کد خبر: ۳۳۸۷۵۴
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
سیاسی‌کردن آلودگی‌هوا، دور از اخلاق است/جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته در زمان‌کوتاه میسر نیست

آلودگی‌هوا افزایش می‌یابد/دستور روحانی برای سلامت مردم/انتقاد از سیاسی‌کردن وضع‌هوا

کاهش آلودگی هوا کار یک وزراتخانه یا یک دولت یا شهرداری به تنهایی نیست، همان طور که همه در این خرابکاری نقش دارند، همه دستگاهها باید برای جبران آن تلاش کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی- مدیرکل هواشناسی استان تهران با اشاره به پایداری شرایط جوی طی سه روز آینده، از افزایش میزان غلظت آلاینده‌های جوی پایتخت در روزهای یکشنبه و دوشنبه خبر داد. در همین حال، وزیر بهداشت ضمن اعلام اینکه با دستور رئیس‌جمهوری استانداری‌ها و دستگاههای مرتبط دیگر تصمیمات لازم را برای تعطیلی در آلودگی هوا اتخاذ خواهند کرد، از مسئولان خواست تا از اعلام آمارهای نادرست درباره مرگ بخاطر آلودگی هوا خودداری کنند.

به گزارش آفتاب، در حالی که حدود دو هفته است که شهروندان تهرانی و برخی دیگر از کلان‌شهرهای کشور آلودگی هوا را تجربه می‌کنند، مسعود دهملائی مدیرکل هواشناسی استان تهران از افزایش آلودگی هوا در روزهای آینده خبر داد و افزود: براساس بررسی و تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی اسمان استان تهران دراین مدت صاف تا نیمه ابری و در پاره‌ای نقاط همراه با غبار محلی پیش بینی می شود. برهمین آسمان بیشتر نقاط استان تهران به ویژه تهران، ری، شهریار ملارد، قدس، ورامین، رباط کریم، پاکدشت، پیشوا و اسلامشهر طی سه روز آینده غبار‌آلود خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه آسمان امروز تهران صاف همراه با غبار محلی پیش بینی می شود، به خبرگزاری ایرنا گفته است: آسمان تهران نیز فردا(یکشنبه) صاف تا نیمه ابری و در پاره ای نقاط همراه با غبار محلی خواهد بود.به گفته مدیرکل هواشناسی استان تهران، ورامین و فیروز کوه - امین آباد با 12 و منفی 9 درجه سانتی گراد به ترتیب گرمترین و سردترین نقاط استان تهران در 24 ساعت گذشته بودند. 

انتقاد استفاده ابزاری برخی از وضع هوا

با این حال، سید حسن هاشمی روز شنبه در حاشیه بازدید از کارگاه گرافیک کمپین شهروند سالم در مجتمع هفتم تیر تهران، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه "برخی افراد در روزهای گذشته آمارهایی از مرگ ناشی از آلودگی هوا اعلام کرده‌اند که درست نیست"، گفت: به نظر من تنها آماری که مسئولان بهشت زهرا(س) می دهند قابل استناد است. من از مسئولان بهشت زهرا(س) پرسیدم و آنان گزارش دادند که میزان مرگ در تهران در تمام سال ثابت و حدود روزانه 140 تا 150 نفر است اما در زمستان به حدود 200 نفر می‌رسد و امسال نیز این آمار تفاوتی با سال گذشته ندارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: توصیه من به مسئولان دستگاهها این است که با مسئله آلودگی هوا برخورد ابزاری نکنند و از ارائه آمار و ارقام های غیر‌موثق که نگرانی ایجاد می‌کنند بپرهیزند. در روزهای آلوده هوا میزان پذیرش در اورژانس‌های بیمارستان نیز افزایش چندانی نداشته البته شاهد علت آن این باشد که ظرفیت این مراکز همواره پر است و برخی از آسیب‌دیدگان آلودگی هوا به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند.

هاشمی افزود: مسلم است که در هوای آلوده حملات آسم و بیماریهای تنفسی افزایش می یابد اما آمار باید از طریق مجاری معتبر و پس از قطعی شدن اعلام شود. کاهش آلودگی هوا کار یک وزراتخانه یا یک دولت یا شهرداری به تنهایی نیست، همان طور که همه در این خرابکاری نقش دارند، همه دستگاهها باید برای جبران آن تلاش کنند.باید به تجارب موفق کشورهای دیگر در این زمینه توجه کنیم، روزگاری آلودگی هوا در مکزیکوسیتی، توکیو، لندن یا استانبول به مراتب بیش از آلودگی امروز تهران بود اما امروز این شهرها جزو پاکترین شهرهای جهان هستند، چون زحمت کشیدند و برنامه داشتند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت بهداشت با تعطیلی در روزهایی که آلودگی هوا تشدید می‌شود، موافق است، توضیح داد: آنچه مسلم است همیشه باید سلامت مردم در اولویت تصمیم گیریها باشد، در این زمینه نیز رئیس جمهوری دستوری داده که هر زمان نیاز باشد، استانداری تهران با نظر وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست در این زمینه تصمیم بگیرد و مراقبت از سلامت مردم را در اولویت قرار دهد. البته برای تعطیل کردن مدارس یا ادارات باید به جنبه های دیگر این تصمیم که به مسائل اقتصادی و اشتغال مربوط می شود هم توجه کنیم و یک تصمیم همه جانبه بگیریم.

جبران عقب‌ماندگی‌های سال‌های گذشته در مدت زمان کوتاه میسر نیست

همچنین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا ضمن اشاره به اهمیت لایحه هوای پاک برای محیط‌زیست کشور و تاثیر تصویب آن در فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های مربوط به این حوزه، از آغاز به کار سیستم یکپارچه معاینه فنی، از 29 دی ماه خبر داد و گفت: بی‌شک به رغم تمام تلاش‌های صورت‌گرفته در دولت یازدهم برای مقابله با مسئله آلودگی هوا، جبران تمام عقب‌ماندگی‌ها و غفلت‌های صورت‌گرفته طی سال‌های گذشته در مدت زمان کوتاه میسر نیست.
 
معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به شرایط هوا طی هفته گذشته در تهران، اظهار کرد: در حالیکه شاهد پایداری شدید هوا در تهران بودیم اما شاخص‌ها به شرایط اضطرار نرسید و این نشان‌دهنده نتایج مثبت اقداماتی است که برای بهبود کیفیت سوخت و بنزین و گازوئیل صورت گرفته است. افزایش تعداد خودروها، افزایش ترددها و افزایش ساخت و ساز نشان می‌دهد که تمام شاخص‌های موثر در افزایش آلایندگی هوا رو به رشد است و عدم قرارگیری شاخص‌های هوای تهران در شرایط اضطرار ناشی از اقدامات کنترلی تاثیرگذار بوده است.

وی کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا را ساز و کاری برای هماهنگی بین بخشی و نظارت بر میزان و حسن پیشرفت مصوبه دولت در خصوص وظایف دستگاه‌ها برای بهبود کیفیت هوای کشور دانست و افزود: تشکیل منظم این جلسات درعالی‌ترین سطح به ارزیابی از روند اجرای وظایف تعیین شده و رفع چالش‌ها و ضعف‌ها در این زمینه منجر خواهد شد. با پیوستن شهرداری تهران به سیستم یکپارچه معاینه فنی، همچنین هماهنگی با راهور ناجا، این سیستم از 29 دی ماه به صورت رسمی آغاز به کار کند.

معاون رئیس جمهور راه اندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی را گامی موثر در زمینه کاهش تخلفات صورت گرفته در این حوزه، همچنین رفع نقاط ضعف موجود در این سیستم در حال حاضر و تشویق و ترغیب مردم برای مشارکت در زمینه کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: برنامه‌ها و تصمیمات دولت یازدهم و کمیته ملی زمانی در خصوص مقابله با آلودگی هوا زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که نگاه فرابخشی، هماهنگی و انطباق میان فعالیت های نهادهای مسئول وجود داشته باشد.وی از رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خواست برای تصویب لایحه هوای پاک در مدت زمان باقی مانده از مجلس نهم، تلاشی ویژه داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: لایحه هوای پاک از اهمیت بسیار زیادی برای محیط زیست کشور برخوردار است و تصویب این لایحه می‌تواند پشتوانه ای مستحکم و روزآمد برای فعالیت ها و برنامه ریزی ها در این زمینه باشد.

سیاسی‌کردن موضوع آلودگی هوا، دور از اخلاق و انصاف است
 
محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تقدیر از اقدامات نظارتی و اقدامات اجرایی وزارتخانه‌های نفت و صنعت، معدن و تجارت که منجر به کاهش آلودگی هوای کشور به ویژه در کلانشهرها شده است، گفت: گزارش وزارت کشور در خصوص سیستم یکپارچه معاینه فنی خودروها بسیار امیدوار کننده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه پلیس راهور خط مقدم مقابله با آلودگی هوا است، اظهار کرد: بنابراین سیاسی کردن مسئله آلودگی هوا و چشم پوشی از تلاش های صورت گرفته و نتایج مثبت به دست آمده، کاری دور از اخلاق و انصاف است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ضرورت آموزش و فرهنگ سازی در زمینه های مختلف مرتبط با کیفیت هوا همچون استفاده از حمل و نقل عمومی و معاینه فنی خودرو، تصریح کرد: ابزار رسانه می تواند در این زمینه نقشی مهم بر عهده گیرد.

بر اساس گزارش سایت اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی با اشاره به لایحه هوای پاک که در نوبت طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد، گفت: احتمالا برای به نتیجه رسیدن این لایحه و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی از اصل 85 استفاده شود.

گفتنی است، بازنگری در آیین نامه شرایط اضطرار هوا، ارائه گزارش سیستم یکپارچه معاینه فنی در کشور، ارائه گزارش ساماندهی وضعیت موتورسیکلت‌ها و استانداردسازی آن‌ها از جمله مباحث مطروحه در جلسه بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین