کد خبر: ۳۴۱۶۱۱
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲

تازه‌ترین اظهارات معاون فرهنگی ارشاد

سیدعباس صالحی در دیدار هفتگی‌اش با اهل کتاب و نشر درباره برخی از مهم‌ترین مسائل معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از جمله تعیین تکلیف محل برپایی نمایشگاه کتاب، فعالیت هیئت خرید کتاب و جشنواره شعر فجر به اظهار نظر پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز : معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه دیدار با کتاب‌فروشان و ناشران که 19 دی در کتاب‌فروشی فرهنگ معاصر برگزار شد به پرسش‌هایی در زمینه‌های مختلف پاسخ داد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره معرفی اعضای هیئت علمی دهمین دوره جشنواره شعر فجر و قرار داشتن تمامی این اعضا در یک طیف و این که آیا این موضوع باعث یک‌جانبه‌نگری در جشنواره نمی‌شود گفت: در دوره قبلی ما در این جشنواره به این سمت حرکت کردیم تا به جای این‌که تک‌شعرها را داوری کنیم، کتاب‌های شاعران مورد قضاوت قرار بگیرند، چون درباره کتاب‌ها می‌توان قضاوت کامل‌تری داشت در حالی که یک شعر به تنهایی نمی‌تواند قضاوتی از برآیند کار یک شاعر به دست بدهد.

او افزود: با همین نگاه چیزی که خیلی مهم است، داوران جشنواره هستند نه هیئت علمی. به همین خاطر تاکید جدی ما انتخاب داوران برای قضاوت است. آقای امینی دبیر این جشنواره نیز نگاه‌شان همین است که داوران به گونه‌ای انتخاب شوند که تنوعات حوزه شعری در آن رعایت شود و داوران با نگاه سلیقه‌ای و تک‌نگری انتخاب نشوند، اما اجازه بدهید پس از آن‌که داوران معرفی شدند در این زمینه اظهارنظر بکنم.

صالحی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره اقدامات وزارت ارشاد در قبال چاپ و تکثیر قانونی کتاب‌ها پرسید، گفت: گفت‌وگوها درباره ایجاد دادگاه کتاب خوب پیش می‌رود. هفته گذشته آقای جنتی وزیر محترم ارشاد به رییس قوه قضاییه نامه‌ای فرستاد و رییس قوه قضاییه هم از آن استقبال کرد و قول همکاری داد.

وی افزود: در این زمینه مسیر دیگری هم وجود دارد که از طریق کمیته جرایم رایانه‌ای می‌توان آن را دنبال کرد. در این بخش چنانچه ناشران و مولفان شکایتی داشته باشند و اعلام کنند که سایتی بدون رضایت آن‌ها کتابشان را ارائه کرده‌ است، حتما می‌توان آن را پیگیری کرد و برای آن سایت جرایمی در نظر گرفته شود که ممکن است حتی به بسته شدن آن سایت بیانجامد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نتیجه نامه‌نگاری‌های وزارت ارشاد و شهرداری گفت: در تیرماه سال جاری نامه‌ای از سوی وزارت ارشاد با موضوع نمایشگاه کتاب به آقای قالیباف نوشته شد که در آن اقتضائات و تسهیلات مورد نیاز وزارت ارشاد برای برپایی نمایشگاه کتاب به تفصیل بیان شد. از جمله این اقتضائات، تسهیلات، متراژ مورد نیاز، دسترسی به حمل و نقل و دیگر موارد مورد نیاز بود.

او ادامه داد:‌ یک ماه قبل نیز آقای جنتی نامه‌ای به آقای قالیباف نوشت تا سریع‌تر وضعیت محل برپایی نمایشگاه کتاب انجام شود. هفته گذشته نامه‌ای از سوی معاون فرهنگی سازمان شهرداری تهران به دست ما رسید که در آن نامه نظر شهرداری این بود که شهر آفتاب مکان مناسب‌تری برای برپایی نمایشگاه کتاب است. در این نامه آمده بود که شهر آفتاب با اقتضائات نمایشگاهی ساخته شده است در حالی که برپایی نمایشگاه در مصلی همچنان معضلاتی مثل پارکینگ و ترافیک را دارد که برای ما اهمیت دارد. در این نامه با این استدلال‌ها انتخاب اول شهرداری تهران شهر آفتاب بود.

صالحی گفت: برپایه این استدلال‌ها امروز 19 دی مجموعه‌ای از دوستان در وزارت ارشاد به همراه هشت تشکل شورای نشر برای بازدید به شهر آفتاب رفتند تا بررسی کنند ببینند امکان برپایی نمایشگاه در این مکان وجود دارد یا نه.

او افزود: چون تشکل‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در برپایی نمایشگاه کتاب دارند نظر آنها برای ما بسیار مهم و جدی است و آنچه امروز آن‌ها می‌بینند در جلسه شورای سیاست‌گذاری مطرح می‌شود و بر تصمیم‌گیری ما تاثیرگذار خواهد بود، اما فعلا دغدغه‌هایی در زمینه آماده‌سازی شهر آفتاب وجود دارد که شهرداری قول داده آن‌ها را رفع کند. با این حال پس از بازدید امروز ما به یک جمع‌بندی خواهیم رسید.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا نمی‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که مصلی مکان دائمی نمایشگاه کتاب باشد اظهار کرد: حتی اگر هر دو رواق مصلی نیز کامل شود هنوز با آن متراژی که ما برای برپایی نمایشگاه کتاب نیاز داریم فاصله زیادی وجود دارد. با این حال مصلی مزیت‌هایی دارد از جمله اینکه مردم به این فضا عادت کرده‌اند و مجموعه ناشران و تشکل‌ها نیز با آن آشنا هستند.

او درباره اجاره بهای مصلی نیز گفت: مصلی با منابعی محدود مواجه است و بخشی از هزینه‌ها را از منابع درآمدی مثل گرفتن اجاره‌ها از نمایشگاه‌های مختلف مثل نمایشگاه کتاب و نمایشگاه مطبوعات تامین می‌کند. اجاره بهای مصلی برای نمایشگاه کتاب هم به نظر منطقی می‌رسد چون این مکان برای برپایی نمایشگاه کتاب حدودا سه ماه در اختیار نمایشگاه کتاب قرار می‌گیرد. بنابراین من بعید می‌دانم راجع به اجاره بهای مصلی بتوان خیلی چانه‌زنی کرد.

صالحی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره هیات خرید کتاب و رعایت عدالت در خرید کتاب‌ها گفت: کار در این هیات در طی دو سالی که آغاز به کار کرده است با این مبنا شروع شد که پنهان‌کاری در فعالیت‌های ما نباشد. با این حال ما کار را با همان آیین‌نامه کمیته خرید کتاب که در گذشته وجود داشت، ادامه داده‌ایم، اما این آیین‌نامه در حال اصلاح شدن است.

او اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اصلاحات این است که هیات‌ خرید در آینده چند کمیته خواهد داشت تا امکان بررسی کارشناسانه‌تر کتاب‌ها فراهم شود. با این حال الان در هیات خرید کتاب نگاه‌ها به اندازه کافی تخصصی نیست و امیدواریم با انجام این اصلاحات نگاه‌ها قابل اعتمادتر باشد.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاری که گفت در حال حاضر خرید کتاب‌ها توسط هیات خرید کتاب ارشاد ناعادلانه است و مدعی بود تنها در یک دوره از خرید‌های این هیئت از یک شخص و ناشر 6400 عنوان کتاب خریداری شد که انتشار این کتاب‌ها هم اصلا در حوزه تخصصی‌اش نیست، گفت: قبل از اینکه کتاب‌ها در هیات خرید بررسی شوند باید جلو کتاب‌سازی‌ها گرفته شود. نگاه ما این است که در آیین‌نامه جدید به گونه‌ای عمل کنیم که اگر در گذشته ملاحظاتی شده و احتمالا خطاهایی صورت گرفته از این به بعد این خطا‌ها امکان تکرار نداشته باشد. با همین نگاه ما باید بنشینیم و عملکرد دو ساله هیات خرید کتاب را بررسی کنیم و در ادامه به طرف این برویم که در آینده خریدهای بهتری داشته باشیم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین درباره ضعف آیین نامه هیات خرید کتاب ارشاد و اینکه چرا این هیات همچنان از ناشران دولتی کتاب می‌خرد گفت: آیین‌نامه قبلی خیلی به ما اجازه نمی‌داد تا ناشران دولتی خصوصی را تفکیک کنیم. البته استدلال هیات خرید کتاب برای خرید از ناشران دولتی نیز حذف یارانه‌ها از سال 86 بوده است که در آن این نگاه وجود داشته که با خرید کتاب از این ناشران ما به نوعی از مصرف‌کننده حمایت می‌کنیم.

در ادامه این برنامه داوود موسایی مدیر انتشارات فرهنگ معاصر به مهم‌ترین مشکلات انتشار کتاب‌های مرجع از جمله نبود سرمایه، نبود محقق و حمایت و همچنین مشکل پخش اشاره کرد.

او گفت: مشکل حادی که الان انتشار کتاب‌های مرجع دارد این است که این کتاب‌ها حامی ندارد. در صورتی که در دیگر کشورها دانشگاه‌ها و نهادهای مختلف بودجه‌های زیادی به انتشار این گونه کتاب‌ها اختصاص می‌دهند. ضمن اینکه اگر کاری هم در این زمینه صورت می گیرد موازی‌کاری است.

همچنین غلامحسین صدری افشار فرهنگ‌نویس پیشکسوت به برخی از مشکلات انتشار کتاب‌های مرجع اشاره کرد و گفت: برای نمونه الان فرهنگ انگلیسی دکتر باطنی در هیچ یک از دبیرستان‌های ایران وجود ندارد ولی بعضی از کتاب‌ها که بدون استفاده هستند در همه دبیرستان‌ها وجود دارند.

به گزارش ایسنا، او افزود: در این زمینه صدا و سیما می تواند بسیار کمک کند اما این سازمان مستقل از ملت و دولت به صورت گزینشی فعالیت می‌کند. برای افزایش کتاب‌خوانی کاری نمی‌کنند و اگر هم کتابی معرفی می‌کنند ضدکتابخوانی است چون برنامه‌هایی که برای افزایش کتابخوانی تهیه می‌کنند بیشتر موعظه هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین