کد خبر: ۳۳۹۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲

در شب بزرگداشت علي نصيريان چه گذشت؟ +تصاویر

مراسم بزرگداشتی با عنوان «بزرگ آقای هنر نمایشی ایران» برای تجلیل از علی نصیریان بازیگر نقش اصلی مجموعه «شهرزاد» برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز : علی نصیریان در شب بزرگداشتش تاکید کرد در همه این سال‌ها که در زمینه بازیگری فعالیت کرده به هنر عشق ورزیده و بالاترین مزد برای او رضایت مردم است.

به گزارش مهر، مراسم بزرگداشتی با عنوان «بزرگ آقای هنر نمایشی ایران» برای تجلیل از علی نصیریان بازیگر نقش اصلی مجموعه «شهرزاد» شامگاه ۸ دی ماه در سالن همایش های رایزن با حضور جمعی از چهره های سینمایی و ورزشی و البته با غیاب اکثر بازیگران چهره و بنام این مجموعه با تاخیری دو ساعته برای رسیدن مهمانان به مراسم، برگزار شد.

در شب بزرگداشت علي نصيريان چه گذشت؟

رضا رشیدپور مجری این مراسم در آغاز سخنان خود گفت: علی نصیریان حالا فقط یک نام نیست. علی نصیریان فرهنگ و هنر و منش و تاریخ ایران است که همه ما به وجودش افتخار می کنیم و می خواهیم امشب هنر بزرگمرد فرهنگ ایران را گرامی بداریم. بعد از خیرمقدم به همه کسانی که به این مراسم آمدند خوشحالم از دیدن کسی که این مدت در خبرها از کسالت و ناخوش احوالی اش شنیدیم اما الان سرحال و شاداب در جمع ما می درخشد. خوشحالم که محمدعلی کشاورز را کنار خودمان داریم. همچنین مهمان خارجی امشب برانکو ایوانکویچ مربی فوتبال که با آمدنش خوشحال مان کرد.

«بزرگ آقا» لقبی باشد برای علی نصیریان

افشین صنایعی مسئول برگزاری این مراسم هم ضمن خوشامدگویی به علی نصیریان گفت: در سفری که به آلمان داشتیم بحثی مطرح شد مبنی بر اینکه شرایطی فراهم آوریم تا از زحمت کشان عرصه هنر در حد بضاعت مان تجلیل کنیم. برگزاری مراسم امشب به عنوان گام اول به پیشنهاد تهیه کنندگان برای علی نصیریان شکل گرفت تا به این بهانه بزرگ آقای «شهرزاد» لقبی باشد برای این بازیگر پیشکسوت ایرانی که همیشه با هنرمندی بی نظیرش نقش های بی نظیر از خود به یادگار گذاشت.

در شب بزرگداشت علي نصيريان چه گذشت؟

حسن فتحی هم در ادامه گفت: خوشحالم چهره های شاخصی که سال ها در هنر ایران درخشیدند امشب حضور دارند. همیشه به نسل جوان گفتم علی نصیریان کسی است که می تواند یک الگوی مناسب برایشان باشد. تا الان ۳بار با او همکاری داشتم و معتقدم او هربار توانایی هایش بیشتر و بازی هایش جذاب تر می شود. بعد از «میوه ممنوعه» از خود پرسیدم نصیریان می تواند بعد از این نقشی فراتر ایفا کند؟ زمان گذشت تا «شهرزاد» آمد و من هر بار که سر صحنه و بعدها در تدوین و الان هم به عنوان بیننده بازی اش را می بینم مثل کسی که انگار چیز جدیدی کشف می کند از دیدنش لذت می برم. امروز مثل او در هنر کم داریم. امیدوارم نصیریان ها را بعد از این بیشتر داشته باشیم.

محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که علی رغم شرایط جسمانی اش به مراسم آمد و تا پایان نیز حضور داشت نیز در سخنانی گفت: سلام می کنم به ملت ایران که ما اگر کاری هم می کنیم به خاطر آنهاست. علی نصیریان نمایشنامه ای نوشت به نام «بلبل سرگشته» و آن را در پاریس روی صحنه برد که بسیار مورد توجه اهل فرهنگ و فرانسوی ها قرار گرفت. او هم می داند اگر کاری می کنیم برای ملت مان می کنیم و اگر چیزی یاد گرفتیم هم از ملت خودمان است. نصیریان همچون فردوسی، مولوی و سعدی نامش در تاریخ ثبت خواهد شد.

در شب بزرگداشت علي نصيريان چه گذشت؟

امین تارخ دیگر مهمان مراسم گفت: امشب شب عزیزی است و می دانم در چنین شرایطی گلایه کردن جایز نیست اما چقدر خوشحال تر بودم اگر این مجلس غرق در مجموعه بازیگرانی بود از سینمای ایران برای تجلیل از این بزرگمرد. حتما هرکدام دلیلی برای نیامدن داشتند اما اگر بودند حضورشان را گرامی می داشتیم. حرف زدن از نصیریان واقعا سخت است و من متنی آماده کردم تا راحت ترم حرف هایم را بگویم.

امین تارخ در متنی که برای ستایش این بازیگر و تعریف از خاطرات مشترکش نوشته بود در پایان به نظم و حضور به موقع او در کارها اشاره کرد و افزود: چه می شد به جای پخش سریال های بی مقدار، «شهرزاد» به تلویزیون می آمد.

این مراسم با اجرای ترانه هایی از حجت اشرف زاده و گروه موسیقی اش رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.

در شب بزرگداشت علي نصيريان چه گذشت؟

جوانان امروز به ۷۵ سالگی شان فکر نمی کنند

علی معلم هم نصیریان را از بزرگان سینمای ایران نامید و اظهار کرد: مشایخی، انتظامی، رشیدی و نصیریان کسانی هستند که جوانان زیر سایه شان رشد می کنند. نصیریان به پشتوانه استادی اش و تقدیر چندین نقش ماندگار بر صفحه سینما و تلویزیون به یادگار گذاشت. او به ما یاد داد چیزی که امروز هستیم مهم نیست ادامه راه را باید درست طی کنیم. متاسفانه جوانان امروز به ۷۵ سالگی شان فکر نمی کنند. نصیریان مثل درخت ریشه داری است که هیچ دولت و تفکری نمی تواند او را نادیده بگیرد. افرادی از جنس او فخر ایران هستند امیدوارم جوانان از موهبتی که کنارشان دارند درس بگیرند و زیر سایه شان به جایی برسند.

وی افزود: در روزگاری که وقت نشناسی و رفتارهای ناپسند رواج یافته بدانیم که نصیریان باشعورترین وقت شناس ترین و بی توقع ترین هنرمندی بود که دیده ام. علاوه بر حرف های شیرینی که خاص این قبیل مراسم است ذکر این نکات را هم لازم دانستم چون معتقدم همه نیازمند تعلیم هستیم و اگر قرار باشد بزرگ آقایی دیگر ظهور کند باید از چنین کسی رفتار درست را یاد بگیرد امیدوارم بیشتر از تشویق و کف زدن با عمل به نصیریان احترام بگذاریم.

رسول نجفیان هم پیوست این سخنان گفت: جز تواضع از نصیریان چیزی ندیدم. چون همیشه شنیده بودم ایشان سروقت حاضر می شود یکبار زمان فیلمبرداری «پول خارجی» خواستم زود بروم که قبل از ایشان سر لوکیشن باشم. هوا برفی و سرد بود و هنوز گروه گریم هم نرسیده بودند اولین چیزی که نظرم را جلب کرد دیدم علی نصیریان پشت در اتاق گریم قدم می زند و منتظر رسیدن بقیه دوستان است.

احترام برومند همسر داود رشیدی که به دلیل کسالت این بازیگر، تنها در مراسم حضور داشت ضمن عذرخواهی از غیبت رشیدی متنی از سوی این بازیگر درباره خاطرات و همکاری هایی که رشیدی و نصیریان داشتند قرائت کرد.

در شب بزرگداشت علي نصيريان چه گذشت؟

در ادامه مراسم کلیپی با سخنانی از داریوش مهرجویی، جمشید مشایخی، محمود دولت آبادی، عبدالله اسکندی ، فرهاد آئیش و... پخش شد.

علی نصیریان با دیدن این تصاویر گفت: وقتی دوستانم را دیدم حال و هوایم عوض شد. از سال ۱۳۲۹ که وارد اولین کلاس تئاتر شدم تا امروز که «شهرزاد» را کار کردم بدون اغراق دل سپرده نقش و نمایش بودم. اینکه دوستان از وقت شناسی و مسایل دیگر می گویند واقعا اهمیتی ندارد اینها جزیی از اصل بازیگری هستند و همه اینها به خاطر این است که به کارمان احترام بگذاریم. سال ۲۹ بعد از کلاس در نمایش «قائم مقام فراهانی» به من یک نقش فرعی نعش کش دادند که یک شمعدان هم باید دستم می گرفتم. تئاتر مان ساعت ۸ شروع می شد و من از ساعت ۴ می رفتم. مرحوم اکبر مشکین که گریمور آن نمایش بود به من می گفت تو می خواهی یک شمعدان دستت بگیری و یک لحظه رد شوی برای چه هر روز از ساعت ۴ اینجا می ایستی؟

اولین دستمزدم ۳۰ تومان بود

وی افزود: شاید جوابش برایم سخت بود اما من دل سپرده بودم و پول و شهرتش واقعا برایم اهمیتی نداشت. اولین دستمزدم را هم شب آخر نمایش گرفتم. بعد از یک ماه از ۳۰ تومانی که به من دادند واقعا خجالت زده شدم چون احساس می کردم من باید شاگردی کنم نه اینکه پولی بگیرم. متاسفانه امروز جوانان در اولین قدم شهرت و پول و چیزهای دیگر را مطرح می کنند. امروز هم از برگزاری چنین مراسمی واقعا شرمگین شدم. به نظر من این مراسم را باید برای تهیه کنندگان برگزار کرد که همت کردند «شهرزاد» خلق شود.

نصیریان بیان کرد: خدارا شکر می کنم که از این دل سپردگی مزدم را گرفتم. همین که مردم از ما راضی باشند نهایت مزد است. سال ۲۹ هیچوقت فکر نمی کردم چنین شبی باشد و کسانی برای من بزرگداشت بگیرند. الان هم خجالت می کشم و تنها می گویم که من نماینده همه بازیگران «شهرزاد» هستم. تک تک بچه ها در یک مجموعه کارشان را آنقدر خوب انجام دادند که باعث دیده شدن من شدند. آنها مجموعه ای ساختند تا من به اینجا برسم.

در شب بزرگداشت علي نصيريان چه گذشت؟

این هنرمند پیشکسوت در پایان سخنانش گفت: بسیار تشکر می کنم از محمدعلی کشاورز که باوجود همه مشکلاتش آمد و من را خوشحال کرد. همچنین از امین تارخ که امشب حضور دارد. یادی می کنم از عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی و داود رشیدی. به هرحال باد قبول کنم که نسل من منقرض شده (می خندد) و من به حمایت حسن فتحی بود که امشب اینجا ایستاده ام.

در پایان مراسم تجلیل از «بزرگ آقای هنر نمایشی ایران» تابلویی از عکس او با امضای حاضران به نصیریان تقدیم شد و با حضور مصطفی زمانی با اشاره رشیدپور به بهانه پیوند فرهنگی ستاره جوان و نسل ابرقدرت هنر، کیک مراسم بریده شد و این هنرمند با مهمانان عکس سلفی گرفت.

شمس لنگرودی، هوشنگ گلمکانی، برانکو ایوانکویچ، احترام برومند، محمدعلی کشاورز، افشین پیروانی، مهدی پاکدل، خشایار اعتمادی، علی معلم، سروش صحت، الهام حمیدی، جواد نکونام، آرش برهانی، امین تارخ، مهرداد میناوند، سارا منجزی، رسول نجفیان، علی زندوکیلی، مصطفی زمانی و امیرحسین رستمی مهمانان حاضر در مراسم بودند که البته اکثرشان علاوه بر تاخیر در ورودشان بعد از کمتر از یکساعت مراسم را ترک کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین