کد خبر: ۳۳۹۰۴۷
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰

واکنش سرزنش‌آمیز آنکارا به اتحادیه عرب/ نظامیان ترکیه به عراق برگشتند

وزارت خارجه ترکیه اتحادیه عرب را به دلیل بیانیه روزپنجشنبه نشست وزرای خارجه این اتحادیه، سرزنش کرد وبه درخواست عرب ها برای خروج ازشمال عراق پاسخ منفی داد وهمزمان، منابع خبری ازبازگشت دوباره نیروهای ترکیه ای به موصل وحمله موشکی مجدد به پایگاه زلیکان درشمال عراق خبر دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
تانجو بلقیج سخنگوی وزارت خارجه ترکیه درکنفرانسی خبری که در رسانه های عراقی انعکاس داشته، با عنوان اینکه این اتحادیه تهدید داعش را درمنطقه و درعراق درک نکرده، گفت، در رایزنی‌ها و تعامل متقابل باعراق جهت تعمیق وتوسعه همکاری ها علیه داعش تغییری ایجاد نشده است.

وی اتحادیه عرب را هم بخاطر آنچه 'نادیده گرفتن تلاش های خستگی ناپذیر' ترکیه خوانده، سرزنش کرد.

اتحادیه عرب که تصمیماتش عموما تشریفاتی تلقی می شود، درنشست اضطراری روز پنچشنبه گذشته درقاهره طی قطعنامه ای ازترکیه خواست هرچه سریعتر خاک عراق را ترک کند. 

همزمان منابع درکردستان عراق اعلام کردند که پایگاه زلیکان دربعشیقه دراستان نینوا، محل استقرار نظامیان ترکیه با 4 فروند موشک کاتیوشا مورد حمله قرار گرفته و در این حمله یک داوطلب محلی کشته شده است. 

سورچی عضو شورای استان نینوا این حمله را کار داعش دانست وگفت که به دنبال این حمله هواپیماهای ائتلاف بین المللی مواضعی را که موشک ها ازآنجا شلیک شده بود، هدف قراردادند. 

این دومین حمله موشکی به پایگاه زلیکان درکمتر از15 روز است. دفعه قبل، حدود 15 روز پیش دستکم یک تن کشته و 6 تن زخمی شده بودند.

درهمین حال برخی گزارش ها نیز حاکی است که نیروهای ترکیه که از پایگاه زلیکان به سمت کردستان عراق رفته بودند، باردیگر با اطلاع ائتلاف بین المللی به این پایگاه بازگشته اند. 

منابع ترکیه ای گزارش کرده اند که این نیروها درحالی که از سوی کاروانی از تریلرهای حامل انواع ماشین آلات وخودروهای زرهی همراهی می شدند، شبانه ازدهوک به سمت بعشیقه حرکت کردند. 

هفته گذشته رسانه های ترکیه ای اعلام کرده بودند که آنکارا نیروهای خود را به دنبال درخواست باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از رجب طیب اردوغان همتای ترکش ، از شمال عراق خارج می کند.

بعدا اما دولت عراق عقب نشینی نیروهای ترکیه را رد کرد و آنکارا نیز رسما اعلام کرد که تا هنگام حضور داعش در عراق، منطقه را ترک نخواهند کرد. 

بحران روابط ترکیه و عراق از سوم دسامبر جاری با ورود یک هزار و 200 نظامی ارتش ترکیه به بعشیقه در استان نینوای عراق که در عمق 110 کیلومتری عراق قرار دارد، روابط دو کشور را به تیرگی کشانده است. 

به گزارش ایرنا، عراق که خواستار خروج فوری این نیروهاست، به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد و همچنین موضوع را به یک نشست اضطراری اتحادیه عرب کشاند، با اینحال ترکیه با عنوان اینکه برای مقابله با داعش و کمک به دولت عراق نظامیانش را به اطراف موصل گسیل کرده، به درخواست های عراق پاسخ منفی داده است.

عراقی ها این اقدام نظامی ترکیه را در چارچوب یک طرح بین المللی برای تجزیه عراق تلقی می کنند و کشورهایی مانند آمریکا و عربستان سعودی را همراه با ترکیه می دانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین