندارد.
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز روز گذشته در جلسه شورای شهر نسبت به افزایش آلودگی هوای پایتخت واکنش نشان داد و از افزایش مرگ و میر در این روزها به دلیل آلودگی هوا خبر داد.
درهمین حال، محمد رستگاری معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اشاره به افزایش محسوس آلودگی هوای پایتخت نسبت به روز گذشته، گفت: با توجه به اینکه شاخص آلودگی هوای پایتخت امروز به مرز هشدار نمی رسد، نیازی به تعطیلی مدارس نبود.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: روز گذشته پیش بینی شده بود که میزان آلاینده های جوی امروز نیز افزایش می یابد ولی به علت اینکه شاخص کیفیت هوا در شرایط اضطرار قرار نمی گرفت، مدارس پایتخت امروز تعطیل نشد.
وی با بیان اینکه کیفیت هوای تهران امروز نیز با افزایش میزان آلایندهای جوی همچنان در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد، تصریح کرد: پیش بینی می شود شاخص کیفیت هوای پایتخت فردا نیز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس باشد.

وی به برگزاری سه جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران از ابتدای هفته جاری تاکنون اشاره کرد و افزود: تصمیمات این کمیته برای کاهش آلودگی هوا در راستای فراهم کردن زمینه کاهش تقاضای سفرهای درون شهری و حفظ سلامت شهروندان اتخاذ می شود.
رستگاری در خصوص تعطیلی مدارس تهران در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه هفته جاری، گفت: تعطیلی مدارس دراین روزها علاوه بر تامین سلامت دانش آموزان و کودکان نقش موثری در کاهش میزان سفرهای درون شهری و پیشگیری از روند افزایش میزان آلاینده های جوی داشته است.
وی تصریح کرد: به طور قطع اگر مدارس تهران دراین سه روز تعطیل نمی شد، شاخص کیفی آلودگی هوای تهران در وضیت اضطرار قرار می گرفت.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در پاسخ به این سئوال که برغم پیش بینی انجام شده مبنی بر افزایش میزان آلودگی هوای تهران در روز جاری، چرا مدارس تعطیل نشدند، افزود: شاخص کیفی هوای امروز تهران در وضعیت ناسالم برای گروههای حساس قرار دارد اما با توجه به مباحث کارشناسی مطرح شده در جلسه روز گذشته کمیته اضطرار آلودگی هوا و نظرات اعضا، ضرورتی برای تعطیلی مدارس تهران و دیگر شهرهای استان در امروز(چهارشنبه) وجود نداشت.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران افزود: مقابله با موضوع آلودگی هوای تهران مستلزم انجام اقداماتی اساسی و بلندمدت از جمله بهبود کیفیت سوخت، ارتقا استاندارد خودروها، تغییر سوخت نیروگاه ها و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است که تمامی این اقدامات در دستور کار دولت و سازمان های مربوطه قرار دارد.

رستگاری افزود: تاکنون اقداماتی نظیر بهبود کیفیت سوخت، تغییر سوخت نیروگاه بعثت و ارتقاء و استاندارد خودروهای تولیدی به یورو چهار به صورت کامل انجام شده و بررسی آلاینده های جوی نیز نشانگر تاثیر مثبت این اقدامات در بهبود کیفیت هوای پایتخت است.
وی خاطرنشان کرد: بحث ایجاد سامانه یکپارچه معاینه فنی خودروها نیز از جمله مهمترین اقدامی است که تاکنون برای کاهش میزان آلودگی هوای تهران اجرایی شده که تحقق کامل اهداف این طرح، مستلزم سرعت بخشی به روند اجرای آن است.
مسعود ثقفی سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز دراین خصوص به ایرنا گفت: آموزش و پرورش در خصوص اعلام تعطیلی و یا باز بودن مدارس سطح شهر، تابع نظر و تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوا است.

وی افزود: آموزش و پرورش به طور معمول نظر خود در این کارگروه را مطرح کرده و در نهایت تصمیم گیری منوط به نظر اکثریت اعضا برای تعیین و ابلاغ مصوبه است.
کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران با توجه به افزایش محسوس میزان آلودگی هوای پایتخت در هفته جاری ، روزهای شنبه، دوشنبه و سه شنبه تشکیل شد.
تعطیلی سه روزه مدارس پایتخت در روزهای یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه این هفته، لغو صدور مجوز روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک، برخورد پلیس راهور با خودروهای متخلف در محدوده طرح ترافیکی زوج و فرد، ممنوعیت فعالیت معادن شن و ماسه و واحدهای صنعتی آلاینده تا پایان هفته جاری از جمله مصوبات کمیته اضطرار برای کاهش میزان آلودگی هوای تهران بود.
شاخص کیفیت هوای تهران از ابتدای هفته جاری تا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ژاله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
0
سلا م چرا دبیرستانی ها زو تعطیل نمیکنید بچهها ی دبیرستانی هر روز دارن مریض میشن خواهشا فردا رو تعطیل کنید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین