کد خبر: ۳۳۹۰۵۲
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

ابرها در 5 استان کشور بارور می شوند

رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد از انجام عملیات باروری ابرها در پنج استان کشور در هفته آینده خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : محمد مهدی جوادیان زاده در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح در استانهای کرمانشاه، اصفهان، چهار محال بختیاری، آذربایجان شرقی و غربی اجرا می شود.

وی اظهار کرد: در صورت فراهم شدن شرایط لازم، ابرهای استانهای یزد و فارس نیز بارور خواهد شد.

جوادیان زاده با بیان اینکه طرح باروری ابرها تا 20 اردیبهشت ماه سال آینده ادامه دارد گفت: پروازهای های بعدی منوط به وارد شدن سیستم های جدید جوی که مناسب باروری باشند خواهد بود.

وی اضافه کرد: آمادگی کامل داریم تا در صورت فراهم شدن شرایط جوی، نسبت به اجرای باروری ابرها در دیگر مناطق نیز اقدام کنیم.

جوادیان زاده با بیان اینکه این طرح از سال 75 در کشور آغاز شده و هدف از آن باران زایی و افزایش بارش است یادآور شد: باروری ابرها تابع شرایط اقلیمی هر منطقه است.

وی با بیان اینکه سالانه 80 مورد پرواز بر فراز ابرها انجام می شود که هزینه هر پرواز یک میلیارد و یکصد میلیون ریال برآورده شده علت هزینه بر بودن این پروازها را کرایه هواپیما، میزان سوخت مصرفی و هزینه خرید مواد بارور کننده ابر اعلام کرد.

رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد تعداد هواپیمای ویژه باروری ابرها را دو فروند اعلام کرد که هر دو مجهز به تجهیزات باروری ابرها بوده و تنها هواپیماهای موجود کشور برای این عملیات هستند.

جوادیان زاده خاطرنشان کرد: تا سه سال آینده از طریق هماهنگی با وزارت نیرو سه فروند هواپیمای دیگر در صورت تامین اعتبار به این مجموعه اضافه خواهد شد.

این مسوول یادآور شد: باروری ابرها بین 10 تا 15 درصد در افزایش بارندگی موثر بوده و این رقم طی 10 سال گذشته نیز به همین میزان بوده است.

وی زمان تاثیر مواد باروری را 20 دقیقه تا 1.5 ساعت پس از زمان تزریق مواد و دامنه آن را حداکثر 200 کیلومتر از محل تزریق مواد باروری اعلام کرد.

به گفته این مسوول ارتفاع، گستردگی، تراکم، رطوبت، درجه حرارت و میزان آب موجود در ابر و مناسب بودن سمت و سرعت حرکت آن از جمله شرایط لازم برای باروری ابرهاست.

جوادیان زاده با بیان این که باروری ابرها در 42 کشور جهان انجام می شود سابقه این عملیات در برخی کشورهای دنیا را 40 سال و به صورت مستمر اعلام کرد و گفت: نخستین پرواز باروری ابرها حدود 70 سال قبل انجام شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین