کد خبر: ۳۳۹۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
اعتدال و اصلاحات حداکثر هم‌پوشانی را دارند

آخرین وضعیت تعامل‌انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه با اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به روایت سخنگو

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با تأکید بر اینکه همچنان معتقدیم عقبه اجتماعی اصلاحات در پیروزی آقای روحانی نقش بسزایی داشته است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که دو جریان اعتدال و اصلاحات حداکثر هم‌پوشانی را با یکدیگر داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامعلی دهقان با اشاره به برخی شایعات مبنی بر ائتلاف اعتدال و توسعه با برخی جریانات سیاسی داخل کشور با بیان اینکه برای اعتدال و توسعه انتخابات موضوعی بسیار سرنوشت‌ساز در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌شود، اظهار کرد: واقعیتی که همواره مطرح است این است که انتخابات حکم دماسنجی را داشته است که نشان می‌دهد وضعیت دمای سیاسی کشور چگونه است.

به گزارش آفتاب، وی خاطرنشان کرد: همه شواهد و قرائن نیز نشان می‌دهد که گفتمان اعتدال که در سال 92 موفق شد مصداق مورد نظر خود را در کسوت ریاست جمهوری ببیند همچنان در نزد توده‌های مردم و خواص جامعه از مقبولیت قابل توجهی برخوردار است.

دهقان با تأکید بر اینکه پیش‌بینی اینکه مجلسی با گرایش اعتدال شکل بگیرد دور از انتظار نیست، گفت: سخن امروز بر سر این است که نمی‌توان و نباید گفتمان اعتدال را منحصر به یک حزب و جناحی خاص دانست؛ چرا که تحولات دو سال اخیر نشان می‌دهد در جامعه نوعی اجماع برای اداره کشور آن هم از سوی اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و معتدلین اصولگرا شکل گرفته است. بنابراین تمامی جناح‌های عمده کشور به نوعی نشان داده‌اند که رویکرد اعتدالی را به عنوان بهترین رویکرد برای اداره کشور می دانند، زیرا این رویکرد مبتنی بر عقلانیت و واقعیت‌بینی سیاسی است.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: در همین راستا حزب اعتدال و توسعه تلاش خواهد کرد که پس از مرحله احراز صلاحیت ثبت‌نام کنندگان، جمعی از آنهایی را که به رویکرد اعتدال نزدیک‌تر هستند و از سنخ اعتدالیون می‌باشند را به مردم معرفی کند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در شرایط موجود عملاً بخشی از اصولگرایان از جمله جریان نزدیک به رئیس مجلس راه خود را از ما جدا کرده‌اند، به جایگاه اعتدال و توسعه در آرایش سیاسی کشور اشاره و اظهار کرد: معتقدیم که ظرف ده سال گذشته و به ویژه پس از انتخابات سوم تیرماه سال 84 عملاً میان دو جریان اصلاحات و اعتدال به نوعی اتحادی موقت برقرار شد که از آن به عنوان ائتلاف تعبیر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این ائتلاف طی دوران حکومت‌مداری دولت‌های نهم و دهم بیش از پیش به هم نزدیک شدند و ثمره آن نیز اتحادی بود که در 24 خرداد 92 اتفاق افتاد.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با تأکید بر اینکه طی دو سال گذشته پیوند میان دو جریان اصلاح‌طلب و اعتدال نه تنها کم نشده، بله از همیشه مستحکم‌تر شده و این دو جریان بیش از پیش به یکدیگر نزدیک‌ تر شده‌اند، گفت: خوشبختانه این اتحاد و رویکرد مورد توجه بخشی از اصولگرایان نیز قرار گرفته است و آنها ضمن مرزبندی با تندروهای جناح خود نوعی هم‌جهتی با اعتدالیون و اصلاح‌طلبان از خود نشان داده‌اند.

دهقان در مورد چشم‌انداز انتخابات پیش‌رو، تأکید کرد: اکثریت نامزدهای دو جریان اعتدال و اصلاحات مشترک خواهند بود. حال چنانچه به هر جهت و بنا به برخی دلایل در بعضی از حوزه‌های انتخابیه گزینه‌هایی از این مجموعه‌ها حضور نداشته باشند ترجیح ما بر این است که در این مواقع از معتدلین اصولگرا استفاده کنیم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه اعتدال و توسعه همچنان معتقد است که عقبه اجتماعی اصلاحات در پیروزی آقای روحانی نقش بسزایی داشته‌اند، اظهار کرد: بعید است که تبلیغات منفی مخالفان و جریان‌سازی‌های رسانه‌ای آنها بتواند میان دو جریان اعتدالیون و اصلاح‌طلبان جدایی و انشقاق ایجاد کند.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه خاطرنشان کرد: هر جریان سیاسی سازوکار انتخاباتی خود را دارد، اما می‌توان در تعاملی سازنده و مثبت با جریانات دیگر به حداکثر هم‌پوشانی رسید. امروز نیز به نظر می‌رسد که دو جریان اعتدال و اصلاحات حداکثر هم‌پوشانی را داشته باشند.

این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به برنامه‌های حزب اعتدال و توسعه در جریان انتخابات پیش رو با بیان اینکه منتظر پایان یافتن بررسی صلاحیت‌های متقاضیان کاندیداتوری هستیم، اظهار کرد: حزب اعتدال و توسعه در تمامی استان‌ها به دنبال تهیه مقدمات سخت‌افزاری حضور در انتخابات است. در همین راستا نیز دفاتر فعال موجود در سراسر کشور خود را آماده انتخابات پیش رو و افزایش شور و نشاط انتخاباتی می‌کنند.

دهقان همچنین به برگزاری همزمان انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و با تأکید بر اهمیت مجلس خبرگان رهبری، گفت: اهمیت برگزاری مجلس خبرگان رهبری اگر بیشتر از انتخابات مجلس شورای اسلامی نباشد کمتر نیست.

وی در مورد سیاست‌های حزب اعتدال و توسعه در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: اعتدال و توسعه از حضور بزرگانی چون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام والمسلمین روحانی و همچنین حجت الاسلام والمسلمین موسوی بجنوردی و همه کسانی که به بنا به گفته رهبر فقید انقلاب دارای اجتهاد هستند، مورد تأیید خود قرار می‌دهد.

دهقان همچنین در مورد کاندیداتوری سیدحسن خمینی نیز اظهار کرد: حزب اعتدال و توسعه از کاندیداتوری شخصیت ارجمند، مجتهد، روشن‌اندیش و آگاه حجت الاسلام والمسلمین حسن خمینی نوه گرانقدر رهبر فقید انقلاب به شدت استقبال می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به حضور گسترده متقاضیان کاندیداتوری مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در ستادهای انتخاباتی برای ثبت‌نام، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که پس از گذشته 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی نظام حاصل از این انقلاب بیش از پیش نهادینه شده و به عنوان یک واقعیت از سوی جامعه ایرانی و حتی جامعه بین‌المللی مورد پذیرش قرار گرفته است.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه افزود: در چنین شرایطی که نظام پس از 37 سال توانسته اعتماد توده‌ها و خواص جامعه را جلب کند، باید مشارکت زیاد مردم به ویژه نسل جدید را در عرصه‌های تصمیم‌گیری به فال نیک گرفت و باور کرد که شکاف میان دولت و ملت امروز در کمترین اندازه خود قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه نباید به موضوع فراوانی شرکت‌کنندگان در انتخابات با دید توطئه نگاه کرد، گفت: باید به واقعیت سیاسی جامعه ایرانی توجه کنیم و ببینیم که اعتماد متقابل میان دولت و ملت و حضور جوانان پس از انقلاب اسلامی سبب افزایش شرکت‌کنندگان نسبت به ادوار قبل شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین