کد خبر: ۳۳۸۳۲۲
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

سامی صالحی‌ثابت، کارگردان و مدرس گروه «بچه‌های شاهکار» در اجرای آموزشی نمایش «دشمن بچه‌های شهر» به بیان روند آموزشی اعضا گروه و تمرین‌های عملی بچه‌ها در پروسه شکل‌گیری یک اثر نمایشی پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
این کارگردان تئاتر در ابتدا با بیان چکیده‌ای از تاریخچه‌ی «بچه‌های شاهکار» گفت: در ابتدا تحلیلی از وضعیت «ادبیات و تئاتر کودک» به خصوص ادبیات و تئاتر در ایران و جهان داشتیم و متون شناخته شده این حوزه همچون «شازده کوچولو»، «قصه‌های من و بابام»، «آنه فرانک»، «شهرقصه» بیژن مفید، «ماهی سیاه کوچولو» صمد بهرنگی، «کلاه قرمزی» را همراه با بچه‌ها تحلیل کردیم.

وی با تاکید بر مطالعات پیوسته گروه روی جامعه شناسی کودکی و دوران کودکی به تشریح دراماتورژی سه سویه پرداخته و از دو نکته اساسی در این نوع دراماتورژی با عنوان " کودک مؤلف کودک منتقد؛ والد مؤلف والد منتقد" یاد کرد.

سامی صالحی پرداختن به اساطیر و قصه‌های عامیانه در این حوزه را پای نهادن به جهانی فراتر از ادبیات نمایشی برشمرد و افزود: در گروه «بچه‌های شاهکار» تلاش کرده‌ایم، نگاه موشکافانه‌ای به پرسش‌های پاسخ داده نشده به نوجوانان داشته باشیم و تابوهای جامعه را برای این گروه سنی تحلیل کنیم.

وی در بخش دیگر این کارگاه به چگونگی اجرای ایده پرداخته و ضمن معرفی همکاران کم سن و سال و معلمین همراه در این گروه گفت: نیوشا- علیرضا- بهنام- سویل- میثم- مینو همکاران نوجوان ما هستند و مهشید نوروزی- علی طهرانچی- خانم خزائی از جمله معلمین همراه که پا به پای گروه در شکل‌گیری یک اثر سهمی دارند.

او سپس با ارائه کارگاهی بخش‌هایی از تمرینات این نمایش یادآور شد: در مقام یک معلم بازیگری نیاز به خودآموزی یک اولویت اساسی است و من نیز پیوسته در این مسیر آثار یدالله آقاعباسی، سیستم استانیسلاوسکی و کتاب هایی همچون بروک ترنر و مطالعات غرب دو ، کتاب آموزش تخصصی بازیگری تئاتر ویژه کودکان 11 تا 16 سال را به منظور بازآموزی مطالعه می‌کنم.

کارگردان نمایش «دشمن بچه‌های شهر» در ادامه به شکل گیری کارگاه باور حافظه هیجانی مستطیل راسا پرداخته و توضیح داد: فلسفه و اساس فکری این دوره بر سه مکتب فکری یوجینو باربا(اشتراکات)، میرهولد(نیروی مخالف) و استانیسلاوسکی (تکنیکها و شعورمندی بازیگری) شکل گرفته است و تمرینات آن نیز شامل سه مرحله " باور؛ چرائی و اصول" ، "حافظه هیجانی" و "مستطیل راسا" متمرکز شده است.

وی در انتها به جمع بندی کارگاه و بیان حقوق کودکان بازیگر و آکادمی پرداخته و حمایت از گروههایی همچون «بچه‌های شاهکار» را برای پیشرفت تئاتر و معرفی نسلی از برترین بازیگران جوان به جامعه هنری یک نیاز ضروری عنوان کرد.

در این کارگاه هنرمندان شناخته شده تئاتر همچون منیره ملکی، امیر اسمی، محسن ولیحی، آناهیتا غنی زاده، حسین فدایی حسین، رعنا قادری، رامین کهن، گیتی بایندر، جمعی از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد تئاتر حضور داشتند.

نمایش «دشمن بچه‌های شهر» که با استقبال تماشاگران روبرو شده و یکی از پرمخاطب ترین نمایش های سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران بود روز پنجشنبه 5 دی ماه 94 آخرین اجرای خود در این تالار نمایشی را در ساعت 15.15 پشت سر می‌گذارد.

فیلمسازان جشنواره خورشید منتقدان فیلم خود را انتخاب می‌کنند

سانس‌های نمایش فیلم‌های پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید همراه با گفت و گو و نقد و بررسی آثار با حضور کارگردان و عوامل فیلم خواهد بود.

در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نمایش فیلم‌ها، جلسات نقد و بررسی فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه جشنواره به همراه گفت و گو با کارگردان و عوامل فیلم‌ها در پایان هر سانس برگزار می‌شود.

در این قسمت که در بخش پایانی نمایش فیلم‌های هر سانس برگزار می‌شود، کارگردانان فیلم‌ها می توانند ضمن دعوت از عوامل اصلی فیلم و منتقد مورد نظرشان، فرصتی برای معرفی فیلم و پتانسیل‌های آن به مخاطب داشته باشند، با آنها به گفتگو بپردازند و پاسخگوی سوالات آنها باشند.

این برنامه جهت معرفی بیشتر فیلمسازان راه‌یافته و فیلم‌های مستقل تجربی آنان برنامه ریزی شده و تلاش جشنواره خورشید در این زمینه ایجاد فرصتی برای گفت و گو درباره فیلم به شکلی است که مورد علاقه سازندگان اثر است.

همچنین حضور منتقد خاصی برای این نشست‌ها برنامه ریزی نشده و حضور منتقد درباره هر فیلم، در صورت تمایل فیلمساز، به انتخاب و به دعوت گروه سازنده فیلم خواهد بود.

لازم به ذکر است که در صورت عدم تمایل و یا عدم برنامه ریزی گروه سازنده فیلم برای استفاده از این فرصت، این زمان به سایر فیلم‌های نمایش داده شده در آن سانس اختصاص خواهد یافت.

«پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید» به‌عنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربی در کشور، 22 الی 25 دی ماه سال جاری در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری تهران برگزار می شود.

اجرای نمایش«تهران بی تو» تمدید شد

اجرای نمایش « تهران بی تو» به کارگردانی احمد کچه‌چیان تا جمعه 4 دی ماه تمدید شد.

به گزارش روابط عمومی ،اجرای نمایش « تهران بی تو» به کارگردانی احمد کچه چیان که از ۲۶ آبان ماه در تئاتر باران اجرای خود را آغاز کرده تا جمعه 4دی ماه به اجرای خود ادامه می دهد.

نمایش«تهران بی تو»تا تاریخ یاد شده هر روز غیر از شنبه ها ساعت 20 با بازیمحسن رستگار، فواد مخبری و بیتا معیریان روی صحنه می‌رود.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

رشد مخاطبان در سینماهای حوزه هنری

محمود کاظمی مدیر عامل موسسه بهمن سبز یکشنبه 29 آذرماه از روند بازسازی سینما فلسطین اصفهان بازدید کرد.

در این سفر، طباطبایی معاون موسسه سینما شهر حضور داشت.

مدیر موسسه بهمن سبز با ابراز خرسندی از روند بازسازی سینما فلسطین اصفهان گفت: روند بازسازی سینما فلسطین خوب پیش رفته است و امیدواریم با همکاری موسسه سینما شهر یک سالن استاندارد و قابل قبول داشته باشیم و سینما فلسطین را در دهه مبارک فجر بازگشایی کنیم.

محمود کاظمی اضافه کرد: خوشبختانه سینماهای حوزه هنری اصفهان در کشور حرف اول را می‌زنند و این مرهون مدیریت خوب این سینماها است. اگر آمار فروش سینماهای حوزه هنری در سال 94 بررسی و با فروش این سینماها در سال 93 مقایسه شود خوشبختانه بیشتر سینماهای حوزه هنری امسال میزبان مخاطبان بیشتری بوده‌اند و شاهد رشد ارقام فروش و تعداد تماشاگران هستیم.

مدیر عامل موسسه بهمن سبز ادامه داد: طبق آمار، سینماهای استان اصفهان، تهران، فارس، خراسان رضوی و مازندران در آذرماه 94 بیشترین میزان جذب مخاطب را داشته اند. سینماداری در حوزه هنری، یک امر تخصصی است و ما سعی می‌کنیم امانتداران حرفه‌ای و امین برای صاحبان فیلم باشیم، آنهایی که پخش فیلمشان را به حوزه هنری می‌سپارند درباره دقت و سرعت خدمات رسانی این نهاد، مطمئن هستند.

کاظمی با بیان اینکه باید سینماهای چند سالنی در بسیاری از شهرها ساخته شود، افزود: ساخت سینماهای تک سالنه در دنیا در حال منسوخ شدن است. در همه جای دنیا گرایش به سمت ساخت پردیس های سینمایی وجود دارد. این رویه در ایران نیازمند کمک دولتمردان و همکاری نهادهای فرهنگی و هنری است. سینماهای موجود در برخی شهرها واقعا قدیمی هستند و به عنوان سینمای امروزی نمی توان آنها را پذیرفت.

وی ادامه داد: متاسفانه از مجموع 1200 شهر ایران ، 67 شهر سینما دارد و برخی استان‌ها هنوز از نعمت داشتن سینما محرومند. ما به عنوان نهادی که تولید، توزیع و نمایش را به شکل تخصصی بر عهده داریم باید در این امر وارد شویم و به صورت خودگردان آن را انجام دهیم، اما در هر حال به کمک مجلس و دولتمردان نیاز داریم زیرا اهمیت موضوع فرهنگ بر هیچکس پوشیده نیست. مقام معظم رهبری فرموده‌اند: « اعتلای سینمای کشور، نیازی محسوس است و همه باید این حقیقت را دریابند که هنر مهم و بسیار برجسته سینما برای کشور، یک نیاز و ضرورت محسوب می‌شود.» پس گسترش این هنر، یکی از وظایف آنهایی است که در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنند.

کاظمی گفت: خوراک سینما فیلم است و نمی توان اهمیت اکران خوب را نادیده گرفت. خوشبختانه سال آینده یکی از پربارترین سال‌های سینماست. بسیاری از بزرگان سینمای ایران در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، حضور دارند و می توان پیش بینی کرد که رونق سینمای ایران در سال آینده محقق شود.

حوزه هنری و موسسه سینما شهر در دهه فجر سینما فلسطین اصفهان را افتتاح خواهند کرد. با همکاری این دو نهاد، بازسازی سینما خانواده اصفهان نیز به زودی آغاز خواهد شد.

صدور مجوز نمایش برای سه فیلم

در جلسه شورای پروانه نمایش خانگی/ ویدئویی برای سه فیلم پروانه نمایش صادر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، شورای پروانه ساخت ویدئویی در جلسه ۲۹ آذرماه که با حضور حداکثر اعضا برگزار شد، برای سه فیلم «متل قو» به تهیه‌کنندگی بیژن امکانیان و کارگردانی مسعود ردایی، «ارغوان» به تهیه کنندگی کیوان علی محمدی و کارگردانی امید بنکدار و کیوان علی محمدی و «سیگنال موجود است (قسمت هفتم)» به تهیه کنندگی مسعود فرخنده و کارگردانی مهدی مظلومی پروانه نمایش صادر شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین