کد خبر: ۳۳۸۵۰۸
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲

وزیر بهداشت: رضایتمندی مردم جنوب سیستان و بلوچستان از حوزه سلامت 94 درصد است

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات قابل تقدیر صورت گرفته در منطقه چابهار، اظهار داشت: طبق نظرسنجی های قابل استنادی که توسط مراجع معتبر مانند وزارت اطلاعات، خبرگزاری جمهوری اسلامی، مرکز آمار ایران و صدا و سیما صورت گرفته، متوسط میزان رضایمتندی مردم از حوزه بهداشت در کل کشور 76 درصد اما در مناطق جنوب استان سیستان و بلوچستان، 94 و در مناطقی مانند زاهدان، زابل و زهک 91 درصد است.
آفتاب‌‌نیوز :
 دکتر سید حسن هاشمی شب گذشته در نشست خود با مسوولین، ائمه جمعه، معتمدين و رسانه های گروهی در فرمانداری شهرستان چابهار، با اعلام این مطلب افزود: این میزان رضایتمندی نشانگر این است که اقدامات خوبی انجام شده و به گونه ای نبوده که با تبلیغات و شعار چنین رضایتمندی حاصل شده باشد.

وی افزود: برای ارائه خدمات به مردم ساکن در حاشیه شهرهای استان سیستان و بلوچستان نیز خدماتی شروع شده که بخش از آن به سرانجام رسیده و بخشی دیگر نیز در مسیر مناسبي قرار دارد.

وزیر بهداشت در خصوص اظهارات مسئولین این شهرستان مبنی بر کمبود متخصص قلب و همچنین مغز و اعصاب در چابهار، خاطر نشان کرد: طبق آمارها 3 نفر متخصص قلب، 2 نفر متخصص مغز و اعصاب و یک نفر متخصص رادیولوژی در کنار بقیه رشته ها در چابهار حضور دارند.

کاهش 50 درصدی مراجعه مردم در حوزه سلامت به ائمه جمعه پس از اجرای طرح تحول

دکتر هاشمی به کاهش بیش از 50 درصدی مراجعات مردم در حوزه سلامت به ائمه جمعه پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: این کاهش مراجعات به دلیل کاهش هزینه های بهداشتی و درمانی در قالب طرح تحول بوده است.

وزیر بهداشت تأکید کرد: یکی از نقاطی که باید بیمارستان جامع زنان در آن احداث شود استان سیستان و بلوچستان است که در اولویت قرار گرفته البته ما با مشکل نیروی تخصصی روبرو هستیم که امیدواریم در آینده فراهم شود اما طبق گزارش هایی که از زاهدان به من داده اند یک خانم و یک آقا در حوزه رادیولوژی وجود دارند و در آینده بیش از گذشته، نیاز به این متخصصان تأمین خواهد شد.

اقدامات صورت گرفته در چابهار بسیار مناسب بود

دکتر هاشمی اقدامات صورت گرفته در شهرستان چابهار را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: تعداد پایگاه ها و مراکز بهداشتی، زایمان ها، تخت های بیمارستانی، پزشک و پرستار افزایش یافته و از سوی دیگر تعداد سزارین ها کاهش یافته است که این اقدامات قابل تقدیر است.

وزیر بهداشت افزود: اضافه شدن بالغ بر 100 نفر پزشک، و حضور 40 نفر متخصص در چابهار، بسیار ارزشمند است اما خواسته های مردم را باید شنید و ضروری است تا به مرحله عمل برسد.

عیدی به مردم چابهار با احداث بیمارستان جدید این شهر

به گزارش وبدا؛دکتر هاشمی بر احداث یک بیمارستان جدید در چابهار با توجه به در نظر گرفتن نیاز های آینده تأکید کرد و گفت: اعتبار لازم برای احداث این بیمارستان از طریق خلق ثروت از امکانات وزارت بهداشت، میسر است و دولت در حال حاضر در سخت ترین شرایط ممکن قرار دارد و کمتر دیده ایم که چنین وضعیتی برای یک دولت پس از انقلاب به وجود آمده باشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: درآمد دولت کاهش قابل توجهی یافته و نمی توان انتظار داشت که همه کارها را دولت و یا مردم انجام دهند اما با درایت استاندار و همچنین فرماندار چابهار، قطعه زمینی به منظور ساخت بیمارستان به ما تحویل دهند و با توجه به همزمانی سفر ما با هفته وحدت، می توانیم این عیدی را به مردم چابهار بدهیم چرا که حق مردم است و تا زمانی که بیمارستان جدید ساخته شود، لازم است تا امکانات و تجهیزاتی مانند MRI به این شهرستان اختصاص داده شود.

باید وسایل دلگرمی، علاقه مندی و ماندگاری جامعه پزشکی را فراهم کرد

دکتر هاشمی با بیان اینکه گزارش های مرگ مادر چابهاری را به طور تفصیلی به من ارائه داده اند، افزود: جامعه پزشکی در این شهرستان در حال خدمت هستند و امام جمعه چابهار نیز اظهار داشتند که باید وسایل دلگرمی، علاقه مندی و ماندگاری آنها را فراهم کرد چرا که سلامت مردم در گرو رضایتمندی آنها نیز هست و از دستگاه قضایی تقاضا دارم تا این مورد را بررسی کنند چرا که مسائل پزشکی همانند هر حوزه دیگری، نیاز به تخصص دارد و اگر کودکی مرده باشد و بخواهد متولد شود در حوزه پزشکی است و اینکه این کودک در چنین وضعیتی بوده یا خیر بستگی به تشخیص قاضی دارد و دیگران نباید اظهار نظر غیر کارشناسی کنند.

وزیر بهداشت به جریحه دار کردن احساسات مردم در حوزه پزشکی توسط برخی افراد و جریانها اشاره کرد و گفت: اتفاقاتی که در 2 ماه گذشته افتاد مهندسی شده بود و برای رسیدگی به موضوع مرگ مادر چابهاری حتما هیات دیگری را خواهم فرستاد و این حق کادر درمانی است که تقاضای رسیدگی داشته باشند و آنچه قانون است اجرا شود.

دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود تعداد زایمان های طبیعی در چابهار را بسیار چشمگیر دانست و گفت: بیش از 7 هزار زایمان طبیعی قابل توجه است اما یکی از دلایل این افزایش آمار بی عدالتی در توزیع امکانات در نقاط مختلف است در حالی که اگر در نیک شهر، قصر قند و کنارک بیمارستان ساخته شده بود، هجوم به چابهار به این مقدار نبود اما راه منطقی این است که آن مناطق تقویت شوند و سال گذشته شاهد افتتاح بیمارستان سرباز بودیم و در این سفر نیز بیمارستان نیک شهر افتتاح می شود.

وزیر بهداشت به حضور 6 نفر متخصص زنان در چابهار اشاره کرد و گفت: در گذشته تنها 2 نفر متخصص زنان در این شهرستان فعالیت داشتند که در دو سال گذشته به 6 نفر رسیده است و لازم است تا بخش زایمان گسترش یابد چرا که در حال حاضر فضای زایمان موجود 250 تا 300 متر است و طبق پیش بینی ها به یک هزار و 500 متر افزایش می یابد و بنده نیز اعتبار آن را به طور ویژه خواهم دید چرا که نیاز منطقه است و اگر به تخصص و یا فوق تخصص کودکان باشد به سرعت تأمین خواهد شد.

تا 10 سال آینده در استان سیستان و بلوچستان به نیروی غیر بومی نیازی نداریم

دکتر هاشمی در خصوص سهمیه بومی در آموزش پزشکی، اظهار داشت: در استان کردستان مشاهده کردم که تقریبا تمام پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان اهل منطقه کردستان و بومی هستند در حالی که در اوایل انقلاب چنین چیزی وجود نداشت و در بازدید از مجتمع عالی سلامت چابهار نیز مشاهده کردم که معلم آنها رییس سابق یکی از بیمارستانها و اهل ایرانشهر و اکثر محصلین نیز از شهرستانهای سراوان، چابهار و ایرانشهر بودند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در دانشگاه زاهدان حدود 50 درصد سهمیه به افراد بومی اختصاص دارد و سلامت خانواده های استان نیز در دست این افراد است و از طرفی گفته می شود که در صورت برگزاری یکسان آزمون، چابهار توان رقابت با ایرانشهر را ندارد و در آینده دوست ندارید که افراد بی سواد فارغ التحصیل شوند و باید از بقیه نقاط کشور، افرادی در چابهار، ایرانشهر و زاهدان و همچنین در سایر نقاط کشور باشند که بتوانند رقابت کنند و در تخصص و یا دکتری باید 40 تا 60 درصد نیروی غیر بومی از سایر نقاط کشور باشند.

دکتر هاشمی افزود: من شک ندارم که تا 10 سال آینده در استان سیستان و بلوچستان به نیروی غیر بومی نیازی نداریم و همین فرزندان شما که در حال حاضر تحصیل می کنند در آینده پزشک، متخصص و فوق تخصص می شوند.

مزاح وزیر بهداشت با دکتر نوبخت

وزیر بهداشت در خصوص مزاح یکی از نمایندگان که گفته بود هر مسوولی که زودتر به سازمان مدیریت و برنامه ریزی مراجعه کند، اعتبار بیشتری خواهد گرفت، اظهار داشت: کشور بی حساب و کتاب نیست اما من در خلوت ممکن است با دکتر نوبخت مزاح کنم کما اینکه پیش از سفر به استان سیستان و بلوچستان که ایشان را دیدم گفتم که آخرین خواسته و وصیت من این است که حواستان به بودجه وزارت بهداشت در سال 95 باشد که حداقل، کمتر نشود.

دکتر هاشمی گفت: دکتر نوبخت با چنان خزانه ای که به ایشان تحویل دادند و با یک سوم درآمد توانسته کشور و وزارتخانه ها را اداره کند، حقوق کارکنان و همچنین یارانه ها را پرداخت کند و این نیازمند مدیریت و تدبیر است اما سازمان مدیریت مظلوم واقع نشود البته ما هم نیز در خصوص مطالبات از بیمه ها و پروژه های عمرانی از این سازمان، درخواست هایی داریم اما واقع بین هستیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: امیدواریم اگر در سال آینده در هفته وحدت در استان سیستان و بلوچستان حضور یافتیم، خواسته های مردم تأمین شده باشد و نمایندگان، مسوولین و ائمه جمعه شهرستان چابهار 2 برابر مطالبات امسال از ما مطالبه کنند.

هر تعداد پایگاه بهداشت و مرکز جامع خدمات سلامت که مورد نیاز استان سیستان و بلوچستان است ظرف یک سال آینده ساخته شود

دکتر هاشمی تأکید کرد: من وعده می دهم که هر تعداد پایگاه بهداشت و مرکز جامع خدمات سلامت که مورد نیاز استان سیستان و بلوچستان است ظرف یک سال آینده ساخته شود و به ازاء هر 12 هزار و 500 نفر یک خانه بهداشت اعتباری بالغ بر 500 میلیون تومان و به ازاء هر 45 تا 50 هزار نفر جمعیت نیز یک مرکز جامع خدمات سلامت( که در آن علاوه بر خدمات عمومی، واکسیناسیون، پزشک عمومی، سلامت روان، تغذیه و دندانپزشکی وجود دارد) حدود 2 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این اعتبار تأمین خواهد شد اما به شرطی که یکسال آینده ساخته شود.

وزیر بهداشت استان سیستان و بلوچستان را مظلوم دانست و گفت: وجود دو همسایه در مرزها با این استان باعث انتقال برخی از بیماری ها به سیستان و بلوچستان و پس از آن به کل کشور می شود بنابراین هدف اصلی ما این است که کل استان را زیر پوشش شبکه بهداشت ببریم که البته کار بسیار دشواری است.

دکتر هاشمی گفت: مردم نیز باید در پوشش شبکه بهداشت به ما کمک کنند چرا که در بازدید خود از حاشیه شهر چابهار، خانواده ای را دیدم که با 12 بچه، 17 سال در آن منطقه سکونت داشت و فاقد حمام بودند و به سرپرست خانواده گفتم در این 17 سال، آیا درست کردن حمام سخت تر از اداره این تعداد فرزند بود؟ بنابراین مردم نقش ویژه ای دارند البته رابطین بهداشت از خود مردم هستند و باید فرهنگسازی کنند.

در صورت توجه به تقاضاهای غیر منطقي، هر روستا به یک استان تبدیل شده بود

وزیر بهداشت در خصوص خواسته برخی از مسوولین مبنی بر استقلال دانشکده پزشکی چابهار، خاطر نشان کرد: در هر کجای کشور هر ده دوست دارد تبدیل به شهر، هر شهر به شهرستان و هر شهرستان به مرکز استان تبدیل شود و اگر جنین روالی در کشور بود، در حال حاضر هر روستا به یک استان تبدیل شده بود، البته حوزه پزشکی متفاوت با سایر حوزه ها است و در پزشکی، یک دانشجو باید انواع بیماری ها را ببیند بنابراین اگر با کمک مسوولین، بیمارستان حدید احداث شود، دانشکده به دانشگاه تبدیل خواهد شد و اگر رونق پیدا کند، یکی از مراکز مهم آموزشی می شود.

دکتر هاشمی گفت: من یک سال پیش گفتم که در منطقه جنوب استان سیستان و بلوچستان باید بهترین مرکز آموزش پزشکی را داشته باشیم و یکی از دلایل آن نیز همسایگی با دو کشور افغانستان و پاکستان است اما لازم است تا ابتدا نیروی انسانی، رونق اقتصادی و بستر های آموزشی فراهم شود.

وزیر بهداشت با اشاره به حضور خود در قالب سفر استانی تهران به شهر ری، افزود: وقتی که با ریئس جمهور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی بودیم به ایشان گفتم که عازم سیستان و بلوچستان هستم و دکتر روحانی نیز فرمودند سلام بنده را به مردم این استان برسانید و هفته وحدت را نیز به آنان تبریک بگویید.

لزوم جبران کمبودهای گذشته استان سیستان و بلوچستان

دکتر هاشمی، جهت گیری نظام و انقلاب را حمایت از محرومین و مستضعفان و مبارزه با مستکبرین و ظالمان عنوان کرد و گفت: از نظر جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان در منطقه ای واقع شده که از اوایل انقلاب تا کنون ناآرامی هایی در افغانستان و پاکستان وجود داشته اما آنگونه که انتظار می رفت و نگاه امام و مقام معظم رهبری بود توسعه نیافت اما لازم است تا کمبودهای گذشته جبران شود.

وزیر بهداشت افزود: در جلسات زیادی که با مقام معظم رهبری و رییس جمهور و هیات دولت بوده در خصوص استان سیستان و بلوچستان و به ویژه سواحل آن بحث ها و دستوراتی بوده که حاکی از توجه ویژه مقام معظم رهبری و مسوولین نظام جمهوری اسلامی برای برطرف کردن مشکلات و محدودیت ها است.

لغو تحریم ها و قطعنامه ها بر علیه دولت، می تواند در توسعه چابهار به عنوان قطب اقتصادی کمک کند

دکتر هاشمی همچنین با اشاره به دستاوردهای بزرگ کشور در زمینه انرژی هسته ای، گفت: راهنمایی های مقام معظم رهبری، تلاش های دولت، دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده و حمایت های سران قوا باعث شد تا 12 قطعنامه و همچنین تحریم ها بر علیه ایران لغو شود که می تواند به پیشرفت منطقه چابهار و تبدیل آن به یک قطب اقتصادی کمک کند اما این توسعه نیازمند صبوری است.

وزیر بهداشت در پایان ضمن پاسداشت خون شهید شوشتری، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) نیز همواره همه را به اتحاد، همدلی و همراهی سفارش می کردند اما در شرایطی هستیم که اتفاقاتی که در طول تاریخ بی سابقه است را بنام مسلمانان انجام می دهند و به دنبال بدنام کردن چهره رحمانی دین اسلام هستند در حالی که این اقدامات هیچ نسبتی با دین و آیین ما ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین