کد خبر: ۳۳۹۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸
شفیعی به نقل از عراقچی:

قانون جدید آمریکا نقض فاحش برجام است/ برجام دو الی سه هفته دیگر اجرایی می شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه امروز کمیسیون و حضور رییس ستاد پی گیری اجرای برجام در آن، به نقل از عراقچی گفت: از دید ایران قانون جدید آمریکا نقض فاحش برجام است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، نوذر شفیعی عصر یکشنبه این مطلب را از قول رییس ستاد پی گیری اجرای برجام که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر شده بوده بیان کرد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح جلسه کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه آخرین وضعیت برجام با توجه به تحولات جاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

**برجام طی دو الی سه هفته دیگر اجرایی می شود

شفیعی افزود: عراقچی به عنوان رییس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه به این موضوع اشاره کرد که برجام طی دو الی سه هفته دیگر اجرایی می شود.
وی تصریح کرد: عراقچی به بسته شدن پرونده PMD اشاره کرد و اظهار داشت که مبادله مواد (اورانیوم) و اقدامات مربوط به راکتور آب سنگین اراک در حال انجام است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خاطر نشان کرد: عراقچی گفت که اکنون وقت آن است که 1+5 راهنمای لغو تحریم ها را ارایه کند و در رسانه های رسمی منعکس شود؛ این راهنما نیز احتمالا طی دو الی سه هفته آینده تهیه و منعکس خواهد شد.

**آمریکا ایران را حامی تروریسم می داند و این غیر قابل قبول است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان عراقچی، تصریح کرد: مشکلی در ارتباط با قانون جدید آمریکا درباره ویزاها به وجود آمده است؛این قانون پس از حملات تروریستی در اروپا و آمریکا وضع شد؛تحت تاثیر این مساله سعی کردند مرزهای آمریکا را در مقابل تروریسم امن کنند؛ از دید آمریکا کشورهای خاصی حامی تروریسم هستند که چهار کشور ایران، سودان، لیبی و سوریه از جمله آن ها محسوب می شود؛ هر چند از دید ما چنین دیدگاه غیر قابل قبول است اما در هر حال آمریکایی ها آن را در دستور کار قرار دادند.
شفیعی به دیگر صحبت های عراقچی اشاره کرد و افزود: رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد که رئیس جمهور و وزیرخارجه آمریکا به این نکته واقف شده اند که این قانون برجام را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا سفر افرادی که می توانند در توسعه مناسبات ایران و جهان موثر واقع شوند، تحت تاثیر قرار می گیرد؛ به همین دلیل از طرف ایران تماس های گسترده و رایزنی های زیادی برای حل مشکل شروع شد؛ از دید ایران قانون جدید نقض فاحش برجام است و لذا باید در روند اجرای این قانون مانع ایجاد کرد.

**موضوع پول های بلوکه شده بانک مرکزی ایران خارج از مساله برجام است

وی افزود: به گفته عراقچی بحث پول های بلوکه شده بانک مرکزی ایران که اخیرا توسط آمریکایی ها مطرح شده ، خارج از مساله برجام است. اینها از قبل مطرح بوده و مهم این است که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه برای آراء دادگاههای داخلی آمریکا اهمیتی قائل نبوده و آن را به رسمیت نمی شناسد. با این حال آمریکا در پی به فعل رساندن سناریوی خودش است؛ اما باید توجه داشت که چه آمریکایی ها دارایی های ایران را مسدود کنند یا نکنند مساله ای است که اصلا به برجام ارتباطی ندارد؛ اما در داخل آمریکا جمهوری خواهان و مخالفان برجام سعی دارند از این وضعیت علیه برجام سوء استفاده کنند؛ حتی در منطقه نیز مخالفین برجام فعال شده اند و از وزیر خارجه امارات متحده عربی نقل شده که اگر میلیاردها دلار هزینه کنیم نخواهیم گذاشت که برجام به نتیجه برسد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از اظهارات آقای عراقچی آقای محمدی از اعضای کمیسیون امنیت ملی ضمن انتقاد از روند جاری برجام گفت که برجام یکطرفه به سود آمریکایی ها در حال اجرا است و ضروری است جمهوری اسلامی ایران نیز در مقابل اقدامات آمریکا واکنش نشان دهد.
شفیعی تصریح کرد: همچنین جوکار از دیگر اعضای این کمیسیون، نسبت به انعطاف وزارت امور خارجه واکنش نشان داد و معتقد بود که نامه آقای کری نمی تواند ابزار مطمئن و قابل اتکایی برای اجرایی نمودن برجام باشد.
وی ادامه داد: نماینده یزد در انتقادی دیگر افزود که آمریکا حامی تروریسم است و از وزارت امور خارجه می خواهیم به جای اتخاذ یک مواضع انفعالی در مقابل آمریکا، آمریکا را مظهر اصلی تروریسم معرفی کند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: همچنین کوثری دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی در نقد اقدامات ایالات متحده آمریکا گفت که هنوز باید به آمریکا خوشبین بود؟ مگر قرار نبود با اجرایی شدن برجام، فضای کلی روابط ایران با دنیای خارج بهبود یابد و همکاری گسترده ای بین ایران و سایر کشورها برقرار شود ؟حال چگونه است که آمریکا قانون صدور ویزا را وخیم می کند، به بهانه های مختلف دارایی ایران را مسدود می کند و اکنون هم به بهانه مسئله حقوق بشر سعی دارد با تمدید قوانین پیشین به وجهه ایران در عرصه بین المللی لطمه بزند.
شفیعی ادامه داد: عراقچی در پاسخ به این سوالات ضمن تایید بعضی از این اظهار نظرها گفت که از دید ما نامه جان کری می تواند یک سند باشد؛ امریکا حامی تروریسم است، اقدامات و فضاسازی های آمریکا علیه ایران از گذشته بود، اکنون هم وجود دارد و در آینده هم وجود خواهد داشت. دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران هم بیکار ننشسته و پا به پای آمریکا برای خنثی سازی اقدامات آمریکا حرکت می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین