کد خبر: ۳۴۰۹۷۰
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹

از آرزوی پزشک شدن در دوران کودکی تا اول شدن در اروپا

پزشکی که رمز موفقیت هایش را مدیون پدر، مادر وهمسرش است.
آفتاب‌‌نیوز : عباس حسن پور معاون بخش اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو هیئت علمی این دانشگاه رمز موفقیت هایش را مدیون پدر، مادر وهمسر می داند که دلسوزانه او را تشویق کردن.

گروه سین جیم باشگاه خبرنگاران به سراغ او رفته و پای صحبت هایش نشسته است.
سین:خودتان را معرفی کنید؟
جیم: عباس حسن پورهستم. سال 1356 در بخش جنت شهر داراب استان فارس متولد شدم.

سین:چه سالی ازدواج کردید و چند فرزند دارید؟
جیم: سال 1379 ازدواج کردم و سه فرزند دارم، یک پسر 12 ساله، یک دختر 8 ساله و یک دختر 1 ونیم ساله.

سین: درباره تحصیلاتتان به ما بگویید؟
جیم: تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را جنت شهر یا ده خیر سابق گذراندم. بعد از اتمام دوره راهنمایی در امتحان ورودی دبیرستان های نمونه شرکت کردم و دبیرستان نمونه شهید بهشتی شیراز پذیرفته شدم ، چهارسال دبیرستان را در آن دبیرستان گذراندم که سه سال اول را رشته ریاضی انتخاب کردم بعد سال چهارم وارد رشته تجربی شدم که البته هدفم از همان ابتدا ورود به دانشگاه در رشته های علوم تجربی خصوصا پزشکی بود ولی برای تقویت بنیه ریاضی وارد رشته ریاضی شدم در این چهارسال رتبه اول در دبیرستان داشتم هم زمانی که رشته ریاضی بودم هم زمانی که رشته تجربی بودم.

بعد کنکور شرکت کردم همان سال اول پزشکی جهرم قبول شدم، هفت سال که درعلوم پزشکی جهرم بود مجموعا تا سه سال ونیم جهرم بودم بعد سه سال ونیم آن که بیشتر بالینی بود شیراز بودم، فارغ التحصیل مشترک جهرم وشیراز به حساب می آمدم رتبه اول در مجموع هفت سال کسب کردم. بعد سال هفتم بلافاصله بخاطر اینکه رتبه اول داشتم لازم نبود سربازی بروم یا این که طرح بگذرانم در امتحان تخصص شرکت کردم تخصص های مختلفی می توانستم قبول شوم ولی به دلیل علاقه به رشته های جراحی وخصوصا کلیه و مجاری این رشته را انتخاب کردم ودراین  رشته پذیرفته شدم.

سین: از کی حس کردید به این رشته علاقه دارید؟
جیم: از زمانی که کودک بودم و ابتدایی می رفتم اگر از من می پرسیدند می خوای چکاره شوی یا انشا از من می خواستند بنویسم همیشه می گفتم در آینده می خواهم پزشک شوم. هیچ زمانی در هیچ برهه ای از زندگی یادم نمی آید که به چیزی غیر از پزشک شدن فکر کرده باشم بعضی مواقع فکر می کنم پزشکی در سرشت من بوده و همچنان آن علاقه به همان شکل محفوظ است.

سین: شده به رشته دیگری هم فکر کنید؟
جیم: در دوره تخصص خیلی از بچه ها از رشته ای که انتخاب کرده بودند، ناراضی بودند اما من هیچ وقت نشده احساس ناراحتی کرده باشم و بگویم کاش رشته دیگری رفته بودم اگر الان هم بخوام برگردم و رشته دیگری را انتخاب کنم باز هم پزشکی را انتخاب می کردم.

سین:آیا استادی هم داشتید که در زمان تحصیل باعث علاقه بیشتر شما شده باشد؟
جیم:به نظر من افرادی که دنبال تحصیل می روند همه افرادی هستند که در حد و اندازه خودشان موفقیت هایی داشتند برای همین در دوره عمومی همیشه همه اساتید مشوق بودند و در دوره تخصص موفقیت هایی هم اگر داشتم می توان گفت اساتیدی مثل آقایان دکتر عبدالعزیز خزری، دکتر مهدی صالحی پور، دکتر علیرضا تدین و در واقع همه اساتید که اگر بخواهم نام ببرم شاید در حق کسی اجحاف شود.

سین: یک جمله درباره این اساتید؟
جیم: همه اساتید موفق و خوب بودن

سین:خانواده تان چقدر در موقعیت و جایگاه شما موثر بوده اند؟
جیم: خانواده در مرحله اول پدر و مادرنقش بسیار جدی داشتند و پدر  و مادر بنده اشخاصی هستند که فوق العاده موفقیت فرزندشان چه در حیطه علمی و چه در حیطه معنوی و چه مسائل اجتماعی زندگی براشون بسیار اهمیت دارد و بعد از ازدواج هم همسرم خانم دکتر رشید که دندانپزشک هستند واقعا دلسوزانه من راتشویق کردند و از همه آنها تشکر می کنم.

سین: تاکنون چه موفقیت هایی کسب کردی؟
جیم: مهم ترین موفقیتی که در دانشگاه علوم پزشکی داشتم همان موفقیتی بود که رتبه اولی در بورد اورولوژی  کسب کردم سال آخر نزدیک به فارغ التحصیلی بود که یک امتحان بین تمام دستیاران سال اخر اورولوژی مربوط به ایران برگزار شد که مجموعه ای بود از تافل و اطلاعات علمی که افراد داشتند امتحان می گرفتند.

چهار نفر از مجموع دستیاران ایران انتخاب می کردند که من جزء چهار نفر بودم که برای شرکت در دوره تکمیلی و درادامه امتحان بورد اورولوژی اروپا وارد شهر فراک جمهوری چک شدیم آنجا یک دوره ده روزه به صورت تکمیلی گذراندیم و بعد از این دوره امتحان بورد برگزار شد.در ایران این امتحان مجزا هست ولی در اروپا همه کشورها باهم در این امتحان شرکت می کنند.

سین: چند نفر شرکت داشتید از چند کشور؟
جیم: در اون امتحان 450 تا 500 نفر از 28 کشور اروپایی شرکت داشتند تنها کسانی که از اروپا نبودند چهار نفر ایرانی بودند ویک نفر تونسی .

سین:چه نمره ای از این آزمون کسب کردید؟
جیم: مجموعا سه نفر از صد سوال 92 گرفتند ونمره اول کسب کردند که دو نفر ایرانی بودیم بنده و شخصی که از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمده بودند که البته یادم هست شخص نفر سوم هم مسلمان بود از پاکستان به نام احمد اسلام که فارغ التحصیل ایرلند بود، هشت نفر نمره دوم کسب کردند که دو نفر ایرانی مربوط به اصفهان و علوم پزشکی ایران جزء آنها بودند.

سین: از جمله آثار و مقاله هایی که داشتید؟
جیم: مقاله هایی که داشتم چیزی حدود ده مقاله می باشد البته خیلی علاقه زیادی به بحث پژوهش ندارم. بیشتربه آموزش علاقه دارم.اولین مقاله ای که نوشتم در مورد تنگی مجرای ادراری بود که که  در یورولوژیک ژورنال چاپ شد.

سین: از جمله مسولیت هایی که داشتید؟
جیم: زمانی که جهرم بودم رییس دانشگاه علوم پزشکی جهرم و هم اکنون معاون آموزشی بخش اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز.

سین:بزرگترین آرزویی که داشتید؟
جیم: بزرگترین آرزو سوال آسانی نیست چون انسان در طول زندگی آرزوهاش تغییر می کند. بزرگترین آرزویی که در حال حاضر دارم این هست که خداوند از من راضی باشد.

سین: نظرتان درباره کمک به افراد بیمار و معالجه آنها  بدون گرفتن هزینه چیست؟
جیم:کمک به همنوع مساله فطری و غریزی است که خداوند در همه مخلوقات قرار داده اعم از انسان و حیوان. مهم این است که اگر انجام دهی با چه نیتی این کار را انجام بدهی باخلوص نیت این کار را انجام دادن کار هر کسی نیست.

سین:بهترین خاطره زندگی تان؟
جیم:زندگی همش خاطره خوب است.قبولی هاش، موفقیت ها و ازدواج.

سین:بدترین خاطره زندگی تان؟
جیم: هر چه که بوده بد یا خوب راضی ام از اتفاقاتی که افتاده.

سین:چه موقع از کوره در می روید؟
جیم:خیلی زیاد از کوره در می روم و صعه صدر زیادی ندارم که یکی از نقص های بزرگ خودم می دانم ولی سعی می کنم که آن را تقویت کنم تا آنجایی که در توانم باشد.

سین: الگوی شما در زندگی؟
جیم: الگوی انسان با تغییر موقعیت زندگی وتغییر افکارش تغییر می کند. هر دوره ای از زندگی الگو متفاوت است. در حال حاضر جناب استاد کریم محمود حقیقی که در زمینه معارف الهی شخص موفق هستند و در زمینه پزشکی همه استادن  الگویم هستند.

سین:آیا شهرت را دوست دارید؟
جیم: دوست داشتن شهرت فطری و ذاتی است خداوند هم شهرت را دوست داشته است و می گوید که من گنج مخفی بودم دوست داشتم که شناخته شوم  و خداوند انسان را براساس ذات خویش آفریده است. ولی ای کاش انسان بتواند از شهرت دنیایی صرف نظر کند تا شهرت آسمانی پیدا کند.

سین: نظرتون درباره کلمات زیر چیست؟
پزشک: پزشک خوب کسی است که حکمت داشته باشد.
زندگی: زندگی که سراسر یاد خدا باشی.
ایران: سرآمد همه کشورهای جهان بعد از انقلاب اسلامی.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین