کد خبر: ۳۴۱۰۳۴
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴

عربستان قبل از اعدام‌ها، آماده‌باش اعلام کرده بود

سند محرمانه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد دولت عربستان چند ساعت پیش از اجری اعدام‌های گسترده اخیر به سرویس‌های امنیتی دستور لغو تعطیلات و آمادگی کامل در مقابل بروز هرگونه واکنشی به این اقدام را صادر کرده بود.
آفتاب‌‌نیوز : به نوشته روزنامه ایندیپندنت، این سند محرمانه افشا شده نشان می‌دهد دولت سعودی می‌دانسته که اعدام این 47 تن واکنشی خشمگینانه در پی خواهد داشت و به همین دلیل پیش از اعلام این اعدام‌ها به سرویس‌های امنیتی خود دستور داده تا در آمادگی کامل قرار گیرند.

این حکم از سوی رئیس سرویس‌های امنیتی ریاض صادر شده و به تمامی نیروها در سراسر این پادشاهی دستور لغو برنامه تعطیلات روزهای 31 دسامبر به بعد را صادر و از آنها خواسته تا اطلاع ثانوی در بالاترین سطح هشدار باشند.

این سند توسط فعالان کمپین‌های حقوق بشر عرسبتان منتشر شده است.

عربستان سعودی دوم ژانویه دست به اعدام گسترده 47 تن از جمله شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه زد. این اقدام علاوه بر اینکه منجر به فروپاشی دیپلماتیک در سراسر خاورمیانه شد درگیری‌هایی را نیز در خود عربستان به وجود آورد.

گروه افشاگر سند محرمانه مذکور معتقد است این سند نشان می‌دهد که این اعدام‌ها چه قدر دارای انگیزه سیاسی بوده است.

مایا خوا، رئیس گروه اعدام این گروه حقوق بشری می‌گوید: این سند نشان دهنده سطح آمادگی مقامات سعودی پیش از انجام اعدام است که پیش بینی کرده بودند با توجه به انگیزه سیاسی اعدام‌های خود واکنشی سهمگین شکل خواهد گرفت.

وی ادامه می‌دهد: اگر دولت عربستان واقعا می‌خواست خودش را در سطح بین‌المللی ثابت ‌کند، باید در اولین گام شکنجه و اعدام معترضان را متوقف سازد و به دادگاه‌های عادلانه و شفاف روی آورد.

به گزارش ایسنا، در پی این اقدام معترضان به سفارت عرسبتان در تهران یورش بردند. پس از این اقدام دولت عربستان با فراخواندن سفیرش و لغو تمامی روابط دیپلماتیک تلاش دارد تا خود را به عنوان قربانی دخالت در امور داخلی‌اش معرفی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین