کد خبر: ۳۴۱۳۵۰
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶

مشکلات بومی‌گزینی در جذب معلم

رئیس سابق مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه جذب معلم صرفاً باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد، گفت:‌ از میان گزینه‌های مختلف، گزینه استانی برای پذیرش معلم به صلاح آموزش‌وپرورش و اقتصاد کشور است.
آفتاب‌‌نیوز : اسدالله اسدی گرمارودی در خصوص پذیرش معلم از بوم برای بوم اظهار داشت:‌ بنده دو سال قبل زمانیکه آقای فانی، سیاست بومی‌گزینی را در پیش گرفت، معترض شدم به اینکه مصوبه‌ای در این خصوص نداریم و آنچه توسط شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده بحث ملاحظات استانی است چرا که بسیاری از شهرها امکان تامین نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش را در رشته‌های کاردانش، فنی و حرفه‌ای و رشته‌های علوم پایه ندارند و نخواهند داشت.

وی افزود:‌ سیاست بومی‌گزینی در آموزش و پرورش بدون مطالعات دقیق کارشناسی، در پذیرش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، شهید رجایی و بحث استخدام نیروی انسانی بر اساس ماده 28 اعمال شد که نتایج  آن را در بحث ورود نیرو به دانشگاه‌ فرهنگیان و استخدام اخیر مشاهده کردیم.

رئیس سابق مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ خواهش کردیم با توجه به صرف هزینه‌های سنگین، برنامه‌ای که برای 10 سال آینده وزارت آموزش‌وپرورش طراحی شده بود،‌ طی شود تا در آینده با مشکلی مواجه نشوند و جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان از تعداد سالانه‌ای که قرار بود، صورت بگیرد، کمتر نشود اما چنین کاری صورت نگرفت و قطعاً‌ آموزش‌وپرورش در سال‌های آینده با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

اسدی گرمارودی ادامه داد: آموزش‌وپرورش در بحث استخدام اخیر که براساس ماده 28 دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت، با مشکل ظرفیت‌های خالی مواجه شد، بومی‌گزینی اگر به صورت استانی لحاظ می‌شد، چند مزیت داشت. نخست آنکه افرادی که از خود شهرستان بودند در مصاحبه از امتیاز برتری برخوردار می‌شدند که اولویت جذب با آنها بود و اگر شرایط را نداشتند، می‌توانستند از نیروهای استانی که دارای معدل بالاتر بودند، استفاده کنند. قطعاً رقابت بین یک شهر با یک استان مساوی نیست.

وی عنوان کرد:‌ در بحث نقل و انتقال نیروها به جز دو یا سه استان سایر استان‌ها وسیع نیستند و چون قانون متعهدین خدمت برای دانشجویان وجود دارد و  حداقل دو برابر مدت زمان تحصیل در یک منطقه‌ای که وزارت آموزش‌وپرورش تعیین می‌کند باید خدمت کنند، این مسئله ثبات نیرو را دوام می‌بخشد و در بخش‌های دور دست عدالت آموزشی تلقی می‌شود بدین معنا که دانشجو معلمان توانمند دانشگاه فرهنگیان در نقاط محروم نیز حضور پیدا می‌کنند.

مدرس دانشگاه فرهنگیان گفت:‌ زمانی که بنده در مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش بودم، گزینه‌های کشوری، استانی و شهرستانی پذیرش معلم، محاسن و معایب آن و  اینکه کدام یک به صلاح آموزش و پرورش و اقتصاد کشور است را بررسی کردیم در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پذیرش استانی از سایر روش‌ها بهتر است، محاسن و معایب آن استخراج شد و در قالب یک مقایسه تطبیقی تهیه شد که به تیم فعلی وزارتخانه نیز تقدیم شد اما آنها این طرح را نپذیرفته و بحث بومی‌گزینی را مطرح کردند.

وی افزود:‌ ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تاکید دارد در صورتیکه دانشگاه در رشته‌ای نتوانست دانشجویی را تربیت کند از طریق استخدام اقدام به جذب نیرو شود به عنوان مثال در آموزش‌وپرورش نیاز به دفتردار، سرایدار و کارمند اداری است که می‌توان این نیروها را از طریق استخدام تامین کرد.

رئیس سابق مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد:‌ برای تامین معلم مورد نیاز در آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان به طور ویژه تاسیس و مقرر شد هیچ راه دیگری برای تامین نیرو به جز دانشگاه فرهنگیان وجود نداشته باشد تا باز هم شاهد نیروهای حق‌التدریس و شرکتی نباشیم. این دانشگاه با پیش بینی 10 ساله نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش تاسیس شد به همین جهت در هیئت امنای این دانشگاه رئیس جمهور و دو معاون وی حضور دارند تا بحث ردیف استخدام دانشجو معلمان قطعی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین